Fond för bevarandet av Malawicikliderna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    #16
    - I sak kan jag bara hålla med Kjell. Utan människor med "ideelt" engagemang skulle världen se mycket värre ut. Det är ofta dessa människor som initierar andra(myndigheter) till medverkan genom sitt outröttliga arbete. Och det kan gälla prexis vad som helst. Allt från trädplantering för att förhindra ökenutbredning till att restaurera öringvatten i Jämtland. Så alla heder, och stöd, till dessa personer som inte nöjer sig med att "någon annan" får ta ansvar...
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Just detta insamling är ju också ett "gräsrotsexempel" där vi alltefterhand under de kommande åren kommer att få rapporter om vad det hela leder till.
      Här har man verkligen kontroll över vart pengarna går.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Väcker tråden till liv igen - det är ju trots allt en väldigt viktig fråga som det handlar om.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Kjell: har du funderat på att ha en artikel eller en banner om detta på första sidan?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Kjell: har du funderat på att ha en artikel eller en banner om detta på första sidan?
            En banner borde ju gå att fixa till (när Christian är tillbaka från semestern). En artikel kommer säkert så småningom om Ad får fram lite fler foton.

            Tack för tipset
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Pazappa
              • May 2007
              • 330

              #21
              Den idé jag får är en slags rättvisemärkning, som på kaffe. Man kan hos zoobutiken välja att betala, säg 10 % mer, och detta går du oavkortat till denna fond. Det behöver ju inte bara vara på försäljning av ciklider, utan all fisk, och det ska vara upp till kunden. Personalen frågar helt enkelt i kassan om man med sitt köp vill bevara Malaicikliderna. Det blir ju även goodwill för butiken.
              Kjell, du har väl många kontakter hos butiker så att du kunde hjälpa till att få ut information t.ex.

              Bara mina 12 öre.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av Pazappa
                Den idé jag får är en slags rättvisemärkning, som på kaffe. Man kan hos zoobutiken välja att betala, säg 10 % mer, och detta går du oavkortat till denna fond. Det behöver ju inte bara vara på försäljning av ciklider, utan all fisk, och det ska vara upp till kunden. Personalen frågar helt enkelt i kassan om man med sitt köp vill bevara Malaicikliderna. Det blir ju även goodwill för butiken.
                Kjell, du har väl många kontakter hos butiker så att du kunde hjälpa till att få ut information t.ex.

                Bara mina 12 öre.
                Tanken är god men jag tror att den är svår att genomföra i praktiken.
                Dels krånglar det till det för affären (både att hinna informera och dels krånglar det till bokföringen rejält).
                Sedan tror jag tyvärr att det är som så att de flestas miljösamvete blior svagt när det drabbar plånboken.
                Man kan ju ta t.ex. MAC-certifieringen (internationell miljöcertifiering av saltvattensfisk) i Sverige som inte alls har slagit igenom och detta av 2 orsaker
                1/ ointresse från affärernas sida
                2/ ett ännu större ointresse från konsumenternas sida

                Så många vill nog gärna vara miljövänner, åtminstone i ord, men det får inte kosta något.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Pazappa
                  • May 2007
                  • 330

                  #23
                  Jag tror mer om konsumenterna än så. Se bara på hur ekologisk mat har exploderat i försäljning, och även rättvisemärkt kaffe - nu har alla märken en egen variant. A-filen finns bara i ekologisk variant tack vare att konsumenterna har bestämt det genom sina vanor.

                  Snarare handlar det nog om brist på upplysning, hur många känner till MAC-certifiering bland slutkunderna t.ex?

                  Vad gäller bokföringen beror det på teknik, har man ett modernt kassaregister är det inga svåriggheter (Man kan i många butiker runda av uppåt till Röda korset). Men det är sant, all administration kostar och det innebär merjobb för butiker och de måste känna själva att det är värt det i så fall. Ett enklare men mycket mindre effektivt sätt är att ställa utt insamlingsbössor vid kassan.
                  Zoopet Gold, skulle ni inte kunna baka in ett bidrag i den avgiften?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Ursprungligen postat av Pazappa
                    Jag tror mer om konsumenterna än så.
                    Möjligen att akvaristkonsumenterna är lite annorlunda då (i negativ bemärkelse).
                    Vad gäller MAC så har jag själv med jämna mellanrum tagit upp det både här och på saltvattensguiden - men för att infon skall slå igenom och sprida sig så krävs det ett interesse från konsumenterna och det har det uppenbarligen inte funnits.
                    Denna tråd väcker minimalt med intresse här och samma sak är fallet med min tråd i samma ämne på ciklid.se
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Denna tråd väcker minimalt med intresse här och samma sak är fallet med min tråd i samma ämne på ciklid.se
                      Jag tror det finns flera förklaringar.

