Fond för bevarandet av Malawicikliderna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Fond för bevarandet av Malawicikliderna

    Något att ta upp i din förening eller kanske skänka en slant själv
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nu har i alla fall jag skänkt en slant
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      500 kalla från mej.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Hur vet man att bidraget hamnar rätt?
        (Måste erkänna att jag inte läst hela texten..)

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Hur vet man att bidraget hamnar rätt?
          (Måste erkänna att jag inte läst hela texten..)
          Det vet man aldrig om man inte åker dit och lämnar dom och inte enas då vet man vad dom kommer att användas till
          Som du kan läsa i texten så är det dock flera "prominenta" personer och institutioner inblandade i det hela så sannolikheten är rätt hög att pengarna kommer till stor nytta.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det vet man aldrig om man inte åker dit och lämnar dom och inte enas då vet man vad dom kommer att användas till
            Som du kan läsa i texten så är det dock flera "prominenta" personer och institutioner inblandade i det hela så sannolikheten är rätt hög att pengarna kommer till stor nytta.
            Gott!

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Fick just detta mail från Ad
              The total for Sweden is now $275.
              I have e-mailed the guys in Malawi and they said they will get some photos coming weekend (they have to work in their free time). So, I hope I can get some fresh news next week.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Var lite stökigt för mig för jag har ett gammalt PayPal-konto som jag försökt avsluta, men nu har jag i alla fall donerat $25. Det är inte mycket, men jag är ju arbetslös.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Var lite stökigt för mig för jag har ett gammalt PayPal-konto som jag försökt avsluta, men nu har jag i alla fall donerat $25. Det är inte mycket, men jag är ju arbetslös.
                  Många bäckar små
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 June 2008, 23:25.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    #10
                    Borde tas ut en avgift av fiskexportörerna istället. Tror annars inte på insamlingar som alltid hamnar i fel händer, även om det är behjärtansvärda ändamål.
                    Om det inte fixas på plats så hamnar det till med största säkerhet hos fel personer.
                    Vi svenskar är fruktansvärt blåögda och blir blåsta hela tiden.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Borde tas ut en avgift av fiskexportörerna istället. Tror annars inte på insamlingar som alltid hamnar i fel händer, även om det är behjärtansvärda ändamål.
                      Om det inte fixas på plats så hamnar det till med största säkerhet hos fel personer.
                      Vi svenskar är fruktansvärt blåögda och blir blåsta hela tiden.
                      Jodå blåögda är vi säkert.
                      1/ I detta fall så fixas det faktiskt på plats, vilket du kan se om du läser igenom texten
                      2/ Och varför i himlens namn skulle fiskexportörerna betala - det är väl dom som har det tuffast.
                      Om du köper en fisk i en svensk affär för 20 spänn så går väl högt räknat 1 spänn till fiskexportören. Detta kan i och för sig vara mycket pengar i ursprungslandet, men det är knappast där som dom stora pengarnma rullar.
                      3/ Jag tycker dina argument mer är dåliga svepskäl för att man inte vill ge bort pengar
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        #12
                        Om fiskexportören måste betala så kommer det naturligtvis att avspeglas i priset till konsumenten.
                        Tyck vad du vill, men jag tycker dina argument är noll. Kan inte förstå att det är så svårt att begripa.
                        Det finns inga kommersiella aktörer som agerar på ideell basis.
                        Jag tycker att det är helt rätt att som tär också skall betala.
                        För oss hobbyister är det inte liv eller död om priserna går upp.
                        Ta inte illa upp, men det finns alldeles för mycket insamlingar till fjärran ändamål.
                        Ändå ger staten borten miljarder, men ingen bryr sig om de som har det taskigt i vårt eget samhälle.
                        Det görs väldigt lite eller ingeting för dem som inte har någon bostad och måste sova i trappuppgångar. om de har tur, eller andra konstiga ställen som en bänk på centralstationen ute vid spåren i 30 graders kyla.
                        Och så länge det är långt hemifrån så är det enkelt att engagera sig, men vill de bygga ett hem för utvecklingsstörda i ditt kvarter så finns det ingen empati längre.
                        Nu menade jag inte just dej personligen, för jag har märkt att det finns engagemang där.
                        Jag är bara så sned på allt hyckleri
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Fanbyalperna: Gillar du malawiciklider? Skulle du vilja att de INTE utrotas?

                          Det är alltså vad det här handlar om, inte SIDAs politik, inte om svenskt u-landsbistånd. Det är en fond grundad av en kille som bodde vid sjön och som på helt egen hand hindrade inplantering av nilabborre (googla och se vad som hände i Victoriasjön när nilabborre inplanterades). Vill du att de skall kunna fortsätta jobba för att skydda malawicikliderna från utrotning? Ge pengar. Annars låt bli.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Fanbyalperna

                            • September 2005
                            • 752

                            #14
                            Jag vet vad som hände och behöver inte googla för att informera mig om nilabborrens katastrofala inplantering i Victoriasjön.
                            Lik förbaskat tycker jag det är fel väg att gå.
                            Jag är inte specielt engagerad vad gäller malaw-iciklider. Alla sorter ska helst finnas kvar.
                            Men det ska ske på annat sätt. Inte så att vi svenskar gör någon gubbe rik.
                            Och Jag tänker inte skänka pengar.
                            Jag har varit akvarist sen 10-års åldern och har haft en paus på 20 år där damerna (fruar) har satt käpar i hjulen :-) och har nu blivit pensionär och tycker fortfarande att fiskarna är att jaämstääla med övriga husdjur, dvs viktiga.
                            Det är väl istället så att det borde fixas genom våra politiska kanaler som är så engagerade i miljöfrågor. Dit är vi ju tvungna att bidra.
                            Ledsen om någon blir besviken, men det är inte min sak att försörja världen.
                            Har inte alltid rätt, men fel ibland

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Självklart kan man skita i miljön och strunta i sitt personliga ansvar och säga att det får politikerna lösa bäst de vill.
                              Dessvärre kommer man ändå att drabbas - kanske inte du och jag personligen (vi är bägge "gamlingar") men våra barn och barnbarn.

                              Detta är ett av många sätt att agera för att rädda miljön. Jag är positiv till att folk orkar engagera sig ideellt som Nigel, Alan, Jay och Ad gjort i frågan om bevarandet av Malawicikliderna.
                              Om inte "vi" gör något så kommer det att vara för sent.

                              Inte så att vi svenskar gör någon gubbe rik
                              Nja rik blir man knappast vare sig som fiskexportör eller på insamlade medel. Stuart Grant var (han dog förra året) visserligen välbärgad med malawimått mätt, men tämligen fattig i europeisk måttstock.
                              När jag var där nere hade hans företag en årsomsättning på ca. 1,5 miljoner och för det så avlönade och höll han med bostad ca. 100 personer.

                              Jag tycker att det är helt rätt att som tär också skall betala
                              Ja som sagt, de som tär är i så fall främst flygbolag, svenska affärer och grossister samt vi konsumenter.
                              Det är ju så klart alltid bekvämare att alltid låta någon annan ta hela ansvaret men nu tycker jag nog ändå att bevarandet av fiskfaunan är så viktig att jag gärna vill bidra med en slant.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...