regler för privat affär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #16
    det finns väll inte en akvariehandel som INTE har minst ett akvarium med fisk i som inte är till salu? allt från inakorderingar (tex folk som flyttar, läckande akvarium osv) som är en fruktansvärt trevlig service som en del handlare kan ställa upp med, till karantänkar där nyinkommen / misstänkt sjuk fisk simmar runt tills dess att den är friskförklarad och redo för försäljning.

    Akvariet som nästan alla har tidigt i lokalen, oftast nära entren, är ju en reklam pelare, men nog går det att tjata sig till att få köpa fiskarna däri med, men det brukar handla om "återkom då o då" eftersom det kan vara klurigt att komma åt...

    På hela taget verkar regeländringarna mer till hinder, än till nytta, även om jag håller med, det finns en del handlare som inte bör ha rätt att ha hand om levande djur, men de borde vara skyddade av samma regelverk som kaniner osv, och inte så här.

    Har ni hört talas om nån som pysslat med djurplågeri, när det gäller vanvård, tex av hundar, katter, kaniner, hästar eller dyligt? regelbundet i tidningar, tv osv, men det är inte olagligt att missköta fiskar, de räknas inte som tillräkligt viktiga... hur står det till med grodor, sniglar o spindlar?

    B!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av uffe
      som jag tolkar det så ska jag alltså ha en utbildning!
      Det är ju lite luddigt skrivet men om man någorlunda regelbundet säljer fisk så lär omfattas man nog av lagen.
      Har man ett inregistrerat företag, eller momsredovisar så omfattas man definitivt av lagen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • aquasafe
        • February 2005
        • 138

        #18
        men om man bara odlar för skojsskull och säljer ca 5 gånger året? räknas det då med i lagen?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av aquasafe
          men om man bara odlar för skojsskull och säljer ca 5 gånger året? räknas det då med i lagen?
          Vem odlar för att det är tråkigt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #20
            ok!jag ger upp ,jag måste utbilda mig,så jag vet vad jag håller på med
            // Uffe

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Naturbruksgymnasiet i Flen kör grundkursen nu den 5-6 mars kostnad 2600 Kr akvaristikkursen går direkt efter 7-8 mars. Kostnaden för den är 2300 kr. För min del fattas jag den sista så jag kommer att åka upp på morgonen. När det gäller kommunens tillstånd så kan det nog skifta där också i min kommun (Varberg) fick jag nästan övertala dem att komma hit. Kostnaden för detta tillstånd är här 1500 kr.
              Senast redigerad av kaj.p; 17 February 2005, 18:50.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av kaj.p
                När det gäller kommunens tillstånd så kan det nog skifta där också i min kommun (Varberg) fick jag nästan övertala dem att komma hit. Kostnaden för detta tillstånd är här 1500 kr.
                På många orter åker de inte ut - men räkningen skickas i alla fall regelbundet ut en gång per år
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Ursprungligen postat av uffe
                  ok!jag ger upp ,jag måste utbilda mig,så jag vet vad jag håller på med
                  Man kan alltid leta efter undantag.
                  Man skall inte alltid tolka regler alltför bokstavstroget.
                  Använd den fantasi som enligt många lär förekomma allt närmare medelhavet vad gäller lagar och regler inom unionen...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #24
                    QUOTE] På många orter åker de inte ut - men räkningen skickas i alla fall regelbundet ut en gång per år[/QUOTE]

                    Ja du Kjell det hade de nog inte tänkt här heller inte förrän jag bad dem specificera "större omfattning" när det gäller akvariefisk. Då blev det faktiskt rätt roligt. Detta eftersom större omfattning finns förtydligat när det gäller häst, katt o hund men inte akvariefisk. Deras försök att jämnföra hållandet av 10 hästar alt 12 hundar/katter per år eller försäljning av 4 hästar alt. 3-4 valpkullar per år med mina diskus, gjorde att deras konversation stundoms var obetalbar. De gav till slut upp o frågade mig Vad tycker du själv?
                    Senast redigerad av kaj.p; 18 February 2005, 09:53.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • Håven
                      • September 2004
                      • 180

                      #25
                      19 års erfarenhet räckte inte!

