Botia sidthimunki utdöd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Botia sidthimunki utdöd.

    Dvärgbotia, Botia sidthimunki, har sällat sig till de fiskarter som dött ut i vilt tillstånd. Den föll offer för miljöförstöring och utdikning/uppodling.

    Den ingår därmed i den sorgliga och växande skara arter som endast finns kvar i fångenskap, där också t.ex. eldstjärt och många victoriaciklider ingår - och precis som med dem finns det ingenstans kvar att utplantera dem: alla deras hemvatten är förstörda för dem.

    Miljöförstöringen i sydostasien är värre och går snabbare än den i sydamerika, listan på utdöda arter växer snabbt - och för varje fiskart som i alla fall finns kvar i fångenskap, som dvärgbotia, finns det tio som är helt borta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    usch, tråkigt att höra Hade ingen aning om att eldstjärten var utdöd.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      inte jag heller, men det är synd att allt fler djur blir utrotade
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        De sista vilda eldstjärtarna försvann tre-fyra år sedan. Det var den första riktiga akvariekändis som strök med, fast jag räknar kallt med att behöva skriva en sån här dödsruna över en akvariefiskart minst en gång om året i framtiden.
        Massor av arter ur sydasiens myrmarker ligger risigt till, t.ex. Betta persephone, liksom alla forslevande fiskar i Xingu (t.ex. Hypancistrus zebra, "zoopets logga").

        Kan vara värt att tillägga att de är hotade pga miljöförstöring: utdikning, uppodling, utsläpp, dammbyggen, och införda främmande arter.
        Senast redigerad av Azur; 02 March 2007, 13:56.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...