regler för privat affär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquasafe
    • February 2005
    • 138

    regler för privat affär?

    vad finns det för regler att ha en privat akvarie affär? typ kurser och att man måste ha kommunens tillstånd. skulle vilja starta något litet. inte för att tjäna pengar men för att det är något jag alltid viljat göra! och om man bara är 14 så kanske det enligt lag inte går. min föräldrar är isåfall med på det så jag ska inte ha något själv. är tacksam för tips och info. mejla hellst cybercimon@hotmail.com
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av aquasafe
    vad finns det för regler att ha en privat akvarie affär? typ kurser och att man måste ha kommunens tillstånd. skulle vilja starta något litet. inte för att tjäna pengar men för att det är något jag alltid viljat göra! och om man bara är 14 så kanske det enligt lag inte går. min föräldrar är isåfall med på det så jag ska inte ha något själv. är tacksam för tips och info. mejla hellst cybercimon@hotmail.com
    Det finns en hel del regler över hur en akvarieaffär skall se ut (kolla med Miljö och Hälsa i din kommun). Sedan tillkommer en årlig kontrollavgift på några trusenlappar.
    Du måse ha en utbildning - se denna Zoopetartikel (går på runt 6.000) men det är en engångsavgift.
    Sedan finnas det informationsplikt - se denna Zoopetartikel

    Det finns med andra ord en hel del regler att följa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Håven
        • September 2004
        • 180

        #4
        Angående utbildning och butik:

        Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Håven
          Apropå denna artikel så vill jag påpeka att den från handelns sida finns ett mycket starkt stöd för att det finns och ställs krav på en utbildning. Jag känner flera handlare som haft affär i både 20 och 30 år och de är faktiskt ofta de som är mest positiva till utbildningskravet.
          Dock skall sägas att Zoorf (branschorganisation) mycket hårt drev linjen att de som varit aktiva väldigt länge inom branschen (som i exemplet ovan) skulle beviljas dispens från att gå utbildning - men det var jordbruksverket helt emot.

          Sedan till den andra "problemet" som tas upp in artikeln - nämligen om uställningsdjur. Regeln säger att alla djur som finns i en butik skall vara tills salu annars klassas det som utställning (med betydligt högre krav) och då kan det ju slå snett som i artikeln.
          Detta kommer man dock lätt undan genom att sätta ett pris på alla djur - på de djur som man inte vill sälja är det ju bara att sätta ett sådant pris att man inte får sålt dom så löser man det problemet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • aquasafe
            • February 2005
            • 138

            #6
            jag tänkte bara ha odling och försäljning. ingen "affär" uttryckte mig fel.

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Sedan till den andra "problemet" som tas upp in artikeln - nämligen om uställningsdjur. Regeln säger att alla djur som finns i en butik skall vara tills salu annars klassas det som utställning (med betydligt högre krav) och då kan det ju slå snett som i artikeln.
              Detta kommer man dock lätt undan genom att sätta ett pris på alla djur - på de djur som man inte vill sälja är det ju bara att sätta ett sådant pris att man inte får sålt dom så löser man det problemet.
              Endock vet jag många butiker som har ett eller två akvarium med fisk som inte är till salu. Är detta alltså olagligt? Något som drivs igenom eller bara en regel som inte efterlevs? Lite nyfiken bara.

              MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • uffe
                • January 2002
                • 865

                #8
                nu börjar man man bli orolig,jag som har ca 60akvarium måste alltså ha en utbildning?men om jag inte säljer några fiskar så behöver jag inte det?har jag förstått det riktigt då?
                // Uffe

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av aquasafe
                  jag tänkte bara ha odling och försäljning. ingen "affär" uttryckte mig fel.
                  Läs vidare på den sidan som Kramfors länkade till - där definieras vilka som omfattas av reglerna (inte bara affärer).
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av uffe
                    nu börjar man man bli orolig,jag som har ca 60akvarium måste alltså ha en utbildning?men om jag inte säljer några fiskar så behöver jag inte det?har jag förstått det riktigt då?
                    Du kan också läsa definitionen på den sidan Kramfors länkade till.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zybeer
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Sedan till den andra "problemet" som tas upp in artikeln - nämligen om uställningsdjur. Regeln säger att alla djur som finns i en butik skall vara tills salu annars klassas det som utställning (med betydligt högre krav) och då kan det ju slå snett som i artikeln.
                      Detta kommer man dock lätt undan genom att sätta ett pris på alla djur - på de djur som man inte vill sälja är det ju bara att sätta ett sådant pris att man inte får sålt dom så löser man det problemet.
                      Endock vet jag många butiker som har ett eller två akvarium med fisk som inte är till salu. Är detta alltså olagligt? Något som drivs igenom eller bara en regel som inte efterlevs? Lite nyfiken bara.

                      MVH
                      /Jens
                      Efterlevs och efterlevs på flera ställen (inte bara i Sundsvall) har myndigheterna slagit ner på detta. Men som jag skriver i mitt tidigare inlägg så är det lätt att komma runt denna regel.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • uffe
                        • January 2002
                        • 865

                        #12
                        som jag tolkar det så ska jag alltså ha en utbildning!
                        // Uffe

                        Kommentar

                        • aquasafe
                          • February 2005
                          • 138

                          #13
                          om man odlar och skänker bort behöver man då ingen utbildning?

                          Kommentar

                          • aquasafe
                            • February 2005
                            • 138

                            #14
                            i zpet artiklen står det att dom som odlar och OFTA sätter ut annonser om försäljning måste gå kurser.

                            Kommentar

                            • Håven
                              • September 2004
                              • 180

                              #15
                              Utbildning

                              Ursprungligen postat av Håven
                              Enklaste lösningen är att låta karln skriva provet. Han har haft butiken i 19 år!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...