Ny artikel - om dammbyggande i Brasilien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ny artikel - om dammbyggande i Brasilien

    Kan läsas här
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Ingen rolig läsning de där. Här kommer mer hämtat ur dagens hallands nyheter.
    http://www.hn.se/m_standard.php?id=8...vdelning_2=171&
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Detta är ju oerhört tragiskt och det är inga lätta frågor detta med dammbyggande. Det är ju inte så enkelt som att allt sådant är fel eftersom även fattigare länder behöver el.
      Vår egen historia med uppdämningen av flera av våra älvar för utvinning av vattenkraft är ju inte heller det någon trevlig historia med dess påverkan av vår fauna. Sverige är ju dessutom ett rikt land som borde haft råd med större miljöhänsyn.

      Men ett större samarbete mellan myndigheter, miljöorganisationer och lokalbefolkningen är nog nödvändigt såväl i Brasilien som här.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        @kaj.p: tack för den artikeln. Jag väljer att tolka att u-länderna kanske kan få utsläppsrätter i utbyte för att ha skog på sin mark som att de får det för att bevara lite regnskog, inte för att plantera snabbväxande eucalyptus och oljepalmer på hela sin yta, och i såna fall är det den första goda miljönyheten jag sett på ett bra tag.

        Det skyddar förstås inte mot vattenkraftutbyggnad, men med lite tur kan det skydda några småvatten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Janne E
          • December 2007
          • 261

          #5
          Nu är det klart med första dammen i Rio Madeira, byggstart slutet av 2008 och beräknas vara i drift 2012. http://internationalrivers.org/en/la...nger-protests-

          I januari 2008 hålls nästa budgivning för damm 2 i Rio Madeira.

          Mvh Janne

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag tror inte folk förstår hur illa det här egentligen är.
            De här dammarna blir en naturkatastrof värre än när nilabborre planterades in i Victoria sjön - de här dammarna kan mycket väl komma att utplåna lika många arter, och mycket äldre och mindre närbesläktade arter, än nilabborren gjorde. Tillochmed dammbygget i gula floden, som utrotade 17 arter ryggradsdjur, däribland en delfin och världens största sötvattensköldpadda, bleknar i jämförelse.

            Jag anser detta vara den värsta enskilda miljökatastrofen i modern tid. Och det värsta är att det görs med flit, med full vetskap om konsekvenserna.
            Senast redigerad av Azur; 13 December 2007, 23:14.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Janne E
              • December 2007
              • 261

              #7
              Det verkar som så att de flesta inte förstår, visst det låter lite illa men det är en total katastrof sett ur naturens synvinkel. När Brasilien har färdigställt sin utbyggnad av dammarna och Rio Madeira förvandlats till en farled för fraktfartyg kommer miljökatastrofen få enorma proportioner som inte ens går att greppa om idag, soyaproduktionen kommer öka hundrafalt och skövla ytterligare enorma mängder regnskog och djur både i vatten och på land, mineralfyndigheter som tidigare brutits i "mindre" mängder kommer också öka då fraktproblemen är lösta osv.

              Det är som om vi skulle utrota alla djur och fiskar i hela europa på ett bräde.
              Alla organisationer som arbetar för bevarande av natur och djur behöver känna stöd från så många som möjligt för att kunna göra ett bra arbete, det var och är ändamålet med min artikel.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Uch, synd att det inte finns så mycket man kan göra.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Man kan prata med folk, e-maila politiker och tidningar och nyhetsredaktioner. Opinion är det enda som kanske kan hjälpa.

