Ny miljörörelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    • April 2002
    • 1103

    Ursprungligen postat av Azur
    Vad som hänt sen 80-talet är väl att miljörörelsen dött.
    Vilken miljörörelse menar du då? Här hittar du ett exempel på en miljörörelseorganisation som arbetar med både direkt aktion och opinionsbildning:



    Och jag tror du håller med dem om att det är ett angeläget ämne de tar upp...
    Malmö Akvarieförening
    no hope, no harm, just another false alarm

    Kommentar

    • ubjs
      • April 2007
      • 192

      Google ger oss svar, www.sopor.nu:

      Mängden hushållsavfall i Sverige uppgick under 2007 till 4 717 000 ton eller 514 kg per person. Det är en ökning med 4,8 procent jämfört med 2006.

      Procentuellt fördelas behandlingssätten så här:
      - 11,9 procent gick till biologisk behandling
      - 4,0 procent deponering
      - 36,8 procent materialåtervinning
      - 46,4 procent förbränning med energiutvinning
      - 0,9 procent farligt avfall med specialbehandling.

      Tidningar och trycksaker: 2007 samlades 85 procent av allt papper in, 474 000 ton. I en internationell jämförelse är det ett mycket bra resultat. Allt insamlat material materialåtervinns i svenska pappersbruk.
      Regeringens återvinningsmål om 75 procent materialutnyttjande uppnåddes.

      Pappers- och kartongförpackningar, wellpapp: Totalt producerades 694 000 ton förpackningar i papper, kartong och well under 2007. 504 000 ton = 72,6 procent, av detta materialutnyttjades. Målet om 65 procents materialåtervinning uppnåddes därmed.

      Metallförpackningar: 35 300 ton metallförpackningar samlades in från hushållen 2007. Detta motsvarar en materialåtervinning på 67 procent. Återvinningsmålet om 70 procent, har ännu inte uppnåtts.

      Plastförpackningar: 49 119 ton, 30,1 procent, materialutnyttjades och 56 434 ton, 34,5 procent, energiutvanns år 2007. Den totala återvinningsgraden var 64,6 procent.
      Återvinningsmålet på totalt 70 procent, varav minst 30 procents materialutnyttjande, uppnåddes inte.

      Detaljer?
      Ja, allt är ju relativt men multiplicera sedan detta med 100 och du får siffror som borde vara rimliga att uppnå i Kina på 10-20 års sikt.

      Bensinförbrukningen kan du ju fundera lite på själv, ca 30% av Kinas befolkning lever idag på en standardnivå som kan jämföras med väst, tex.

      Svaret på sista frågan är ju rätt talande....

      UB

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        Ursprungligen postat av Joacim
        Jag blir en gladare människa?
        Vad bra! Din glädje är naturligtvis viktigare än att förhindra en onödig spridning av potentiellt cancerframkallande och fosterskadande ämnen.
        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 12 November 2008, 19:12.
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • Junros
          • November 2007
          • 144

          Innan årets slut hoppas jag verkligen att din lilla "rörelse" läggs ner och ni hittar på någonting vettigare =)
          Väx upp, läs på och framförallt sluta förlöjliga dig själv med dina "ironiska" "roliga" svar på allvarliga frågor. man tar dig inte på allvar!
          Tänker inte skriva mer i denna tråd och hoppas att ingen annan gör det.

          låt detta självdö! tack för mig =)

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
            Vilken miljörörelse menar du då?
            Jag menar miljörörelsen som folkrörelse, inte enstaka organisationer. Miljöintresset idag i media och bland allmänhet är noll utom när det gäller människans miljö och hot mot människans hälsa eller försörjning.

            Den här tankegången är idag kontroversiell: jag anser att djur och växter har ett egenvärde och att t.ex. torskens och vildlaxens fortsatta existens har högre prioritet än yrkesfiskares rätt att behålla sitt arbete.
            Inte kontroversiellt nog? Testa den här då: jag anser att fjällrävens, järvens, vildrenens, och vargens fortsatta existens har högre prioritet än samernas rätt att bedriva industriell rennäring.