                      Dels har vi en allmän skepsis mot insamlingar, de har helt enkelt fått dåligt rykte pga alla skandaler/bedrägerier.

                      Dels har vi "katastroftrötthet". Larmrapporterna duggar så tätt att riktiga larmrapporter om faktiska pågående miljökatastrofer - som dammarna i Amazonas och Mekong eller utfiskningen av Malawisjön - drunknar i alla skit-larm.

                      Dels har vi närsynta miljöorganisationer, som satsar mycket pengar på att övertyga folk om att vi inte skall bry oss om några globala problem utom växthusgaser, och i övrigt bara påta med våra lokala små skitproblem (som torsken i östersjön, som globalt och ur bevarandesynpunkt är totalt värdelös, helt ointressant - men det säger aldrig någon miljöorganisation).

                      Men framförallt är intresse för miljövård omodernt. Folk skiter i miljön utom i de fall det direkt påverkar människor. Ingen bryr sig ett dugg om några hundra arter småfiskar i afrika om deras försvinnande inte skulle leda till svält.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Det har nu kommit in 383,64 USD från Sverige
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Vill gärna pusha lite för denna viktiga insamling.
                          Själv håller jag på att översätta dokumentet med info till svenska och detta kommer så småningom att dyka upp på Zoopet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #28
                            Jag fick ett mail från Ad Konings med lite uppdatering om vad som hänt

                            Dear Friends,
                            We have some great news regarding the fund raising for the ANDs. During
                            the American Cichlid Association convention in Atlanta about $4000 was
                            collected for the SM Grant Fund! The ACA itself donated $1000 and another $1000 check was received from the Greater Chicago Cichlid Associated. The bulk of the donations were raised by the Babes In The Cichlid Hobby (BITCH) who had permanent collection jars with posters attached. Those jars collected about $800, but during the banquet the ladies raised about $1200 during a 15 minutes fund raising razzia.

                            From the internet donations we have raised about $700 with the bulk from hobbyists in Sweden! The Scandinavian Cichlid Association is preparing for an even grander fund raising event; I'll keep you posted.

                            Alan Pitman, the man behind the realization of the ANDs around the Maleri
                            islands, has sent me an update on the sections of the islands' shoreline that are now protected. Please find attached the map of the area with protected coastline marked in black. Last weekend there was another fundraising event, in Malawi: A Day at the Races. Please find attached the poster.
                            Thank you all again for your commitments.
                            Enjoy your cichlids!
                            Ad
                            Nedan lägger jag in 2 foton som Ad bifogade och som han nämner i texten ovan.
                            Dels ett karta som visar hur stor yta som antinätenheterna (AND) för närvarande täcker.
                            Dels en affisch som gör reklam för det insamlingsevenemang som ägde rum nyligen i Malawi.
                            Bifogade filer
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Annika
                              • January 2002
                              • 2518

                              #29
                              Jag har varit med och bidragit. Fick igår kväll detta mail från Ad.

                              Dear Friends,

                              we have some great news regarding the fund raising for the ANDs. During
                              the American Cichlid Association convention in Atlanta about $4000 was
                              collected for the SM Grant Fund! The ACA itself donated $1000 and another
                              $1000 check was received from the Greater Chicago Cichlid Associated. The
                              bulk of the donations were raised by the Babes In The Cichlid Hobby
                              (BITCH) who had permanent collection jars with posters attached. Those jars
                              collected about $800, but during the banquet the ladies raised about $1200
                              during a 15 minutes fund raising razzia.
                              From the internet donations we have raised about $700 with the bulk from
                              hobbyists in Sweden! The Scandinavian Cichlid Association is preparing for
                              an even grander fund raising event; I'll keep you posted.
                              Alan Pitman, the man behind the realization of the ANDs around the Maleri
                              islands, has sent me an update on the sections of the islands' shoreline that
                              are now protected. Please find attached the map of the area with protected
                              coastline marked in black. Last weekend there was another fundraising
                              event, in Malawi: A Day at the Races. Please find attached the poster.
                              Thank you all again for your commitments.
                              Enjoy your cichlids!
                              Ad

                              Kjell va visst snabbast igen!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #30
                                NCS har nu också kommit igång med en insamling så att man slipper betala in pengar via Pay Pal.
                                Info finns här http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=210&Itemid=1
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...