Hållbar utveckling (Sustainable development)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krewer
    • April 2007
    • 6

    Hållbar utveckling (Sustainable development)

    Jag tänkte att den här ämnet skulle omfatta hållbar utveckling i stort, förutom kanske växthuseffekten som redan finns här på forumet.

    Det kan vara saker i allmänhet, t.ex. mangroverötter till salu som införskaffats från ett känsligt naturområde, bakgrunder vars tillverkningsprocess innebär en anmärkningsvärd belastning på miljön, vildfångade fiskar vilkas överlevnad blivit hotade etc.

    Jag har sett många diskussioner på forumet innan som berört dessa frågor, men här skulle de kunna utkristalliseras och diskuteras ytterligare.

    Det är varje akvarists förbannade skyldighet att värna om det ekosystem han/hon påverkar för att skapa sitt eget ekosystem!
  • Krewer
    • April 2007
    • 6

    #2
    microrasbora sp. galaxy



    Blev ganska förbannad när jag läste i den här tråden, för det var något väsentligt som jag tyckte saknades (rätta mig om jag har missade att läsa något ) :

    När man köper vildfångad fisk bör man vara MYCKET kunnig på hur man genom införskaffandet påverkar fiskens naturliga bestånd och dess habitat!

    Jag köper som privatperson aldrig vildfångad fisk, just av den anledningen att det är så svårt att få fram av relevant information (egentligen är jag ganska lat och har aldrig orkat gräva djupare i frågan). Man ska inte underskatta den makt att påverka och det ansvar man själv har som konsument. Om fler ställer miljöfrågor om produkter och akvariefisk inom branschen blir den med all säkerhet mer transparent och information blir mer lättillgänglig.

    Ökad medvetenhet ger en miljövänligare akvariehobby!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Krewer
      Jag tänkte att den här ämnet skulle omfatta hållbar utveckling i stort, förutom kanske växthuseffekten som redan finns här på forumet.

      Det kan vara saker i allmänhet, t.ex. mangroverötter till salu som införskaffats från ett känsligt naturområde, bakgrunder vars tillverkningsprocess innebär en anmärkningsvärd belastning på miljön, vildfångade fiskar vilkas överlevnad blivit hotade etc.

      Jag har sett många diskussioner på forumet innan som berört dessa frågor, men här skulle de kunna utkristalliseras och diskuteras ytterligare.

      Det är varje akvarists förbannade skyldighet att värna om det ekosystem han/hon påverkar för att skapa sitt eget ekosystem!
      Det som säljs som mangroverötter i handeln är till 99% INTE mangroverötter utan något annat.

      Jag vet bara inte riktigt hur man skulle bära sig åt för att kontrollera det som du skriver - detta jag skrev ovan om mangroverötter är ju bara ett exempel.

      Hur skall t.ex. någon kunna kolla om en art är utrotningshotad eller inte. Vad vi vet är att det inte finns något bevis på att en enda art har utrotas pga akvariehobbyn, däremot att många arter har räddats pga akvariehobbyn.

      Detta är ju också anledningen till att många miljöorganisationer har arbetat aktivt för att det skall säljas mer vildfångat, detta är ju t.ex. anledningen till att CITES tillsatte en utredning för att kolla om det var möjligt att förbjuda odling av akvariefisk på andra ställen än i ursprungslandet etc. etc.

      Akvariefiskar är en naturtillgång i fattiga länder, det är arbetsintensivt, det ger värde åt små fiskar som annars är värdelösa som ekonomisk resurs för landet. I den bästa av världar så hade de fattiga människor som bor där inte behövt arbeta och försörja sig utan de hade kunnat sitta på sin uteterass och kunnat njuta av den rika faunan runt omkring dom. Nu fungerar inte världen så utan de måste arbeta för brödfödan, för mediciner, barnens skolgång etc. etc. och då kapar man ner regnskogen vilket ger lite arbete, man låter boskap beta där i några år tills marken inte är fruktbar längre - sedan är faunan ödelagd och inga arbeten återstår.
      En tappning av faunan på akvariefisk ger däremot en fauna som frodas och arbete åt lokalbefolkningen - detta är anledningen till att miljöorgansiationer är positiva till vildfångad akvariefisk.

      Däremot så kan jag hålla med om att intresset för miljöfrågor är uselt i Sverige i de frågor som man faktiskt kan påverka. T.ex. så finns det ju en miljöcertifiering (Marine Aquarium Council) för saltvattensfisk och lägre stående djur som tillkommit genom ett samarbete mellan branschen och miljöorganisationer. I Sverige finns inte ett enda företag som är anslutet till detta - anledning det kostar pengar och konsumnetrena är inte beredda att betala en krona extra för miljöcertifierade fiskar. Ett företag i Sverige sålde för några år sedan bara MAC-certifierad fisk men de slutade med detta för att konsumenterna inte brydde sig.

