Nya Lagar om vitfångst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Apropå missförstånd - se din egen rubrik
    hoppsan =)

    *Viltfångst
    Lyssna inte på mig

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av Janne E
      Hypancistrus zebra plockades bort från den positiva listan till 2004
      Och i maj 2005 kuppades beslutet igenom att bygga damm precis där H. zebra bor.

      Det rör sig om projekt för ett tiotal miljarder dollar - jag har inga bevis, men min inre konspirationsteoretiker tror att brasilien följer en uttänkt plan för att se till att inga löjliga miljöhänsyn kommer i vägen för bygget.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Janne E
        • December 2007
        • 261

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Och i maj 2005 kuppades beslutet igenom att bygga damm precis där H. zebra bor.
        Det rör sig om projekt för ett tiotal miljarder dollar - jag har inga bevis, men min inre konspirationsteoretiker tror att brasilien följer en uttänkt plan för att se till att inga löjliga miljöhänsyn kommer i vägen för bygget.
        Nja, du får nog sluta med dina konspirationsteorier, jag kan förstå att man tänker i de banorna men i så fall har konspirationen pågått betydligt längre än sedan 2005...beslutet att bygga dammen i Rio xingu påbörjades redan för 15-20 år sedan och något slutgiltigt beslut har ännu inte fastställts.
        Det finns betydligt mer ekonomiskt viktiga arter fiskar i Rio xingu än vad Hypancistrus zebra är.

        IBAMA går inte hand i hand med Brasiliens regering, och det är dom som beslutar vilka arter fiskar som är tillåtna för export.

        Här är Brasiliens nya positiva lista med ca 475 arter.


        Mvh Janne

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen postat av Janne E
          IBAMA går inte hand i hand med Brasiliens regering
          Jaså? Som jag förstått det hade regeringent tagit ifrån IBAMA all makt att säga nej till exploatering av regnskogen just för att skydda det här projektet?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Janne E
            • December 2007
            • 261

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Jaså? Som jag förstått det hade regeringen tagit ifrån IBAMA all makt att säga nej till exploatering av regnskogen just för att skydda det här projektet?
            Du ser, IBAMA vill inte gå i regeringens ledband så den Brasilianska regeringen blev tvingade att införa ett nytt departement efter nästan 20 års motstånd från IBAMA mot exploateringen utav Amazonas. Men IBAMA har fortfarande makten när det gäller exploateringen och skyddet utav arter, de förlorade makten när det gäller utbyggnad utav kraftverk, gruvdrift osv. De har fortfarande ansvar för utredningar och som rådgivande organ till det nya departementet men kan inte längre själva fatta avgörande beslut i den typ av frågor. Du ska veta att Brasilien har en himla massa departement...nästan lika många som Sverige

            Mvh Janne

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Ursprungligen postat av Janne E
              Min inre konspirationsteoretiker är långt ifrån lugnad. Såvitt jag kan se saknas alla arter ur alla grupper som förekommer i Xingu och de andra floderna som skall dämmas.
              Ursprungligen postat av Janne E
              Du ser, IBAMA vill inte gå i regeringens ledband så den Brasilianska regeringen blev tvingade att införa ett nytt departement efter nästan 20 års motstånd från IBAMA mot exploateringen utav Amazonas. Men IBAMA har fortfarande makten när det gäller exploateringen och skyddet utav arter, de förlorade makten när det gäller utbyggnad utav kraftverk, gruvdrift osv.
              Dvs IBAMA är nu helt ovidkommande för att skydda amazonas eller arterna som lever där.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Janne E
                • December 2007
                • 261

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Min inre konspirationsteoretiker är långt ifrån lugnad. Såvitt jag kan se saknas alla arter ur alla grupper som förekommer i Xingu och de andra floderna som skall dämmas.
                När det gäller Rio xingu så stämmer det delvis, väldigt få arter är med på den positiva listan från den floden jämfört mot tidigare. Det finns ett bra skäl till det, under de senaste månaderna och ett par månader framåt pågår en ganska stor inventering utav arterna i Rio xingu och IBAMA avvaktar tills den är klar innan de kan godkänna några fler arter från xingu. Den positiva listan kommer kompletteras under nästa år med fler arter, från början hade IBAMA 1300 arter att ta ställning till men då många av dem saknar studier och man inte vet hur stora populationerna är så godkänns ingen utav dem förrän en studie gjorts.

                Några arter har flyttats till Brasiliens lista över hotade fiskarter och den hittar du här http://www.ibama.gov.br/recursos-pes...ies-ameacadas/

                Från övriga flodsystem saknas endast ett fåtal arter i den positiva listan, jämfört med den tidigare listan så har det istället blivit fler arter från övriga floder.

                Den flod som idag är mest hotad är ju Rio madeira, en flod som det inte kommer så många arter ifrån som dyker upp i handeln...däremot är det en av det artrikaste flodsystemen i världen när det gäller fiskarter.

                Ursprungligen postat av Azur
                Dvs IBAMA är nu helt ovidkommande för att skydda amazonas eller arterna som lever där.
                När det gäller infrastrukturen och utvecklingen utav Amazonas så kan nog inte IBAMA längre stoppa sådana beslut, däremot skulle exploateringen utav Amazonas ha fritt fram om IBAMA inte fanns.

                Mvh Janne

                Kommentar

                Arbetssätt...