Torsken på väg att ta slut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Torsken på väg att ta slut?

    Ja vad skall man egentligen tro. Åsikterna är minst sagt delade http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2112555.ab
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Läste just artikeln och funderade på vinklingen.
    Klart att åsikterna går isär. Och klart att fiskarna har en annan uppfattning än forskarna. Det är ju ändå de som är ute på fält och ser något annat än forskarna som bara provfiskar lite då och då.

    Det är svårt att ta ställning när båda sidor går till ytterligheter. Mitt val är ändå (och fortfarande) att inte köpa och äta torsk. Det finns så bra alternativ!
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      I vår kommun har skolbespisningen tagit bort torsken helt sen ett par år tillbaka,dem har annat som Kolja m.m smakar lika dant tycker jag,själv äter jag inte Torsk alls för att inte bidra att det försvinner plus jag är inte heller glad för smaken.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Köper inte torsk och äter heller inte torsk om jag inte måste, det vill säga om jag inte blir bjuden på det hemma hos nån.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          torsken är mjäll och fin i smaken medans koljan har en bismak av makrill..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Dysnomia
            Läste just artikeln och funderade på vinklingen.
            Klart att åsikterna går isär. Och klart att fiskarna har en annan uppfattning än forskarna. Det är ju ändå de som är ute på fält och ser något annat än forskarna som bara provfiskar lite då och då.
            Det är svårt att ta ställning när båda sidor går till ytterligheter. Mitt val är ändå (och fortfarande) att inte köpa och äta torsk. Det finns så bra alternativ!
            Jag måste ändå fundera över vad forskarna har för motiv till att strida "för" torsken? Fiskarna lever ju på att fånga fisken så deras motiv är ju klart men jag har problem med att hitta forskarnas motiv så därigenom måste jag anse att forskarna är mer trovärdiga i det här fallet.
            Jag som annars brukar lita mer till folk än forskare. Men det gäller inte jägare efter vargdebatten och detta känns lite likt..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              #7
              Jag köper INTE torsk uan väljer om möjligt att fiska själv (aborre, röding. öring, harr) eller köpa från fiskebilen.
              Oftast äter jag dock Sej och Uer (Stor kungsfisk), vilka jag inte tycker har så stor smakskillnad till torsk.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Pangasius minst lika gott som annan fisk
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Jag måste ändå fundera över vad forskarna har för motiv till att strida "för" torsken? Fiskarna lever ju på att fånga fisken så deras motiv är ju klart men jag har problem med att hitta forskarnas motiv så därigenom måste jag anse att forskarna är mer trovärdiga i det här fallet.
                  Jag som annars brukar lita mer till folk än forskare. Men det gäller inte jägare efter vargdebatten och detta känns lite likt..
                  Ja, det var så jag tänkte, även om min formulering lutar åt annat håll.. *S* Var så fokuserad på att få fram att jag tänker fortsätta låta bli att köpa och äta torsk att jag slarvade när jag skulle återge "varför".
                  (Däremot ogillar forskare att bli ifrågasatta, där finns ett "motiv". )

                  Just liknelsen med vargdebatten slog även mig.
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    äter helst inte torsk. gillar nästan bara lax och plattfisk av alla slag
                    Diskus

