Heiko Bleher i fängelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    Heiko Bleher i fängelse!

    Länken talar för sig själv....

    http://portalamazonia.globo.com/noticias.php?

    *edit*
    Översatt med google.
    Senast redigerad av Robin_Hedstrom; 01 September 2008, 21:17.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    #2
    vem e de då? Va har han gjort för ont? :O

    Kommentar

    • Robin_Hedstrom
      • January 2005
      • 1818

      #3
      Sök på Heiko Bleher så ser du vem det är. Väldigt känd inom akvaristiken.
      /Robin Hedström
      http://www.robinhedstrom.se/

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Que.... Nog för att det postas länkar på engelska men detta är helt oförståeligt i mina ögon

        Vad har hänt? Vem har fängslats? Heiko vem????
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          http://www.google.se/search?hl=sv&q=heiko+bleher&meta=
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Första länken verkar vara fel. Handlar om en skola i Rio

            Länk två säger att Heiko + hans fotograf gripits efter att ha fångat fisk olagligt. Det tillstånd som Heiko hade gick ut 2004 och var ej utfärdat av rätt instans. ( mycket kort)
            3:e länken får jag inte o fungera.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Därför jag redigerade inlägget. =)
              Ni är för snabba.
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Heiko Bleher är en kändis inom akvarievärlden. Förr i tiden importerade han mycket akvariefisk men det är mer än 10 år sedan som han slutade med detta. De senaste åren så har främst gjort en hel del akvaristiska resor runt om i världen. Han har hållit mängder av föredrag i föreningar (även i Sverige) och på mässor, skrivit massor av artiklar i olika akvariemagasin och han gav också ut ett praktverk om diskus för något år sedan.

                Tyvärr är det så att en del bryter mot de lagar som gäller för utförsel av akvariefisk från olika länder. Även om detta sker för forskningsändamål och inte för försäljning så är detta fullkomligt oacceptabelt. Heiko och hans fru togs i förvaring i Manaus i Brasilien förra veckan för att han fångat och transporterat fiskar utan att ha tillstånd till detta från myndigheterna.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 September 2008, 21:31.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  va kan man vänta för straff om man importerar fisk olagligt då? Låter lite som köra mot rött lr nått :P

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av GRIZZLY
                    va kan man vänta för straff om man importerar fisk olagligt då? Låter lite som köra mot rött lr nått :P
                    Några tyska akvarister åkte fast i Brasilien för några år sedan och de fick sitta inne en månad och fick böta uppåt 100.000 kronor. Idag tror jag att de brasilianska myndighterna ser ännu allvarligare på detta brott, men å andra sidan så är det sannolikt något förmildrande att det enbart var fiskar för vetenskapligt bruk som samlades in - detta är dock enbart spekulationer från min sida.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Robin_Hedstrom
                      • January 2005
                      • 1818

                      #11
                      Ursprungligen postat av GRIZZLY
                      va kan man vänta för straff om man importerar fisk olagligt då? Låter lite som köra mot rött lr nått :P
                      Inte får man väl fängelse om man kör mot rött?

                      "Olaglig export, smuggling av utrotningshotade djur" låter inte så bra.
                      Jag lusläste lite i denna texten och läste mig till att ingen i Sverige någonsin fått fängelsestraff för smuggling av utrotninghotade djur, bara 50-70 dagsböter. Jag kan lugnt säga att Brasilien inte tillämpar Sveriges straff, vad de har för straffskala vet jag inte. Jag vet bara att vår vän och exportör Turkys (som exporterar massvis med fisk) nere i Manaus sa att vi skulle råka väldigt illa ut om brasiliansk polis/tull skulle kommit på oss om vi skulle fångat och försökt skicka icke-utrotninghotad fisk hem till Sverige när vi var där i oktober 2006.
                      /Robin Hedström
                      http://www.robinhedstrom.se/

                      Kommentar

                      • Ola Åhlander
                        • May 2002
                        • 213

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Idag tror jag att de brasilianska myndighterna ser ännu allvarligare på detta brott, men å andra sidan så är det sannolikt något förmildrande att det enbart var fiskar för vetenskapligt bruk som samlades in - detta är dock enbart spekulationer från min sida.
                        Jag misstänker tvärtom att det ses som allvarligare när det så tydligt är "vetenskapligt" förpackat. En del i varför de Brasilianska lagarna är så hårda är att man vill skydda den inhemska biogenbanken för att själva kunna dra nytta av t.ex. växtsubstanser som kan användas i mediciner och liknande.
                        En liknelse kan vara att det är naturligtvis ett brott att stjäla en ny Volvo, men ett ännu värre brott att sno ritningarna, typ industrispionage.

                        Spekulationer även detta, märk väl.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Några tyska akvarister åkte fast i Brasilien för några år sedan och de fick sitta inne en månad och fick böta uppåt 100.000 kronor. Idag tror jag att de brasilianska myndighterna ser ännu allvarligare på detta brott, men å andra sidan så är det sannolikt något förmildrande att det enbart var fiskar för vetenskapligt bruk som samlades in - detta är dock enbart spekulationer från min sida.

                          samtidigt är det obegripligt att de hugger ner regnskogen i rasande takt, och att de planerar dammar för el-produktion mitt i amazonas.

                          men det är kanske skillnad på inhemsk förstörelse och från "utlänningar".
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                            Jag misstänker tvärtom att det ses som allvarligare när det så tydligt är "vetenskapligt" förpackat. En del i varför de Brasilianska lagarna är så hårda är att man vill skydda den inhemska biogenbanken för att själva kunna dra nytta av t.ex. växtsubstanser som kan användas i mediciner och liknande.
                            En liknelse kan vara att det är naturligtvis ett brott att stjäla en ny Volvo, men ett ännu värre brott att sno ritningarna, typ industrispionage.

                            Spekulationer även detta, märk väl.
                            Framtiden lär utvisa hur det förhåller sig
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              samtidigt är det obegripligt att de hugger ner regnskogen i rasande takt, och att de planerar dammar för el-produktion mitt i amazonas.

                              men det är kanske skillnad på inhemsk förstörelse och från "utlänningar".
                              Ja man kan ju tycka att fångst av 100 fiskar för vetenskapliga ändamål är en fis i rymden när samtidigt åtskilliga miljoner med fiskar dödas (varav flera arter helt utrotas) pga byggandet av en kraftverksdamm (se denna artikel) eller när regnskog sågas ner.

                              Inte desto mindre så är det oförsvarligt att bryta mot landets miljölagstiftning eftersom det leder till
                              1/ Landets miljömyndigheter får ytterligare vatten på kvarn om hur oansvariga akvarister är och skärper lagarna ytterligare.
                              2/ Landets egna miljöbrott hamnar i skymundan
                              3/ I och med de skärpta lagarna så minskar antalet arbetstillfällen för de människor som lever i och vid regnskogen (det finns 10.000 tals med människor som försörjer sig på fångst av akvariefisk). Detta gör det sedan än lättare för myndigheterna att motivera ytterligare nedhuggning av regnskog genom att påvisa behovet av arbetstillfällen.
                              4/ Detta ger alla akvarister ett dåligt rykte - vilket i sin förlängning säkert även kan påverka europeisk lagstiftning (där en skärpning diskuteras).

                              Så, därför måste man starkt kritisera alla försök till illegal fångst i Brasilien och andra länder - även om man kan tycka att någon enstaka fisk hit eller dit kan kvitta.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...