Akvarium, djurplågeri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Med en gång så får samma sak en positiv klang i stället
    Det är ju egentligen också mer överensstämmande eftersom fikskar i akvarium i genomsnitt faktiskt också får ett längre liv än deras vilda artfränder.

    Så kontentan - det är inte fel att hålla fisk i akvarier. Däremot är det fel att hålla fisk på ett sådant sätt att de inte får en bra miljö (se artbeskrivningarna + att man skall sköta vattenbyten etc).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
      Fångenskap och mänskligt beskydd är trots allt inte samma sak. Mänskligt beskydd tycker jag nästan låter som något djuren själva skulle ha valt. Ska vi kalla det så, borde vi alltså se till att de har det så bra att de skulle göra det om de hade möjlighet. En slöjstjärt i en guldfiskkupa eller en ensam praktbotia i ett 50-liters akvarium känner sig säkert mer som "i fångenskap" än "under beskydd".

      Olle
      Som flera ovan har poängterat så måste man självklart sköta sina djur, detat oavsett om det handlar om en hund eller fisk.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #18
        Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
        Det är väl ändå en viss skillnad mellan en katt som kan komma och gå som den vill, och en fisk som omöjligt kan lämna sitt akvarium?

        Jag är lite tveksam till detta med språkets signaler. Numera finns t ex inga "kalhyggen" utan bara "föryngringsytor" i skogsbruket. Blir naturvården bättre av att vi kallar dem så?

        Fångenskap och mänskligt beskydd är trots allt inte samma sak. Mänskligt beskydd tycker jag nästan låter som något djuren själva skulle ha valt. Ska vi kalla det så, borde vi alltså se till att de har det så bra att de skulle göra det om de hade möjlighet. En slöjstjärt i en guldfiskkupa eller en ensam praktbotia i ett 50-liters akvarium känner sig säkert mer som "i fångenskap" än "under beskydd".

        Olle
        Många gånger har väl fiskarna vi håller i akvarium fiender i naturen eller brist på föda, konkurrens om föda under perioder. Så visst lever de under vårt beskydd.
        Men det förutsätter att man tar reda på varje arts behov tillgodoser dem.

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #19
          Visst är det så. Fiskar som lever under perfekta akvarieförhållanden har det säkert ofta bättre än i naturen. Det jag vänder mig emot är att ersätta ett negativt ord med ett positivt och tro att vi löser problem på så sätt. Det som räknas är hur vi gör, inte vilka ord vi använder. Fast låter vi det positiva ordet förpliktiga är det säkert bra.

          Olle

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Lars-Olof Arvids
            Visst är det så. Fiskar som lever under perfekta akvarieförhållanden har det säkert ofta bättre än i naturen. Det jag vänder mig emot är att ersätta ett negativt ord med ett positivt och tro att vi löser problem på så sätt. Det som räknas är hur vi gör, inte vilka ord vi använder. Fast låter vi det positiva ordet förpliktiga är det säkert bra.

            Olle
            Vem här har påstått att man löser alla problem genom att "byta ord", tvärtom har ju flera här poängterat att det viktiga är skötseln och inte vilket ord man använder.
            Vill du fortsätta att hålla dina djur i "fångenskap" så gör gärna det
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...