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Jag måste ändå fundera över vad forskarna har för motiv till att strida "för" torsken? Fiskarna lever ju på att fånga fisken så deras motiv är ju klart men jag har problem med att hitta forskarnas motiv så därigenom måste jag anse att forskarna är mer trovärdiga i det här fallet.
                      Jag som annars brukar lita mer till folk än forskare. Men det gäller inte jägare efter vargdebatten och detta känns lite likt..
                      Tycker nog att det är lite av en myt att forskare skulle vara obunda. Nästan alla forskare är "köpta" av företag eller olika intresseorganisationer. Det är ju inte för inte som storföretagen anställer forskare eller t.o.m. de olika partierna skapar "tankesmedjor" med forskare anställda och alla dessa lyckas alltid av någon outgrundlig anledning forska fram sådant som visar att de produkter som deras arbetsgivare producerar är bäst, eller som visar att de politiska åsikter som deras arbetsgivare förespråkare passar som hand i handsken med forskningsresultatet.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Tycker nog att det är lite av en myt att forskare skulle vara obunda. Nästan alla forskare är "köpta" av företag eller olika intresseorganisationer. Det är ju inte för inte som storföretagen anställer forskare eller t.o.m. de olika partierna skapar "tankesmedjor" med forskare anställda och alla dessa lyckas alltid av någon outgrundlig anledning forska fram sådant som visar att de produkter som deras arbetsgivare producerar är bäst, eller som visar att de politiska åsikter som deras arbetsgivare förespråkare passar som hand i handsken med forskningsresultatet.
                        Ja, som jag skrev ovan så brukar jag vara den sista som tror på forskare och vetenskapsmän men när det kommer till att folket som argumenterar emot forskarna skulle tjäna pengar på om de fick rätt så känns det ändå som att forskarna är mest trovärdiga.

                        Men all forskning och statistik är otroligt partisk, givetvis. Dessutom tillkommer, förutom äran och uppmärksamheten, möjligheten att få forskaranslag. Om man lyckas att hitta på något som får uppmärksamhet så har man större chans att få forskningsanslag till nästa projekt.. Lr har jag fattat det fel??!
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Tycker nog att det är lite av en myt att forskare skulle vara obunda. Nästan alla forskare är "köpta" av företag eller olika intresseorganisationer. Det är ju inte för inte som storföretagen anställer forskare eller t.o.m. de olika partierna skapar "tankesmedjor" med forskare anställda och alla dessa lyckas alltid av någon outgrundlig anledning forska fram sådant som visar att de produkter som deras arbetsgivare producerar är bäst, eller som visar att de politiska åsikter som deras arbetsgivare förespråkare passar som hand i handsken med forskningsresultatet.
                          Så talar en sann gammeldags kommunist...
                          Visst finns det en del korrupta forskare.
                          Visst finns det problem med att t ex studier finansierade av läkemedelsindustrin och som inte visar "förväntade" resultat har en tendens att inte publiceras.
                          Men själv har jag svårt att se när t ex jag skulle varit köpt under min forskarkarriär. Men det är kanske ett skäl varför jag numera är verksam utanför universitetscirkusen istället för att vara professor där någonstans. Men i ärlighetens namn har jag nog inte träffat någon forskare som jag iaf insett varit köpt. Men visst har jag läst om tendenser som tyder på att det finns bl a inom tobaks- och livsmedelsindustrin förutom givetvis läkemedelsindustrin. Även informationen från din distriktsläkare kan vara styrd från Unilever för att ta ett exempel.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Långås
                            • December 2005
                            • 1368

                            #14
                            För cirka 10-15 år sedan kunde man ställa sig och fiska torsk ifrån land längs nästan hela västkusten. Fick oftast 5-10 småtorskar på en kväll. För två år sedan försökte jag igen med att fiska torsk ifrån land. Var totalt ute 4 kvällar och fick inte en enda torsk. Så att det skulle krylla av torsk har jag svårt att tro.
                            Mvh Peter

                            Kommentar

                            • jarinen
                              • February 2003
                              • 801

                              #15
                              Det spelar ingen roll om "svensken känner dåligt samvete" för att äta torsk eller huruvida forskarna är köpta eller fiskarna vet bäst. Det vi alla vet är att torsken tar slut i dessa vatten under tiden vi diskuterar det, snart kan vi diskutera vem som hade rätt istället, befriat från intressen då om inte innan iallafall.

                              Storleken på fisk har och är alltid en värdemätare hur det står till och om man fångar torsk på 3-5 kilo då vet man hur det står till. Äsch, det handlar bara om rätten att dra opp de sista fiskarna hela tiden. Om nån tyckte att mitt inlägg var aningens negativ och cynisk så är det inget mot marknadskrafterna när det gäller naturresurser. Marknadskrafterna i det här fallet är fiskarna.


                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...