Negativa nyheter för akvariehobbyn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Negativa nyheter för akvariehobbyn

    Man kan ju undra hur framtiden ser ut för vår hobby. Vi har fått en massa konstiga djurskyddsregler som inte gör att djurskyddet blir ett dyft bättre utan bara krånglar till det för akvaristerna.

    Det senaste är nu att EU från och med augusti 2008 kommer att förbjuda import av vissa akvariefiskar med motiveringen att de kan smittas av EUS (Epizootic Ulcerative Syndrome)
    De som stoppas är arterna i släktena Catla, Channa, Labeo, Mastacembelus, Mugil, Puntius och Trichogaster.

    Det blir bara värre och värre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Puntius = samtliga asiatiska barber, t.ex. tigerbarb & kopparbarb.
    Trichogaster = mosaik/månskensgurami.
    Mastacembelus = pilnäbbar.
    Labeo = regnbågshaj (i första hand).

    Märkligt urval, EUS har hittats i över 100 olika fiskarter ur många olika grupper.

    Det verkar huvudsakligen vara ett problem i och med fiskodling i dammar, och förbundet med dålig vattenkvalitet, som predisponerar fisken för angrepp av de virus + svamp som tros orsaka sjukdomen. Sjukdomen sprider sig mycket snabbt i sydostasien pga hämningslös kringtransport och utsläppning av sjuk dammodlad fisk.

    Anledningen till att EU försöker hindra den från att komma in är gissningsvis för att skydda den kommersiellt viktiga dammodlingen av karp.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Snart blir det væl helt førbjudet att ha akvarier
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Kjaer
        Snart blir det væl helt førbjudet att ha akvarier
        Ja det är väl delvis redan genomfört eftersom det inte är tillåtet att ha fisk i akvarier mindre än 40 liter och bottenmaterialet skall vara samma som i naturen (dvs ofta slambotten) vilket skulle ta livet av de flesta fiskar i akvarier
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Helt jäkla otroligt vad vissa byråkrater ställer till med för oss akvarister.

          Fast nu tror jag att jag ska börja odla månskensgurami och sälja dom dyyyyrt efter årsskiftet

          NOT
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja det är väl delvis redan genomfört eftersom det inte är tillåtet att ha fisk i akvarier mindre än 40 liter och bottenmaterialet skall vara samma som i naturen (dvs ofta slambotten) vilket skulle ta livet av de flesta fiskar i akvarier
            det är alltså inte tillåtet att ha fiskar i akvarium utan grus/sand, för det är väl det dom egentligen menar väl?

            /hampus

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av hambli
              det är alltså inte tillåtet att ha fiskar i akvarium utan grus/sand, för det är väl det dom egentligen menar väl?

              /hampus
              Vad dom menar vet jag inte, men det är i alla fall inte det dom skriver.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Mjaaaaa... Jag tror man skall skilja på dumhet och dumhet. Dels har vi den typen av problem som orsakas av att man låtit djurens-rätt aktivister smyga in formuleringar i lagtexter, och som i slutänden siktar till att det skall vara olagligt att alls hålla husdjur.

                Dels har man, som är fallet här och med importstoppet på koi, ett faktiskt problem med sjukdom, där regler kan hindra spridning. Enligt uppgift på nätet är det framförallt Barbodes gonionotus, en nära släkting till Stanniolbarb, som drabbas av EUS, vilket förmodligen är anledningen till att alla barber förbjuds.

                Men visst, att stoppa införsel av levande barber men tillåta införsel av t.ex. Pangasius (som också drabbas av EUS) som både levande och filé... Det är inte effektivt, bara fegt.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ja det är väl delvis redan genomfört eftersom det inte är tillåtet att ha fisk i akvarier mindre än 40 liter
                  var det inte "bör"?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    var det inte "bör"?
                    Jo, lokala miljö och hälsa kan bevilja undantag (detta har diskuterats i en annan tråd).
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Man kan väl aldrig ändra ett bör till ett skall eller vad har jag missat i den lilla filosofiutbildning jag har?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Man kan väl aldrig ändra ett bör till ett skall eller vad har jag missat i den lilla filosofiutbildning jag har?
                        Trots att det står "bör" så har i alla fall flera affärer fått viten utdömda pga av att de inte följt regelerna

