Biobränslet en återvändsgränd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Biobränslet en återvändsgränd?

    Nedan finns en till en nyhetsartikel från TT som publicerats i många medier idag som innehåller tänkvärd läsning etanolbränslet:
    Alla vädersändningar från TV4 med våra meteorologer Madeleine Westin, Peter Kondrup, Linda Eriksson och Ulrika Andersson
    Killies is a lifetime passion
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Din och tidningens rubrik är - BIOBRÄNSLET en återvändsgränd? Jag kan dock bara se att det handlar om etanol och inte om biobränsle i allmänhet. Själv är jag nog också lite skeptisk till etanol, även om jag är ännu mer skeptisk till bensin.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag valde TV4:s rubrik för att det verkade mest korrekt att ange den eftersom den förmodligen liknar TT:s original.
      Själv är jag än mer skeptisk till etanolen nu än tidigare.
      En aspekt som inte tas upp däremot är etanolens negativa effekt på världssvälten som givetvis ökas om odlingen av grödor går till bränsle istället för mat.
      Två aspekter som jag inte tänkt så mycket på tidigare är däremot USA:s intresse av att bli mer oberoende av olja och eu-politikernas intresse av att visa upp miljö-"resultat" även om endast är rent fiktiva.
      Senast redigerad av erikthur; 23 October 2007, 18:35. Anledning: slarv
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det är egentligen rätt väl känt att etanol totalt sett är mindre miljövänligt än bensin, dels pga det lägre energiinnehållet, dels pga de stora ytor (nedhuggen regnskog) som behövs för odla råvaran, och dels pga energikostnaden att transportera etanolen från indonesiska, centralafrikanska, och brasilianska brännerier till t.ex. sverige.

        Just skövlingen av regnskog har tagit enorm fart pga att mark behövs för att odla oljepalmer för framställning av biobränsle.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Biogas är ett betydligt bättre alternativ.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Biogas är ett betydligt bättre alternativ.
            tyvär tillverkas inga bilar som är gjorda att gå på det drivmedlet längre (vad jag vet).
            Etanol tycker jag borde kunna gå att framställa på ett sådant sätt att man inte förstör naturen eller skada andra männiksor.
            Man slipper ju Co2 utsläppen från bilarna, vilket borde vara ett plus.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av hambli
              tyvär tillverkas inga bilar som är gjorda att gå på det drivmedlet längre (vad jag vet).
              Jodå, några finns det men utbudet är dåligt och dessutom finns det ont om pumpstationer.

              Sedan vad gäller etanol så talas det väldigt gärna om de dåliga miljöeffekterna vid framställning av detta bränsle (som de facto finns), men väldigt lite om att oljan också vid framställningen och under transporten ställer till med stora problem. Det skulle inte förvåna mig det minsta om oljebolagen lägger några miljarder på att marknadsföra oljan genom att "misskreditera" etanol.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jo, så är det - det finns mycket mäktiga grupper framförallt i USA som jobbar hårt på att misskreditera allt som har med miljö att göra, och inte minst biobränslen - men faktum kvarstår att man behöver sällan hugga ner regnskog för att odla olja, men det gör man med biobränslena.

                Världens minsta fisk, Paedocypris progenetica, utrotades pga kalhuggning/utdikning för att odla oljepalm, och det är till stor del såna plantager som hotar de flesta andra asiatiska svartvattenfiskar (ett gäng olika småbarber, kampfiskar, och guramis, t.ex.).

                Fast det som gett etanolen dåligt rykte är att den delvis framställs ur majs och vete, och det är ren resursförstöring, drivet av subventioner. Etanol från cellulosa är betydligt bättre.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • hambli
                  • December 2004
                  • 508

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jodå, några finns det men utbudet är dåligt och dessutom finns det ont om pumpstationer.
                  Okej, det är ju bra. Har bara hört att volvo lagt ner produktionen av biogas bilar.
                  Man kan även framställa E85 från slagprodkter från öl. =p

                  Kör själv på enbart etanol och tycker det känns bättre än att tanka bensin.

                  Kommentar

                  • morphriz
                    • October 2005
                    • 875

                    #10
                    Etanol är, imo, sämre än biogas av den enkla anledningen at biogas görs av en lägre grad av råvara. Skit, energigräs, allsköns avfall inklusive obehandlat avloppsvatten kan man göra biogas av. Dvs inget man kan äta. Det ideala vore nog att odla mat och sen göra biogas av rester och skit.

                    Biogas har dessutom en annan effekt på ett större energisystem. Rötresterna efter man har gjort gasen är, lite beroende på råvara, väldigt bra gödningsmedel. Den mängd energi som man skulle kunna spara genom att röta diverse avfall och använda rötresterna istället för de mycket enregikrävande konstgödslen är väldigt stor.

                    Som parentes när det gäller svält kan ju nämnas att USA bränner mer majs än de gör etanol av och har gjort ganska länge. Har inga nya källor men samma förhållande finns nog i europa. Världsvält handlar mer om hur vårt världsystem ser ut än något annat. Det har funnits mat till alla på jorden de senaste 20 åren, men saknats politisk vilja att göra något åt problemet.
                    mvh Mattias
                    --
                    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                    - Shakespeare.

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Problemet med etanolen är också att matpriserna ökar -> ökad svält bland de fattigaste. Ssk om det blir mer lönsamt att odla t ex sockerrör i utvecklingsländerna för västerlänningarnas bilar än mat till människorna i området. Och det kan du i så fall bara skylla på dom som kör etanolbilar i väst.

                      I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.

                      Vad använder du för bränsle - McDonalds special?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av morphriz
                        Biogas har dessutom en annan effekt på ett större energisystem. Rötresterna efter man har gjort gasen är, lite beroende på råvara, väldigt bra gödningsmedel. Den mängd energi som man skulle kunna spara genom att röta diverse avfall och använda rötresterna istället för de mycket enregikrävande konstgödslen är väldigt stor.
                        Yep, gör man biogas och gödningsmedel av mänsklig avföring och annat avfall då snackar vi verkligen kretslopp.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • morphriz
                          • October 2005
                          • 875

                          #13
                          Ursprungligen postat av erikthur
                          I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.

                          Vad använder du för bränsle - McDonalds special?
                          Japp, det brukar kallas SVO, Straight Vegetable Oil. Man kan tro motsatsen men det är faktiskt väldigt bra som drivmedel även för oss häruppe i norr. Hur man än gör måste man nämligen värma oljan och det måste vi nordbor göra även med den mer behandlade biodieseln, metyl- och etyl-ester, när det är kallt.

                          Detta med att värma oljor för att kunna köra dem är ingen nyhet. Dieselmotorer och dieselbrännare på fartyg har haft utrustningar för att värma drivoljan länge. Detta för att de ska kunna köra med sämre dieselolja, ex så kallad Bunker C.
                          mvh Mattias
                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            I bland annat Filippinerna finns det ett annat intressant drivmedel. Silad frityrolja från bland annat hamburgerrestaurangerna som kan användas i modifierade dieselbilar. Jag har en svåger där som köper in och silar frityroljan.

                            Vad använder du för bränsle - McDonalds special?
                            Kanske har han fått idén från USA, såg på TV om en man i Texas "Oljestat" som körde på frityrolja
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Eller tvärtom. Regeringen i Filippinerna talar sej varm för metoden men dom tittar inte så mycket på svensk TV. Jag läste om amerikanen men först långt efter jag hört om vad min svåger höll på med. Hur länge det har varit en känd och accepterad metod vet jag inte men jag skulle gissa på att det kanske inte är en nyhet.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...