Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Är Akvaristen miljövän eller miljösvin

    Lite drastiskt uttryckt kanske men jag håller på att sätta ihop ett föredrag med denna rubrik och kommer bl.a. att hålla detta föredrag i Bollmora Akvarieklubb på torsdagen (2 april) innan Ciklidstämman i Stockholm.

    Inför sammanställningen av föredraget skulle jag vilja ha lite ideer och synpunkter från er om vad vi som akvarister kan göra för att bli mer miljövänliga och vad vi skall undvika att göra.

    Så synpunkter efterlyses.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Hur är det med alla mediciner o kemikalier vi har i vattnet. Hur mycket används på ett år? Många ämnen är dessutom klassade som cancerogena.
    Mentylenblått, maldakitgrönt, acriflavin etc.
    Fiskmediciner är ju ännu undantagan läkemedelsförordningen men detta är på väg bort. Vad händer då. Debatten kring att våra vattenreningsverk oförmåga att ta hand om läkemedlesrester ökar.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Hur är det med alla mediciner o kemikalier vi har i vattnet. Hur mycket används på ett år? Många ämnen är dessutom klassade som cancerogena.
      Mentylenblått, maldakitgrönt, acriflavin etc.
      Fiskmediciner är ju ännu undantagan läkemedelsförordningen men detta är på väg bort. Vad händer då. Debatten kring att våra vattenreningsverk oförmåga att ta hand om läkemedlesrester ökar.
      En intressant aspekt som jag definitivt kommer att titta på vid sammanställning av mitt föredrag - dock så kanske det problemet "löser sig själv" genom att det framöver blir förbud på Nifurpirinol mediciner samt metylenblått och malakitblått (det kommer definitivt framöver att krävas recept för att få använda det).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • JonasN
        • September 2008
        • 357

        #4
        -Nitratutsläpp/fosfat i form av vattenbyten (troligtvis marginellt)
        -Energislösande uppvärmningsmetoder
        -Transporteffekter. Dvs. utsläpp vid transporter av VF/rötter/stenar etc.

        Finns många led att titta på i distrubutionskedjan och en hel miljökonsekvensanalys är inte det lättaste. Men vore intressant att se en jämförelse mellan svenskodlat/exporterat/VF.

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Jag kom att tänka på att det är viktigt att även överbliven Fiskmedicin lämnas till apotek för destruering och att man inte medicinerar "för i fall att..." utan har en säker diagnos. Precis som med människor undvika antibiotika.


          Nitraterna tar jag hand om och använder som gödning till både krukväxter och trädgårdsväxter! Jag samlar alltså upp vattnet vid vattenbyten och vattnar med.
          Det växer som aldrig förr och då rinner det ju inte bara ut i VA-nätet.

          För mig är det självklart att undvika att handla fisk som är viltfångad och hotad.
          Hur är det med mangroverötter egentligen? Kan de plockas utan vidare???

          *funderar*
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Lite - OT. Någon som vet vad apoteket gör med medicinerna som lämnas tillbaka?
            Jag har svårt att tro att någon sitter och sorterar omärkta tabletter t ex.
            Bränner man upp dem tro?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Lite - OT. Någon som vet vad apoteket gör med medicinerna som lämnas tillbaka?
              Jag har svårt att tro att någon sitter och sorterar omärkta tabletter t ex.
              Bränner man upp dem tro?
              Japp, oftast katalytisk förbränning.

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Det finns ju en hel del att göra på belysningsfronten.
                Många sitter med glödlampsramper och drosseldrivna lysrör. Genom att byta ut dessa mot HF-drivna lysrörsramper spar man både energi och pengar i den egna plånboken.
                Det är dessutom en investering som man räknar hem väldigt fort ekonomiskt.

                Det finns ju många andra sätt att bli mer miljövänlig naturligtvis, men just belysningen kan man ändra utan att förutsättningarna för hobbyn som sådan ändras.
                Det jag menar är ju att man tex kan skippa doppvärmare, men då kanske man inte kan hålla vissa arter osv.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av JonasN
                  Finns många led att titta på i distrubutionskedjan och en hel miljökonsekvensanalys är inte det lättaste. Men vore intressant att se en jämförelse mellan svenskodlat/exporterat/VF.
                  För mig är det självklart att undvika att handla fisk som är viltfångad och hotad.
                  Att göra en genomgripnade miljökonsekvensutredning är kanske att begära för mycket. Jag tänker dock att försöka gå igenom miljökonsekvenser så långt det går för vildfångat/asienodlat/lokalodlat.
                  Min grundläggande inställning i den frågan är dock samma som den som internationella myndigheter som FAO och CITES har nämligen att det mest miljövänliga är vildfångat.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Tack annars för tipsen ovan - flera av dom är mycket "matnyttiga".
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      hur många liter bensin går åt när man kör och köper nya fiskar varje vecka ??

                      alltså...tänker på de som ser fisk som dagsvara.....

                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Micke
                        • January 2002
                        • 1718

                        #12
                        Den viktigaste positiva aspekten är att akvariehobbyn fostrar många miljövänner. Akvaristiken skapar ett intresse för hur små ekosytem fungerar, vilket i sin tur sedan är lätt att överföra på vår miljö.
                        Mvh Michael Persson

                        www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Den viktigaste positiva aspekten är att akvariehobbyn fostrar många miljövänner. Akvaristiken skapar ett intresse för hur små ekosytem fungerar, vilket i sin tur sedan är lätt att överföra på vår miljö.

                          bästa kommentaren sofar....


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Den viktigaste positiva aspekten är att akvariehobbyn fostrar många miljövänner. Akvaristiken skapar ett intresse för hur små ekosytem fungerar, vilket i sin tur sedan är lätt att överföra på vår miljö.
                            Så har jag också påstått genom åren men har alltmer börjat ifrågasätta att det är så.
                            Praktexemplet är ju saltvattenshobbyn där det är dokumenterat att den kan ge upphov till en del miljöproblem (de är visserligen starkt överdrivna, men ändå..) och där finns faktiskt en existerande och bra fungerande miljöcertifiering (MAC-certifiering). Denna har dock inte alls slagit i Sverige - vare sig kunderna eller affärerna har visat sig vara intresserade av att betala några kronor extra för miljöcertifierade koraller och växter.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #15
                              HUr är det med fiskfoder typ pellets granulat o flingor. Innehållsförteckning finns ofta men aldrig vad råvaran är. I många foder som används till foderfisk är fiskmjöl basen Och det behövs 3 kg fångad fisk får o dra upp 1 kg foderfisk. Man läser ju ofta att fiskmjölsindustrin bidrar till havens rovdrift. Nu vet jag inte om någon tillverkare använder fiskmjöl i sitt foder men i vilket fall som helst borde det inte vara någon nackdel om det framgick om de inte använde det.
                              Senast redigerad av kaj.p; 03 November 2008, 14:23.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              Arbetssätt...