            Jag tycker miljörörelsen har glidit över till att bli en rörelse för att skydda och gynna människan. Jag har inget emot människor, flera av mina bästa vänner är människor, men det borde inte ha ersatt målet att skydda miljön.

            Att miljörörelsen ofta varit hysterisk och missriktad (kampanjen mot Klorin är ett paradexempel, men kärnkraftkampanjen är inte långt efter) har dessutom lett till att vi fått en backlash. Jag träffar oftare ungdomar som vill vara rebelliska genom att eka USA-högerns bibelbaserade miljösyn än som har nåt intresse av att bevara natur alls.
            Senast redigerad av Azur; 12 November 2008, 21:31.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Joacim
              • December 2003
              • 964

              @ubjs
              Du besvarade alltså den första av dina frågor och sedan att mer källsortering i Kina skulle innebära att de återvann mer? Resten hade du alltså inte en susning om? Välgrundade åsikter mao.

              @daniel_i_malmö
              Ah, så då är vi alltså överens?

              @Junros
              Jättebra att du har tänkt till litet där *ironi?*. Men lägga ner lär vi inte göra och det kommer fortfarande inte ha någon mätbar inverkan på klimat eller omvärld.
              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av heeke
                Sprang på denna, apropå ekologisk mat: http://www.aftonbladet.se/matvin/article3748267.ab
                Vinklad, ja, speciellt i avseendet att det "bara" är 70kr dyrare.
                Men sen kommer det en siffra i slutet på artikeln, 10% dyrare. Det är inte så lite det.Den som tycker att 10% bara är "lite" dyrare får gärna skjuta till 10% på min lön varje månad
                Men är det inte så att ekologisk mat innehåller förhållandevis mer vitaminer??? Enligt vad jag har fått lära mig så innehåller t ex ekologiska tomater 20% mer vitaminer än en vanlig tomat. Vilket resulterar i att du har tjänat 10 % egentligen, som jag räknar lr rättare sagt fått 10 % mer för pengarna.

                Ursprungligen postat av Azur
                Jag menar miljörörelsen som folkrörelse, inte enstaka organisationer. Miljöintresset idag i media och bland allmänhet är noll utom när det gäller människans miljö och hot mot människans hälsa eller försörjning.
                Ahhh.. För första gånger håller jag inte med dig. Jag tycker att jättemånga i den yngre generationen och av båda könen är mycket mer medvetna om miljön, djurens överlevnad och djurens rättigheter på ett helt annat sätt än vad vi var när vi växte upp. När vi växte upp så var det mest tjejer som tyckte att hästar, kattungar och hundvalpar var gulliga.. Thats it..

                Sen kan jag hålla med om att i samhället i helhet så handlar det mycket om att vi kommer att dö om vi inte gör något, helst igår! Men är det så fel egentligen? Vi vet ju att mutor, hot och utpressning är det bästa sättet att få folk att göra något och på sikt så gynnar det ju djurlivet om "Svenssons" är rädd för att dö ut pga av skitig miljö...
                Senast redigerad av Katharina; 12 November 2008, 22:46.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  Ursprungligen postat av Micke
                  Den jämförelsen haltar, eller du lägger 100% av din lön på mat?
                  Jag misstänkte att den kommentaren skulle komma
                  Men det går väl förvisso att spendera resten av lönen på ett miljövänligare sätt till ett högre pris också.
                  Men 10% av matkostnaderna blir kanske 400 pengar mer i månaden iaf för min del.
                  Det är tillräkligt mycket för att det ska märkas iaf.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • ubjs
                    • April 2007
                    • 192

                    Joacim, du är bara lat och orkar inte sopsortera, och inte orkar du räkna heller. Jag tror du förstår vad jag menar, du spelar bara korkad.

