Lagar o regler för djuraffärer/butiker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Lagar o regler för djuraffärer/butiker?

    Finns det några lagar och regler för butiker som ska sälja akvariefisk?

    Eller finns det bara rekommendationer?

    Vilken myndighet ska man kontakta för att få tillstånd att sälja fisk och andra akvaristiska tillbehör?

    Vilken myndighet kontrollerar så att djur i allmänhet inte går för trångt?
    Samt att lokalen är lämpad för akvariefisk?


    Vart kan man som privat person framhöva sin kritik och påpekande utöver butiken?

    Jag hoppas på att kunna få svar framför allt om vilka tillstånd det behövs.

    Men även vilken myndighet man kontaktar gällande djurens rätt?
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Du hittar information här. Det är bara att söka efter den information du behöver
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av firefox75
        Finns det några lagar och regler för butiker som ska sälja akvariefisk?
        Eller finns det bara rekommendationer?
        Vilken myndighet ska man kontakta för att få tillstånd att sälja fisk och andra akvaristiska tillbehör?
        Vilken myndighet kontrollerar så att djur i allmänhet inte går för trångt?
        Samt att lokalen är lämpad för akvariefisk?
        Ja det finns lagar och regler och inte bara rekommendationer för de som säljer djur (för tillbehören finns inga regler).
        Dels är det krav på hur lokalen skall se ut, dels finns det krav på utbildning http://www.zoopet.com/index.php?opti...250&Itemid=131 och dels krav på info om djuren (se Kramfors länk).
        Kontakta Miljö och Hälsa i din kommun - det är dom som är tillsynsmyndigheten (åtminstone en tid till i alla fall).

        Vad gäller dina övriga frågor så är det också här Miljö och Hälsa man skall vända sig till
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Okej.
          Men står det något om hur stort akvariet bör vara för att hålla fiskar också.
          Kan butiksföreståndaren/ägaren hävda att fiskarna går så kort tid hos honom?
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Men även vilken myndighet man kontaktar gällande djurens rätt?
            Det finns ingen myndighet som har ansvar för djurens rättigheter, bara djurskydd. Det är Jordbruksverket som har ansvaret för djurskyddet i Sverige numera (sen Djurskyddsmyndigheten avskaffats).

            För frågor rörande djurens rättigheter kan man kontakta Djurens Rätt: www.djurensratt.se som dock inte är en myndighet, utan en ideell organisation.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av firefox75
              Okej.
              Men står det något om hur stort akvariet bör vara för att hålla fiskar också.
              Kan butiksföreståndaren/ägaren hävda att fiskarna går så kort tid hos honom?
              Det där med 40 -liters kravet har länge gällt för affärer (undantag för kampfisk), men det lär knappast ha någon juridisk bärighet.
              De regler som finns och gäller har dock inget att göra med hur länge fisken förvaras

              Du kan själv läsa regelverket här http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2005-08.pdf
              här http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2004_05.pdf
              här http://www.sjv.se/download/18.b1bed2...FS_2006-01.pdf
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Så hypotetiskt får alltså en butik ha 40tetror i ett 60liters akvarium?
                Tetrorna är då 4cm stora.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av firefox75
                  Så hypotetiskt får alltså en butik ha 40tetror i ett 60liters akvarium?
                  Tetrorna är då 4cm stora.
                  Ja, jag ser inte heller något fel i det. Vad det handlar om är snarare hur akvariet sköts och då tänker jag främst på vattenkvalitén.
                  I en del länder som har myndigheterna angivit mätvärden för vattnet och detta tycker jag är utmärkt. Dels då är det vattenkvalitén som är det viktiga och inte utrymmet under den korta tid som fiskarna går i affären och dels är det lätt att kontrollera mätvärdena för de som jobbar på tillsynsmyndigheten (dessa är ofta akvaristiskt okunniga och behöver bra kontrollinstrument).
                  Så fungerar det tyvärr inte i Sverige utan här har vi en lagstiftning som bara innehåller en massa floskler som inget har med djurskydd att göra - men på papperet låter vackert.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Så en butik går inte att ställas till svars för deras hållning av fiskar samt avsaknaden av information om arter???

                    Menar det står ju klart o tydligt att säljaren ska informera om arten samt även upplysa om vilka värden, hållning(akvarie storlek), mat osv!!!
                    Räcker det med en liten skylt om ex:
                    zebra ciklid
                    max storlek: 15cm
                    Aggresiv, revirhävdande
                    akvarie storlek: 100liter

                    Då tycker jag ändå att den skylten är bra i förhållande till andra butiker.
                    Har ju sätt butiker som enbart har namnet på fiskarna och när man frågar om vad ex, molly heter så svarar de molly.



                    Såg även att det fanns en stadga gällande grundutbildning inom de områden man ska sälja djur för.

                    Anledningen till varför jag undrar är att en butik i östergötland sa när jag frågade föreståndare om 100liter till zebracikliden att vi kan inte skriva att de ska ha större akvarium då kommer aldrig någon köpa fisk.
                    Likaså gällde faktiskt frontosa där de skrivit 200liter och fisken 25cm.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av firefox75
                      Så en butik går inte att ställas till svars för deras hållning av fiskar samt avsaknaden av information om arter???
                      Visst går det - men det var inte det som du frågade om i din förra fråga
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Jag vet kjell.
                        Men jag ville ha mera fakta innan jag kan fråga vidare.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av firefox75
                          Anledningen till varför jag undrar är att en butik i östergötland sa när jag frågade föreståndare om 100liter till zebracikliden att vi kan inte skriva att de ska ha större akvarium då kommer aldrig någon köpa fisk.
                          Likaså gällde faktiskt frontosa där de skrivit 200liter och fisken 25cm.
                          Fy F*N!!! Jag blir så j*vla upprörd När jag hör/ser såna här saker börjar jag nästan hålla med vissa människor som anser att man ska förbjuda all handel med djur!!!!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Fy F*N!!! Jag blir så j*vla upprörd När jag hör/ser såna här saker börjar jag nästan hålla med vissa människor som anser att man ska förbjuda all handel med djur!!!!
                            Jag skulle nog vilja påstå att en kraftigt bidragande orsak till att oseriösa affärer finns och kan existera i Sverige är att de regler som gäller för affärer är urusla och i vissa fall t.o.m. skulle leda till djurplågeri om de följdes.
                            Sedan finns det trots allt några regler som låter bra på papperet som informationsplikten, men den fuskar myndighterna bort genom att dels ofta strunta i att kolla om den efterlevs, dels inte heller kontrollera att den information som ges är korrekt. Dessutom har faktiskt inte heller affärerna skyldighet att informera INNAN köpet utan vad de är skyldiga att göra är att skicka med kunden info om den köpta fisken och då är det ju så dags.

                            Vi har inte en djurskyddslagstiftning värd namnet för fiskar i Sverige - mer korrekt vore att kalla den för en djurplågerilagstiftning
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 March 2008, 14:38.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

                              #15
                              Visst blir man upprörd.
                              Jag tycker det är tråkigt att man får en sådan motivering av en butik som ska sälja just fiskar och andra tillbehör.
                              Trodde det var helheten för en djuraffär som gällde.
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...