                  Jag skulle t.ex. önska att Janne kunde skriva om texten lite, plocka ihop lite fria bilder på några av de arter som kommer att utrotas, t.ex. Hypancistrus zebra och Teleocichla gephyrogramma, och skicka till några tidningar.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Janne E
                    • December 2007
                    • 261

                    #10
                    Jag skrev ett långt inlägg på ncs vad jag ville åstadkomma med artikeln, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=714005
                    och vad tex. en förening eller en sammanslutning som zoopet eller andra internetbaserade inom hobbyn skulle kunna göra. Artikeln är på gång att läggas upp på flera språk och på många hemsidor, den publiceras i facktidning i tyskland i början av nästa år och jag vill inte gärna ändra den för att försena publiceringar. Däremot kan alla hemsidor publicera arter från sitt eget artregister på tex. Hypancistrus zebra och Teleocichla gephyrogramma, alla arter man vet är endemiska mellan Altamira och Belo Monte i Rio Xingu riskerar att försvinna, tyvärr har jag mycket dålig kunskap om exakt vilka arter som riskerar att utrotas i Rio Madeira, jag har läst några arbeten som brasilianska studenter gjort men de innehåller så många namnfel och då vill jag inte skriva några.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Frågan är väl om egentligen någon vet vilka fiskarter som finns i det berörda området i Madeira... Jag utgår från att miljökonsekvensbeskrivningen är en ren bluff, precis som den var för Xingu.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • gugges
                        • May 2003
                        • 893

                        #12
                        Detta irriterar mig på ett sätt som gör att jag inte kan läsa klart hela artikeln.. det är så urbota dumt! jag förstår deras strävan att ta sig ur U-lands situationen men det kan de göra med det de faktiskt redan har tillgång till! bara de tar hand om det själva istället för att släppa in utländska företag som tar med sig pengarna ut ur landet...

                        Kan man inte lista mailadresser och någon form av standradmall för att skicka både protester och stöd? Jag menar med detta att alla i akvaristiken är berörda av detta på ett eller annat sätt så det ligger i allas intresse att säga något men inte alla kan/hinner ta sig igenom all information... det skulle bara vara så skönt att spy galla på någon som faktiskt sitter där och bestämmer eller berör det på första bänk istället för att gnälla lokalt i ett forum även om bred medvetenhet också är mycket viktig!
                        Guardians Of Catfish - www.goc.se

                        Kommentar

                        • Janne E
                          • December 2007
                          • 261

                          #13
                          Ursprungligen postat av gugges
                          Kan man inte lista mailadresser och någon form av standradmall för att skicka både protester och stöd? ...det skulle bara vara så skönt att spy galla på någon som faktiskt sitter där och bestämmer eller berör det på första bänk istället för att gnälla lokalt i ett forum även om bred medvetenhet också är mycket viktig!
                          Nja, dels är det försent med protester för de berörda floderna men också en anledning att inte kritisera är att detta får bara motsatt effekt. Positivitet och kreativitet tror jag är vad som behövs för att åstakomma förändringar, oavsett om det är direkt till Brasiliens regering eller olika natur organisationer. Jag tror det saknas lite sånt hos de flesta idag, ingen gillar negativ kritik men lyssnar gärna på positiv kritik. Jag tror att ingen förening behöver oroa sig för att uttala sig i föreningens namn och för alla medlemmar de har, det behövs nog inget skriftligt godkännande av varje enskild medlem för en förening att visa sitt stöd till en organisation som arbetar för vårat intresse...jag skulle bli förvånad om någon skulle protestera mot det.

                          Mvh Janne

                          Kommentar

                          • Janne E
                            • December 2007
                            • 261

                            #14
                            En kort uppdatering.
                            Byggnationen utav den första dammen i Rio Madeira; San Antonio dammen påbörjades under september 2008. Under 2008 har också en ny miljökonsekvensutredning påbörjats gällande Rio Xingu och Belo Monte projektet som är i sin slutfas, troligtvis kommer ett beslut om utbyggnad under 2009.

                            Janne

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Janne E
                              En kort uppdatering.
                              Byggnationen utav den första dammen i Rio Madeira; San Antonio dammen påbörjades under september 2008. Under 2008 har också en ny miljökonsekvensutredning påbörjats gällande Rio Xingu och Belo Monte projektet som är i sin slutfas, troligtvis kommer ett beslut om utbyggnad under 2009.

                              Janne
                              Tack för uppdateringen Janne
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...