får det verkligen vara så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Intercepter
    • January 2006
    • 962

    får det verkligen vara så här?

    En fiskebutik i malmö har som sin disk ett akvarium och i det går det fisk från våra svenska vatten typ mört , gädda ,abborre och så får man verkligen lov det med tanke på att karet inte är super stort ens utan skulle tippa på kanske 500 liter och mörtarna måste ju tänka hela tiden att hoppas inte gäddan tar oss nu finns ju ingenstans för de att bli av gäddans gap ju
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Har dom platser så att fiskarna kan gömma sig från att bli sedda är det ok. Men gäddan växer såklart fortast och tar dom andra en efter en. Sen kan stressen för mörtarna göra dom känsligare för att dom råkar ut för sjukdomar.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Vad är skillnaden mellan Gädda/mört eller någon tropisk fisk som får levande foder i form av tropisk småfisk?
      Ursäkta men jag förstår inte rikitgt frågan tror jag.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Tror väl mer att det man kan stöta sig på dels är vattenmängden och sedan ifall det verkligen är lämpligt att ha gäddan med mörtar som den kan käka när den blir större - men så länge som ingen av fiskarna är alltför stor för karet och de alla har gömställen så ser jag inga större fel.
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Akvariefiskarna kan ha någon sjukdom som sprids i svenska vatten till vildfisk genom att sätta ut tex abborre som fått såna som foder.
          Att ha foderfisk vare sig svenska eller vanliga akvariefiskar ska dom ha lika bra skötsel som andra tycker jag. Egna akvarium tänker jag på då
          Senast redigerad av eriahl; 31 August 2007, 14:47.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Intercepter
            • January 2006
            • 962

            #6
            jag tänkte dock mest på om inte fisk från svenskt vatten var fredade och inte fick sättas i kar

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Intercepter
              jag tänkte dock mest på om inte fisk från svenskt vatten var fredade och inte fick sättas i kar
              Så är det inte
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • taxidermy
                • January 2007
                • 298

                #8
                Men man borde tänka på att inte sätta ut fiskar man haft i akvarium igen, de kan sprida sjukdomar har jag hört(ifall man haft dem med andra tropiska akvariefiskar)

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Svenska malen tex får man inte ta. Sen finns ju rödlistan med några till.
                  Senast redigerad av eriahl; 31 August 2007, 18:20.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #10
                    Ursprungligen postat av Intercepter
                    jag tänkte dock mest på om inte fisk från svenskt vatten var fredade och inte fick sättas i kar
                    - Däremot undrar jag om det inte finns en annan form av restriktioner som gäller våra svenska insjöfiskar. Nämligen att man inte får flytta arter från en sjö till en annan! Det skulle innebära att fångad fisk skall återutsättas på fångstplatsen.

                    Jag är inte säker på att jag har rätt.....
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Det stämmer bra det. Man ska släppa ut dom där man fångat dom. Länsstyrelsen måste man ta kontakt med om flyttning annars. Gäller inte bara sjöar förresten
                      Senast redigerad av eriahl; 01 September 2007, 00:40.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #12
                        Ursprungligen postat av eriahl
                        Det stämmer bra det. Man ska släppa ut dom där man fångat dom. Länsstyrelsen måste man ta kontakt med om flyttning annars. Gäller inte bara sjöar förresten
                        Se där ja! Skönt att träffa rätt emellanåt
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        Arbetssätt...