Bör man anmäla en akvariebutik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Möllergren
    • October 2004
    • 145

    Bör man anmäla en akvariebutik?

    Vart ska man vända sig om man vill anmäla en akvariebutik för grov vanvård av fisk? Jag var inne i en akvarieaffär igår som var något av det snuskigaste jag sett! Kar som var fyllda till bristningsgränsen med fisk, man kunde knappt se in i karen för dom var så skitiga, belysning hade dom inte heller. Ljusrampar fanns det men dom var antingen mögliga! eller döda på annat sätt. Såg även hur många fiskar som helst som inte var friska för fem öre, massor av fisk som hade rejäla missbildningar (formade som Z i kroppen, knappt dugliga till att simma). Inget bottenmaterial i karen om man inte räknar fiskskit som bottenmaterial. Karln som hade butiken ägnade sig även åt att föda upp scalarer och eventuellt även fjärilsciklider. Behöver jag tillägga att jag gick därifrån utan att handla?

    Så, bör man anmäla honom, och vart i sådana fall?
    veckansfoto.se
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    JA det bör du, vart vet jag inte.
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • mats m
      • September 2002
      • 515

      #3
      Hej.
      Till den loka hälsovårdsförv.i kommunen,där finns det djurskyddsinspktörer som är till för sådana här saker eller till djurskyddet så för dom saken vidare till rätt person.
      MVH Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Hej Möllergren! Kan du inte prova att skriva alla dina fiskar i din profil i stället? Allt blir så brett när du skriver inlägg och jag tror det har med din långa signatur (alla fiskar) att göra.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Möllergren
          • October 2004
          • 145

          #5
          Så, nu har jag ändrat min signatur, men det hjälpte inget för min del iallafall. Fortfarande lika bred text för mig. Och nu orkar jag inte skriva in samma gamla signatur igen, så nu får denna vara...

          Tack för övriga svar på min fråga iallafall, jag ska slå en signal till kommunen imorgon.
          veckansfoto.se

          Kommentar

          • oresare
            • December 2003
            • 273

            #6
            För mig blev det bättre efter signaturändringen.

            Surftips: http://www.jonkoping.se/mk/djurilla.htm

            Lycka till med samtalet.

            /olivia

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Japp, nu ser det bra ut. Mycket mer lättläst när inte meningarna blir så långa för att allt blir så brett.
              Jag funderade på om det inte berodde på alla "stjärnorna" i raden över och under fiskuppräkningen? Det gjorde väl att raden inte bröts?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Möllergren
                • October 2004
                • 145

                #8
                Ursprungligen skickat av oresare
                För mig blev det bättre efter signaturändringen.

                Surftips: http://www.jonkoping.se/mk/djurilla.htm

                Lycka till med samtalet.

                /olivia
                Mycket bra sida, tack för den...
                veckansfoto.se

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag misstänker att jag varit inne i samma affär som du men jag är definitivt inte inne på att anmäla densamma. Det är ju egentligen INTE en akvariebutik utan mer en professionell odlingsanläggning som dessutom säljer fisk till allmänheten - nästan allt säljs emellertid till grossister. Han odlar dessutom en hel del mer än scalarer och dvärgciklider...
                  Bottenmaterial har man sällan vid odling för att ha större möjlighet att hålla rent. Och han byter förmodligen vatten oftare i akvarierna än den normala akvaristen.
                  Missbildade fiskar uppkommer vid stora kullar och där håller jag kanske med dej där att de kanske bör utsättas för den "slutgiltiga vetrinärmedicinska lösningen" så att de inte stör vissa akvarister. Handikappföreningarna kanske har andra filosofiska synpunkter på detta...
                  Tyvärr tror jag att du har råkat ut för en form av kulturkrasch här... Jag antar att det var första gången du har besökt en riktig odlare - eller hur?
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Möllergren
                    • October 2004
                    • 145

                    #10
                    Det kan mycket väl vara som så att det är samma butik/odlare vi varit hos. Och att han odlade fisk till grossister visste jag redan. Låt gå för att han inte har något bottenmaterial eller växter i karen, det förstår jag mycket väl. Jag kör ju själv utan botten material och endast en flytväxt i mitt yngelkar just för enklare rengöring.
                    Men faktum kvarstår fortfarande att det såg riktigt snuskigt ut i karen. Dom var ju riktigt ordentligt skitiga, och ljusramperna vet jag inte vad vissa av dom varit med om. Att det förekommer missbildningar på hårt odlade fiskar känner jag också till, men jag anser att man bör plocka bort dem innan de har uppnått "säljstorlek".
                    Det var med all säkerhet som jag besökte en "riktig" odlare (jag har ju trots allt bara haft fiskar under 1 år ungefär så jag lär mig fortfarande massor), men det skulle vara kul att besöka flera odlare och jämföra hur dom har det i sina kar.
                    veckansfoto.se

                    Kommentar

                    • Shagrat
                      • September 2004
                      • 335

                      #11
                      Nog snarare alger eller andra ofarliga beläggningar på rutorna med tanke på hur ofta odlare byter vatten...
                      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Ett litet tillägg. Om ett plastakvarium rämnade hos mej skulle jag slänga detsamma. Men jag noterade att han tom lyckats tejpa ihop spruckna plastakvarier (modell större) för fortsatt bruk.
                        Och vad gäller ramperna - om de skulle var angripna av mögel utgör de en större hälsorisk för odlaren än för fiskarna.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Gardener
                          • October 2004
                          • 136

                          #13
                          Hm joo... alger gör ju inget för fiskarnas del, men inte tusan får man vansköta djur bara för att man föder upp. Finns det misstanke om vanskötsel så ska man anmäla. Det gäller alla djurslag.
                          Är det inte vanskötsel så tar han/hon väl inte skada av en inspektion???

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Det här med att avliva alla fiskar som tycks vara sjuka så vill jag bara lämna denna personliga länk till min dagbok:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/dagbok_visa.asp?NR=1565
                            läs andra halvan av den anteckningen.

                            BTW: Ingen skulle ens komma på tanken att avliva en människa med skolios (z-formad ryggrad).
                            Problemet med inspektioner är väl att det inkommer en myndighetsperson som kanske har noll koll på akvarieodling och skall göra en professionell bedömning av en erfaren odlares akvarier. Mitt grundtips är att myndigheterna har minimal kunskap om hur akvariefiskodling bedrivs - men rätta mej om jag har fel...
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • join4t
                              • October 2003
                              • 854

                              #15
                              Ucsh vilket uttryck: "Så nu har den mindre hannen tre honor till sitt förfogande."

                              (Från dagboksanteckningen)
                              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...