                    Det är intressant att notera att så få verkar tycka att Joacims skämt är roligt.
                    Det påminner om när några på KTH la in almfällande i Kungsträdgården som nollningsuppdrag. Dom bullade upp med motorsågar, avspärrningsbockar osv. Men skämtet föll platt, ingen utom dom själva tyckte att det var kul.

                    UB

                    Kommentar

                    • Joacim
                      • December 2003
                      • 964

                      Ursprungligen postat av ubjs
                      Joacim, du är bara lat och orkar inte sopsortera,
                      Och detta baserar du på?

                      Ursprungligen postat av ubjs
                      och inte orkar du räkna heller. ,
                      Om detta vet du intet.

                      Ursprungligen postat av ubjs
                      Jag tror du förstår vad jag menar, du spelar bara korkad.
                      Jag tror att du tror att jag vet vad du tror att jag vet att du tror.

                      Ursprungligen postat av ubjs
                      Det är intressant att notera att så få verkar tycka att Joacims skämt är roligt.
                      Det påminner om när några på KTH la in almfällande i Kungsträdgården som nollningsuppdrag. Dom bullade upp med motorsågar, avspärrningsbockar osv. Men skämtet föll platt, ingen utom dom själva tyckte att det var kul.

                      UB
                      Ett skämt är något som såhär:
                      "Hur många mansgrisar krävs det för att byta en glödlampa?
                      Ingen. Låt kärringen diska i mörkret."

                      Påminner detta om VVK? Njae...
                      Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                      De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        Vad vi i Sverige eller runt om i hela världen gör är inte ens i närheten av en fis i universum, men planeten vi bor på är det. Och just den här "fisen" är den enda som är beboelig för oss för tillfället och miljoner år framöver, det vill säga om ALLA skärper sig och inser det faktum att det borde ligga i vårt intresse vad som händer med miljön! En stor filosof hade ett uttryck som handlar om förändring. Och nej, jag tänker inte skriva ner hela men jag ska sammanfatta det och ordspråket handlade om att ifall man ska förvänta sig en global förändring måste varje enskild människa börja förändra sig själv, sedan familjen, sedan samhället den bor i osv.
                        Sen om vissa personer väljer att inte tro på den globala uppvärmningen så är det upp till dem, för ja, det sker en naturlig global uppvärmning som vi inte påverkar, men denna brukade alltid följas av en kallare period. Det vill säga innan vi människor tog oss rätten att spy ut alla våra avgaser i atmosfären och sätte en bom för denna kallare period. För det är vad vi människor gör, gör vad vi vill. Engelsmännen flyttade till amerika och hävdade inom sinom tid att det var "deras" mark, bara för att nämna några. Den mänskliga civilisationen bygger(enligt mig) på girighet och lathet. När man inte orkade gå dit man skulle fick man skapa saker som skulle gå åt en. Dessa "saker" utvecklades för att transportera en ännu snabbare och nu har vi bilar, motorcyklar m.m som bara spyr ut avgaser varje dag, varje vecka, varje månad, varje år osv. DET är den nutid som den "geniala" människan skapat. Moder natur har gjort många fel, och vi var ett av dem! Som tur var har vi tillräckligt med kapacitet att återställa våra felsteg...
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • Joacim
                          • December 2003
                          • 964

                          @Aquario
                          Oj, uh.. Nej.
                          Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                          De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                          Kommentar

                          • Aquario
                            • October 2007
                            • 670

                            Is it just me or didn´t you say your exact opinion? Because last time I checked, I
                            tought you could spell.
                            112L växt/sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Joacim
                              • December 2003
                              • 964

                              It's probably just you and when it comes to my spelling in the previous post there's nothing to complain about.

                              Two tips:
                              When saying something about spelling make sure you check your own spelling (thought != tought)
                              Check your grammar too while you're at it. (Odd to start a sentence with "Because"...)

                              /J *som absolut inte alltid stavar rätt...*
                              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...