                      Dagens Sundsvalls Tidning:

                      Exotic Zoo har gått i konkurs
                      Sundsvall 2005-04-29 [03:00]
                      Förbudet att inte få sälja några djur eller fiskar blev det som knäckte företaget Exotic Zoo i centrala Sundsvall.
                      Bristen i boet beräknas enligt ägaren till 200 000 kronor.

                      —Det är mycket pengar när man inte har dem, säger Valter Andersson ägare till företaget.
                      Skulden kommer att förfölja familjen under lång tid då den är personlig eftersom företaget drivits som ett handelsbolag.
                      Det är han och hustrun som i snart 19 år sedan den 19 juli 1986 drivit företaget.
                      Det var nya regler och bestämmelser om vad som krävs för att få sälja djur som företaget inte klarade av. 19 års rutin av att sköta djur räckte inte, utan nu var det kurser och intyg om att ha klarat av dem som gällde.
                      — För mig skulle det ha kostat 30 till 40 000 kronor att gå dem, berättar Valter Andersson.
                      En omöjlighet för honom då han i januari fyllde 63 år. Vad som händer nu vet han inte. Det är konkursförvaltaren som får besluta om och i så fall när butiken skall stängas. För han och hustrun blir det till att stämpla fram till pensionen för några förhoppningar om att få ett nytt jobb har han inte.
                      Senast redigerad av Håven; 29 April 2005, 07:55. Anledning: Tillägg

                      Kommentar

                      • mckvinnan
                        • December 2004
                        • 760

                        #26
                        Är det någon som vet varför Spånga gymnasiums Djurvårdarutbildning räknas som utbildning men inte Lyckseles djurvårdarutbildning? Har själv gått gymnasieutbildning i Lycksele och på den tiden räknades den som jämnställd med Spånga (men det var mer praktik och mer varierad än den i Spånga).

                        Har nämligen på senare tid funderat på att ta över en zoobutik och starta eget och trodde min utbildning ihop med en akvaristik-kurs borde räcka?
                        Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av mckvinnan
                          Är det någon som vet varför Spånga gymnasiums Djurvårdarutbildning räknas som utbildning men inte Lyckseles djurvårdarutbildning? Har själv gått gymnasieutbildning i Lycksele och på den tiden räknades den som jämnställd med Spånga (men det var mer praktik och mer varierad än den i Spånga).

                          Har nämligen på senare tid funderat på att ta över en zoobutik och starta eget och trodde min utbildning ihop med en akvaristik-kurs borde räcka?
                          Jag vet inte svaret men i Spånga har de ju rejält med akvarier och terrarier vilket inte är så vanligt på de andra naturbruksgymnasierna - kanske spelar detta in.
                          Kan väl också säga att de i snitt på var och en av Zoorfs akvaristikkurser går 2 st som kommer från de olika naturbruksgymnasierna i landet så det innebär väl att skolorna skickar dem till dessa kurser just för att de skall kunna starta zooaffär.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • mckvinnan
                            • December 2004
                            • 760

                            #28
                            Tack för svaret Kjell. Ska ta och kolla upp det lite mer noggrant.

                            Är en rätt stor skillnad mellan naturbruk och djurvård, var då iaf vad gäller utbildning. Men sen stämmer nog det med att de har mer akvarium och terrarium i Spånga då de har mer smådjur och skansen-akvariet. I Lycksele höll man på med större djur som älgar, visenter, vargar, älgjakt, viltvård mm i större utsträckning. (Ingen praktik m "bondgårdsdjur" ingick - skillnaden mot naturbruk - däremot fick vi teoretiskt lära oss om dem vad gäller skötsel, anatomi mm. Givetvis fick vi dock både prakiskt och teoretiskt lära oss om våra husdjur:hund,katt,kanin,häst etc)

                            Tänkte på att min utbildning borde räcka för däggdjursdelen tycker man. Däremot tror jag att min praktik på Kolmårdens tropicarium inte räcker för akvarie/terrariedelen och därför tänkte jag isf komplettera med en akvaristikkurs.
                            Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...