      Det var en debatt om detta på ett annat forum och argumentet mot MAC-fisk var att man bara för att den var MAC-certifierad inte kunde vara 100% säker på att den var miljövänlig. Dvs samma argument som du använder mot vildfångad fisk och som i praktiken är samma, som alla som är emot miljöåtgärder framför - om man måste vara 100% säker på att ett agerande är miljövänligt så kommer det aldrig att ske några miljöförbättringar.

      Så när det gäller saltvattensfisk och koraller - köp MAC-certifierat. När det gäller sötvatten köp mer vildfångat. Chansen är då i alla större att man beter sig miljövänligt än om man köper icke MAC-cerifierat eller odlad sötvattensfisk.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Krewer
        • April 2007
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det som säljs som mangroverötter i handeln är till 99% INTE mangroverötter utan något annat.

        Jag vet bara inte riktigt hur man skulle bära sig åt för att kontrollera det som du skriver - detta jag skrev ovan om mangroverötter är ju bara ett exempel.
        Skulle det inte kunna gå om man miljömärkte produkter, t.ex. om ett företag lanserade ett green product range? Produkterna skulle kunna certifieras enligt samma principer som MAC, dvs. med standarder som täcker in hela produktlivscykeln från råvaruinsamling till avfall från slutkund. Jag bara resonerar helt öppet och det kanske låter naivt, men jag tycker att det borde finnas efterfrågan av produkter som är om inte miljövänliga så åtminstone miljövänligare än andra. Kravmärkningen på livsmedel är tex en ganska svag miljömärkning, men i alla fall ett steg i rätt riktning.
        Hur skall t.ex. någon kunna kolla om en art är utrotningshotad eller inte. Vad vi vet är att det inte finns något bevis på att en enda art har utrotas pga akvariehobbyn, däremot att många arter har räddats pga akvariehobbyn.

        Detta är ju också anledningen till att många miljöorganisationer har arbetat aktivt för att det skall säljas mer vildfångat, detta är ju t.ex. anledningen till att CITES tillsatte en utredning för att kolla om det var möjligt att förbjuda odling av akvariefisk på andra ställen än i ursprungslandet etc. etc.
        Av det jag läste på MACs sida så verkar det vara en tämligen god certifiering av att deras fisk inte är utrotningshotad (jag läste inte i detalj). Sådana saker som non-governmental, non-profit, third-part verifications, standards och att medlemmarna i styrelsen är aktiva i andra seriösa organisationer skulle göra mig tryggare i mina köp av saltvattensfisk. Återigen ett steg i rätt riktning, så det var verkligen synd det du skrev att lanseringen inte var lyckad. Finns det ingen motsvarighet för sötvattensfisk?
        Det var en debatt om detta på ett annat forum och argumentet mot MAC-fisk var att man bara för att den var MAC-certifierad inte kunde vara 100% säker på att den var miljövänlig. Dvs samma argument som du använder mot vildfångad fisk och som i praktiken är samma, som alla som är emot miljöåtgärder framför - om man måste vara 100% säker på att ett agerande är miljövänligt så kommer det aldrig att ske några miljöförbättringar.
        Jag menar bara att det är lite egendomligt om man inte ens frågar sig varifrån
        en art kommer när man köper den. Om jag köper en fisk vill jag veta om jag påverkar det naturliga beståndet positivt eller negativt. 100% säker kan man ju aldrig vara, men jag låter hellre bli när jag inte vet utgången. MAC-fisk skulle jag troligtvis (efter lite mer efterforskning) gladeligen köpa och vara villig att betala lite mer för.
        Så när det gäller saltvattensfisk och koraller - köp MAC-certifierat. När det gäller sötvatten köp mer vildfångat. Chansen är då i alla större att man beter sig miljövänligt än om man köper icke MAC-cerifierat eller odlad sötvattensfisk.
        Men hur vet du att det i sötvattensfiskens fall etablerats en lokal fiskerinäring som agerar för hållbar utveckling? Tänk om det bara är en kortvarig exploatering som dör ut då fisken är slut och som byter område till nästa bestånd.

        Kommentar

        • havre
          • September 2006
          • 281

          #5
          Hållbar utveckling är ett mega-concept och där kommer det alltid att stanna.
          Akvarium über alles

          Kommentar

          Arbetssätt...