Heiko Bleher i fängelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • June 2002
    • 1081

    #16
    Det är möjligt att få tillstånd att exportera akvariefisk men mer eller mindre omöjligt att få tillstånd att exportera vetenskapliga prover. Det handlar inte om att hans tillstånd har gått ut. Det går inte få ett sådant tillstånd idag.

    Det handlar om att de vill behålla de genetiska resutserna i landet. Det är alltså en lag mot "biopiracy" de brutit mot. Inte mot miljölagstiftning.

    Edit: Detta var inget svar på Kjells inlägg. Vi skrev dem samtidigt. Jag håller med Kjell i allt han skriver.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 02 September 2008, 08:48.
    Mvh. Ola
    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det är möjligt att få tillstånd att exportera akvariefisk men mer eller mindre omöjligt att få tillstånd att exportera vetenskapliga prover. Det handlar inte om att hans tillstånd har gått ut. Det går inte få ett sådant tillstånd idag.

      Det handlar om att de vill behålla de genetiska resutserna i landet. Det är alltså en lag mot "biopiracy" de brutit mot. Inte mot miljölagstiftning.

      Edit: Detta var inget svar på Kjells inlägg. Vi skrev dem samtidigt. Jag håller med Kjell i allt han skriver.
      Ja det låter ju som om han trampat riktigt i klaveret och straffet blir än värre än för tyskarna som åkte fast för några år sedan (då handlade det om fiskar för akvarier).
      Man kan ju tycka att Heiko med sina kontakter kunde ha samarbetat med en exportör som har tillstånd för fångst av akvariefisk (dock råder det exportförbud för många arter) och sedan sett till att denne exporterat dem i levande skick till Italien där han bor. Om sedan Heiko vid ankomsten hade placerat dem i akvarium eller i burkar med formalin hade knappast de brasilienska myndigheterna brytt sig om.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Brasilien accepterar inte alls utförsel av DNA prover (dvs köttbitar eller fenklipp i alkohol), vilket alltså är vad Bleher verkar ha försökt ta med sig. För att hindra läkemedelsbolag från att ta prover av djur & växter och sen göra miljarder i vinst på de läkemedel de får fram har Brasilien länge krävt att all forskning sker tillsammans med Brasilianska forskare och att allt biologiskt material deponeras i Brasilien (två krav som allvarligt saktat ned forskningen). Om jag förstår den manglade engelskan i IBAMAs utskick rätt så hade Bleher dessutom tillstånd från fel myndighet (IBAMA istället för CNPQ).

        Att DNA analys av släktskap inte kan leda till några miljardvinster spelar ingen roll för Brasilien. Reglerna mot oberoende forskning är benhårda.

        Men: Personligen tycker jag hela affären luktar illa. Brasilien har beslutat att exploatera Amazonas, och har tagit en räcka beslut som designade att hindra att exploateringen äventyras, och jag undrar om inte Blehers arrestering har en liknande politisk grund. Enligt uppgift har Bleher tidigare kritiserat Brasiliens regering ang. exploateringen av Amazonas, och sån kritik accepterar nog helt enkelt inte Brasilien längre.
        Senast redigerad av Azur; 02 September 2008, 09:03.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Uppenbarligen har Heiko och hans fru nu släppts från fängelset

          Det var ju positivt i alla fall.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #20
            Det kommer nog o förhoppningsvis komma lite mer info då det var med några danskar på denna tur. Blir intressant o höra vad de säger.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Heiko Bleher är åter fri, och har skrivit ett inlägg på Planetcatfish om händelsen:

              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


              Han säger att hela den ursprungliga artikeln är fel: han hade inga DNA prover, han hade alla tillstånd som behövdes, han hade inte varit under utredning i ett år mm mm. Han säger att någon som är "avundsjuk på hans arbete" använde det korrumperade polisväsendet i Brasilien för att trakassera honom.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Guest

                #22
                Låter som en bortförklaring av Heiko Bleher tycker jag. Har inget ont mot han som person men lagar är till för att följas och det gäller även de som är kända.

                Kommentar

                Arbetssätt...