Torsken på väg att ta slut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag måste ändå fundera över vad forskarna har för motiv till att strida "för" torsken? Fiskarna lever ju på att fånga fisken så deras motiv är ju klart men jag har problem med att hitta forskarnas motiv så därigenom måste jag anse att forskarna är mer trovärdiga i det här fallet.
    Jag som annars brukar lita mer till folk än forskare. Men det gäller inte jägare efter vargdebatten och detta känns lite likt..
    Det är ganska precis som vargdebatten. Det är också lite bortblandade kort.

    När man säger att "torsken håller på att ta slut" menar man att den börjar bli för sällsynt för att det skall vara kommersiellt lönsamt att fiska den.

    När man säger att "torsken håller på att dö ut" menar man vissa populationer, inte arten som helhet; det finns ingen som helst risk att arten Gadus morhua skulle dö ut.

    När fiskarna säger "det finns gott om torsk" så menar de ANDRA populationer.

    När fiskarna säger "det har aldrig funnits mer torsk" så menar de att fångsterna aldrig varit större, vilket lokalt är sant pga ny teknik som gör det möjligt att fiska där man tidigare inte fiskat, men globalt är fel pga att stammarna blir mindre.

    Vad gäller motivationer, så skall man inte blanda ihop forskarna med välmenande miljöaktivister som valt detta som symbolfråga. Alltid när det är symbolfrågor är sanningen första offret för propagandan. Vi såg det med kärnkraften, och med klorin, och vi ser det just nu med global warming och torsk.

    Vad gäller förslag om fiskestopp bör man komma ihåg att många fiskare MÅSTE fiska, helst året runt, för att inte gå i konkurs.

    Om det hela var rationellt, så att beslutet endast togs utifrån att man ville säkra framtida tillgång till nordsjötorsk, skulle man först ha ett fiskestopp på 2-5 år, fördubbla minsta tillåtna maskstorlek, och göra något åt Norge och Danmarks vana att fiska hundratusentals ton småfisk av blandade arter, däribland torsk (s.k. industrifisk, som används till att göra fiskmjöl, som i sin tur används till uppfödning av lax).

    Men det kommer inte att bli så, eftersom fiskarna inte vill gå i konkurs - vilket nästan alla skulle göra om det blev ett långt fångst-stopp - och sveriges fiskares intresseorganisation dessutom kontrolleras av religiösa fundamentalister som på fullt allvar tror att det är Guds Plan att torsken skall fiskas ut. Eller, som de säger, "klädnaden skall nötas ut"; det är
    ett bibelcitat som de tolkar som att Jesus skall komma tillbaks när människorna har förstört jorden.

    Fiske och jordbrukspolitik är alltid en jäkla röra där rationella åtgärder hämmas pga kortsiktiga vinstintressen hos de direkt berörda, och av fega politiker. Det gäller torsken, det gäller vargen, det gäller renarna, det gäller transgena och klonade djur och växter, och det gäller skogsbruket.

    Enligt min ringa åsikt.
    Senast redigerad av Azur; 24 March 2008, 19:36.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Enligt min ringa åsikt.
      Som vanligt summerar du det hela mycket bra... Jag tycker inte att din åsikt är ringa, som sagt...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #18
        Enligt tidigare artiklar så härstammar nästan all denna torsk ifrån en och samma årskull, en årskull som ska utgöra grunden för kommande kullar och grund för den inkomst yrkesfiskarna ska ha i framtiden..
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #19
          Ursprungligen postat av Azur

          Om det hela var rationellt, så att beslutet endast togs utifrån att man ville säkra framtida tillgång till nordsjötorsk, skulle man först ha ett fiskestopp på 2-5 år, fördubbla minsta tillåtna maskstorlek, och göra något åt Norge och Danmarks vana att fiska hundratusentals ton småfisk av blandade arter, däribland torsk (s.k. industrifisk, som används till att göra fiskmjöl, som i sin tur används till uppfödning av lax).
          ...och som i sin tur leder till att den naturligt levande laxen i området drabbas av farsoter ifrån odlingslaxen och är hotad i sin tur, detta eftersom de främst odlas i kassar i havet.

          Norrmännen är riktigt sinnrika då de fiskar så kallat "mindre värda" arter för att föda lax med (har för mig att det är ungefär 1/5 förhållande på den ekvationen, 5 kilo "mindre värd fisk" för att odla ett kilo odlingslax) som då i sin tur är förödande för de vatten de odlas i.

          Att bidra till hot för ett bestånd för att odla lax som hotar att slå ut ett det naturliga laxbeståndet. Otroligt finurligt

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #20
            Ursprungligen postat av jarinen
            ...och som i sin tur leder till att den naturligt levande laxen i området drabbas av farsoter ifrån odlingslaxen och är hotad i sin tur, detta eftersom de främst odlas i kassar i havet.
            Norrmännen är riktigt sinnrika då de fiskar så kallat "mindre värda" arter för att föda lax med (har för mig att det är ungefär 1/5 förhållande på den ekvationen, 5 kilo "mindre värd fisk" för att odla ett kilo odlingslax) som då i sin tur är förödande för de vatten de odlas i.
            Att bidra till hot för ett bestånd för att odla lax som hotar att slå ut ett det naturliga laxbeståndet. Otroligt finurligt
            Mvh Jari
            Ytterligare en anledning då, förutom miljön, att inte äta odlad lax...
            Jag får väl ta gifterna då.. Det finns väl lika mycket i all mat man äter..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            Arbetssätt...