Ny artikel - om dammbyggande i Brasilien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    • December 2007
    • 261

    #16
    En positiv nyhet i allt elände som sker, 20 April skulle budgivningen starta för Belo Monte projektet... idag har en federal domstol underkänt hela skiten och stoppat budgivningen, det lär inte bli någon damm i år i alla fall och kanske aldrig

    Mvh Janne
    Senast redigerad av Janne E; 16 April 2010, 02:17.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Otroligt!
      Jag trodde ärligt talat att projektet var för stort för att stoppa, att för många skodde sig på det - men nu är det i alla fall i "paus" läge!

      Och det var internationellt tryck som åstadkom det.

      Grattis Brasilien och Världen, hoppas nu bara att pausen blir ett permanent stopp!
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Jättebra - så kanske det lönar sig att protestera åtminstone i Brasilien
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #19
          Det här vara bara första åtalet för att förhindra budgivningen nästa vecka, ytterligare ett åtal är på gång och där kommer miljökonsekvensutredningen ogiltigförklaras i sin helhet. Det är många som arbetar emot Belo Monte projektet här i Brasilien även om det inte synns i massmedia, ibland är internet faktist riktigt bra

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Verkar som om segern var (otroligt) tillfälligt: redan dagen därpå hade en domare upphävt beslutet att "pausa" dammbygget.


            Skickligt gjort av domaren att hinna sätta sig in i frågan, läsa alla handlingar, kolla tidigare liknande rättsfall, och upphäva domen på EN DAG. Om man vore cynisk skulle man nästan misstänka att han fått order och ett färdigskrivet domslut att underteckna från sina överordnade.
            Senast redigerad av Azur; 17 April 2010, 07:28.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #21
              Korruption när den är som värst, han behöver läsa flera års handlingar som var underlag till tidigare domslutet för att sätta sig in i frågan och över huvud taget få någon uppfattning.

              Den här domaren är köpt utan tvekan, troligtvis utav Eletronorte.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #22
                Inte mycket aktivitet här, vilket jag tycker är kasst. Ärligt så har jag faktiskt inte haft en aning om dessa dammbyggen innan jag läste det här på zoopet, men har suttit och läst vad som skrivits på olika sidor och NCS, det är mycket upprörande.

                Mer folk måste få veta sånt här.

                Kommentar

                Arbetssätt...