                        Läs Zoopetartikeln om lagstiftningen http://www.zoopet.com/index.php?opti...461&Itemid=220
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • SvenOK
                          • October 2007
                          • 1

                          #13
                          EU och barberna

                          Vad jag förstår av direktivet är prydnadsfiskar för icke-kommersiella ändamål undantagna

                          Direktivet finns på svenska
                          http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52005PC0362(01):SV:HTML

                          "37. En mängd olika, ofta tropiska, arter släpps ut på marknaden som vattenlevande prydnadsdjur enbart för prydnadsändamål. Dessa vattenlevande prydnadsdjur hålls normalt i privata akvarier eller dammar, handelsträdgårdar eller i utställningsakvarier och kommer inte i direkt kontakt med gemenskapens vatten. Vattenlevande prydnadsdjur som hålls under sådana förhållanden innebär alltså inte samma risk för andra sektorer av vattenbruket i gemenskapen eller för vilda bestånd. Några särskilda bestämmelser behöver därför inte läggas fast för utsläppande på marknaden, transitering och införsel av vattenlevande prydnadsdjur som hålls under sådana förhållanden.
                          38. Om vattenlevande prydnadsdjur hålls utanför slutna system eller akvarier och kommer i direkt kontakt med gemenskapens naturliga vatten kan de dock utgöra en avsevärd risk för vattenbruket eller vilda bestånd i gemenskapen. Detta gäller i synnerhet karpfiskar ( Cyprinidae ), eftersom populära prydnadsfiskar som koikarp är mottagliga för vissa sjukdomar som drabbar andra karparter som odlas i gemenskapen eller finns i vilt tillstånd. I dessa fall bör de allmänna bestämmelserna i detta direktiv gälla."

                          "1. Detta direktiv skall inte tillämpas på
                          a) vattenlevande prydnadsdjur som hålls i icke kommersiella akvarier;"


                          Min slutsats är att det möjligen är guldfiskar och koi som kan vara aktuella för importstopp.

                          Men det kanske finns något annat direktiv?

                          Sven

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Det borde de väl de överklaga i så fall.
                            För det låter ju juridiskt mycket tveksamt i mina öron.
                            Men man kanske kunna redovisa skäl för varför mindre akvarier används.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av SvenOK
                              Vad jag förstår av direktivet är prydnadsfiskar för icke-kommersiella ändamål undantagna

                              Direktivet finns på svenska
                              http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52005PC0362(01):SV:HTML

                              "37. En mängd olika, ofta tropiska, arter släpps ut på marknaden som vattenlevande prydnadsdjur enbart för prydnadsändamål. Dessa vattenlevande prydnadsdjur hålls normalt i privata akvarier eller dammar, handelsträdgårdar eller i utställningsakvarier och kommer inte i direkt kontakt med gemenskapens vatten. Vattenlevande prydnadsdjur som hålls under sådana förhållanden innebär alltså inte samma risk för andra sektorer av vattenbruket i gemenskapen eller för vilda bestånd. Några särskilda bestämmelser behöver därför inte läggas fast för utsläppande på marknaden, transitering och införsel av vattenlevande prydnadsdjur som hålls under sådana förhållanden.
                              38. Om vattenlevande prydnadsdjur hålls utanför slutna system eller akvarier och kommer i direkt kontakt med gemenskapens naturliga vatten kan de dock utgöra en avsevärd risk för vattenbruket eller vilda bestånd i gemenskapen. Detta gäller i synnerhet karpfiskar ( Cyprinidae ), eftersom populära prydnadsfiskar som koikarp är mottagliga för vissa sjukdomar som drabbar andra karparter som odlas i gemenskapen eller finns i vilt tillstånd. I dessa fall bör de allmänna bestämmelserna i detta direktiv gälla."

                              "1. Detta direktiv skall inte tillämpas på
                              a) vattenlevande prydnadsdjur som hålls i icke kommersiella akvarier;"


                              Min slutsats är att det möjligen är guldfiskar och koi som kan vara aktuella för importstopp.

                              Men det kanske finns något annat direktiv?

                              Sven
                              Vad jag har förstått så är det inte genomfört ännu, men det lär finnas på pränt. Det du anger ovan verkar vara av lite äldre datum (2005) - fast det vore ju bra om det gällde även framöver.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...