Ang.små akvarier i affär + ny lag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    Ang.små akvarier i affär + ny lag

    Jag läste nånstans här på zoopet om en ny lag vad gäller minimum-storlek på akvarier i affärerna. Men jag kmr inte riktigt ihåg hur den löd.

    Nu är det såhär att det finns ett zoo som har en massa småakvarier där de har alla slags levandefödare, tetror och MAKROPODER. Det ser väldigt trångt ut i dessa små akvarier som max kan vara på 8 liter. Jag vet inte om jag bara ska ignorera det, eller om det finns nåt å göra.?
    Det verkar lite konstigt att när det nyligen kommit en ny lag, så har de skaffat dessa små burkar.

    /LindaA
  • Robin_Hedstrom
    • January 2005
    • 1818

    #2
    Vad jag förstått så finns det inget minimimått på akvariet utan att det helt är i relation till fisken/djuret som är i. En räka går tex att ha i en 4 liters burk medans en malawiciklid inte mår lika bra av det. Jag kan absolut inte vad som exakt står men så tolkar jag lagen.
    /Robin Hedström
    http://www.robinhedstrom.se/

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • liindaa
        • January 2005
        • 205

        #4
        Okej, tack för länken. Men jag tycker det verkar vara väldigt fel att ha ca 6 st 7 centimeters makropoder i <8 liter vatten. Och ca 20 sorgmanteltetror även de i <8 liter. Även mollys, svärdbärare å andra tetror. Det ser bara alldeles för FEL ut! :/ Fiskarna måste ju få simma

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Som sagt 40-liters regeln gäller både för affärer och privatpersoner. Dock kan lokala Miljö och Hälsa bevilja undantag från denna regel och i de flesta kommuner så har det beviljats undantag för kampfiskar.
          Att någon kommun skulle ha beviljat undantag för så många arter som du nämner det är nog rätt osannolikt, men det är bara att ringa Miljö och Hälsa i din kommun och fråga.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • liindaa
            • January 2005
            • 205

            #6
            Tack för svaren =) ja vi får se om jag ringer. Ska nog ta med papper, penna å en linjal och mäta och kolla exakt vad det är för fiskar. Men somsagt det är verkligen inte bara en art det handlar om. 20 arter kanske?

            Kommentar

            Arbetssätt...