Staten tar över granskning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Staten tar över granskning

    Staten tar över kommunernas ansvar för djurskyddsarbetet (MJU17)


    Länsstyrelserna tar över djurskyddskontrollen från kommunerna. Riksdagen sade ja till regeringens förslag om ett statligt djurskydd. Bakgrunden till beslutet är bland annat att det finns brister som rör likvärdigheten i kommunernas kontroll och att efterlevnaden av EU:s bestämmelser inte går att garantera. Riksdagen vill få till en bättre styrning, samordning och uppföljning.

    Kommunernas ansvar för att pröva tillstånd till yrkesmässig verksamhet med bland annat sällskapsdjur ska föras över till den myndighet som regeringen bestämmer. Ansvaret för kontrollen av livsmedel och foder i primärproduktionen kommer att föras över från kommunerna till länsstyrelserna.

    Den offentliga kontroll som länsstyrelserna utför enligt djurskyddslagen, livsmedelslagen och lagen om foder och animaliska biprodukter ska bekostas av allmänna medel. De extra kontroller som utförs på grund av att lagstiftningen inte följs kommer att finansieras med avgifter.

    Ändringarna börjar gälla den 1 januari 2009.
    • Proposition/skrivelse 2007/08:63
    • Utskottsbetänkande 2007/08:MJU17
    • Protokoll 2007/08:124 (debatt) och 2007/08:126 (beslut 2008-06-11)
    • Läs mer om ärendet
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Visst har granskningen funkat uselt tidigare, men den främsta orsaken till detta har varit
    1/ Brist på kunskap hos de som granskar.
    2/ Usla lagar som gör kontroll meningslös.

    Inget av dessa 2 problem löses genom att Länsstyrelsen tar över granskningen från kommunen.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 June 2008, 16:28.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Detta är bara ett spel, lite ändringar för att "visa" att saker tas på större allvar då det egentligen som kjell skriver inte gör någon större skillnad, eller någon skillnad alls.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det är marknaden som vill att staten tar över, kommunen är för noga då det gäller stora djurfabriker.
        Som det är nu svarar kommunen för kostnaden för tex en omhändertagen hund till alla överklaganden är gjorda, nu blir det staten.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Här är jordbruksverkets info om detta http://www.zoorf.org/Nyhetsbrev/2008/SJV09.pdf
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det kommer säkert att bli bra i Västernorrland har staten en veterinärstation.
            Nu slipper kommunerna kostnaden för omhändertagna djur.
            Vite som döm ut tillfaller staten kommunen får bara kostnaden.
            Djurskyddsinspektören slipper ha polis med sig.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Nu hänger jag inte med riktigt...
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Det kommer säkert att bli bra i Västernorrland har staten en veterinärstation.
              Vad menar du? Är det en distriktsveterinärstation du tänker på? Vad har de med detta att göra?
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Djurskyddsinspektören slipper ha polis med sig.
              Oftast har de väl inte polis med sig nu heller. Varför skulle det förändras?

              Jag undrar om djurskyddsinspektörer i dagens mening kommer att finnas kvar, eller om de bara kommer att lyda under en annan chef och i praktiken vara samma folk på samma plats som nu...

              Men jag tror detta kan bli bra, nu har inte ens alla kommuner en djurskyddsinspektör, engagemanget och kompetensen varierar väldigt i olika kommuner. Och det kan nog vara lättare för någon som kommer lite utifrån att göra en rättvis bedömning, och om det behövs, sätta dit de som bryter mot reglerna. Har hört om allvarliga djurskyddsfall som inspektörer haft överseende med, med förklaringar i stil med "jag känner ju den här personen, jag vet att h*n älskar sina djur". Lokal anknytning är ju tyvärr inte bara av godo i dessa sammanhang.

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Tanken är väl att djurskyddsinspektörerna ska vara på distriktsveterinärstationerna.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Tanken är väl att djurskyddsinspektörerna ska vara på distriktsveterinärstationerna.
                  Och - vad säger att veterinärerna kan något om akvariefisk? De kan säkert mycket om annat, men fiskar är något helt annat.
                  Dessutom är ju det "verktyg" (dvs föreskrifterna) som affärrena och privatpersoner skall kontrolleras efter helt uppåt väggarna och har inte mycket med djurskydd att göra.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Tanken är väl att djurskyddsinspektörerna ska vara på distriktsveterinärstationerna.
                    Då förstår jag, men det där tror jag inte alls stämmer.
                    Det är ju länsstyrelserna som ska ta över, Distriktsveterinärerna ligger under Jordbruksverket och har inget med detta att göra, förutom att de ibland kallas in vid djurskyddsärenden då djur t ex behöver avlivas. Och det finns flera dv-stationer i Västernorrland.

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Kjell, du verkar lite kritisk till hur granskningen sköts. Kan du inte ge lite exempel, vad är det som är så dåligt?

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Och det finns flera dv-stationer i Västernorrland.
                        Statliga?
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Salta Katten
                          Kjell, du verkar lite kritisk till hur granskningen sköts. Kan du inte ge lite exempel, vad är det som är så dåligt?
                          Här har du en Zoopetartikel som jag har skrivit i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?opti...461&Itemid=220
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Statliga?
                            Distriktsveterinärerna är en del av Jordbruksverket, så alla DV-stationer är statliga. Dessa finns i Västernorrlands län: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...7fff38242.html

                            Kommentar

                            Arbetssätt...