Saltvattens akvarium ett hot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    • October 2002
    • 109

    Saltvattens akvarium ett hot?

    Jag har funderat lite över detta. All levande stens som köps och alla koraller som köps kommer inte dom direkt från korallreven? Är det folk som tar loss sten från reven och skickar de hela vägen hit? Samma med koraller?
    Jag undrar bara...

    Jag har aldrig själv dykt på korallrev men tjejen var i Indonesien i December Januari och berätta hur korallreven skövlas.

    Jag tycker det är rätt hemskt om det är så att man tar sten och koraller från reven. Speciellt nu är 90 % av alla korallrev i världshaven kommer att dö inom de närmsta 15 åren.
    Mvh
    Erik

  • Svein A. Fosså

    • January 2002
    • 77

    #2
    Hei Erik,

    Du tar opp et viktig og meget interessant emne. Det er egentlig todelt:

    1) Hva truer verdens korallrev?

    2) Har fangst/innsamling av fisker, koraller og sten for akvarieformål noen betydning for 1).

    <b>La oss begynne med punkt 1):</b>
    Korallrev ødelegges kontinuerlig over hele verden, og av mange ulike årsaker: f.eks. forurensing, gruvedrift, erosjon av jordsmonn som følge av nedhugging av regnskogene, utbygging av kysten, turisme, overbeskatning av ressurser, og skadelige fiskemetoder. Dessuten mistenkes det at globale klimaendringer forårsaket av mennesker også skader revene ved temperaturendringer, større UV-strålning, etc. Kort sagt har de fleste menneskelige aktiviteter en innvirkning på korallrevene, og ofte negativt.

    Mennesker har generelt en meget begrenset evne til å beskytte / ta vare på natur som ikke gir en direkte og åpenbar økonomisk gevinst. Som i fiskerier i vår del av verden utsettes mange av de tropiske korallrevene for fiske fra store, kommersielle operasjoner. Hvor kostbare skip samler opp alt de kan få tak i på et rev, og reiser videre til neste. Revet ligger ofte skadet igjen, mens fiskerne søker videre til neste rev. Mange av de fangstmetoder som anvendes for fiske av matfisk knuser og ødelegger korallene, alternativt benytter seg av gift (cyanid) som dreper både koraller og andre dyr.

    Innsamling av koraller og korallsten (det vi akvarister kjenner som "levande sten") foregår også i kommersiell målestokk for helt andre formål en akvaristikken. I de fleste land i den tredje verden anvendes koraller og korallsten til husbygging, veibygging, sementproduksjon etc. På Maldivene ble det for noen år siden bygget en hel flyplass (for å ta mot charter-turistene) i bare koraller og korallsten.

    <b>Til punkt 2):</b>
    Koraller og sten som tas til akvarieformål kommer selvsagt i tillegg til det som tas for andre formål. Mna kan derfor, med en viss rett, si at akvariehandelen øker problemet for revene.

    Det er imidlertid noen punkter som er svært viktige når man skal vurdere dette:

    - Mengdene som tas til akvarieformål er minimale i forhold til de som tas for industrielle formål og byggevirksomhet. Den totale verdenshandelen i levende koraller for akvarier er beregnet til 600-800 tonn pr år. Handelen med levende sten kan muligens dreie seg om 4000-6000 tonn pr år (medregnet sten fra akvakultur). I Indonesia alene, har det blitt anslått at det årlig tas ut mer enn <b>50 millioner</b> tonn av koraller og korallsten til industrielle formål og byggevirksomhet!

    - Koraller og sten til akvarieformål betales betydelig bedre enn det samme materiale til industrielle formål. En rapport fra World Conservation Monitoring Centre i 1999 konkluderte med at eksportverdien for koraller til akvarieformål var ca. USD 7000 pr tonn, mens samme materiale for industrielle formål ga ca. USD 60 pr tonn!

    - Innsamlingsmetodene for koraller og korallsten til akvarieformål er mer skånsomme for miljøet. Når man samler koraller og sten til akvarier svømmer vanligvis en samler rundt og plukker løse stener fra bunnen eller brekker løs små korallfragmenter som har en form og kvalitet som passer til handelen. Når man samler det samme materialet for industrielle formål anvender man ofte dynamitt til å sprenge revet i stykker, og kjører deretter inn en grabb som plukker opp det hele.

    <b>Konklusjon:</b>
    Dette er et kontroversielt område, hvor mange argumenter kan brukes (og misbrukes). Jeg vet at det er huller i min argumentasjon (men jeg ville gi et innspill uten å anvende alt for lang tid på svaret ... så får jeg heller komme med supplerende informasjon på et senere stadium).

    Jeg er ikke i tvil om at handelen med akvarieorganismer, inklusive koraller og sten, er en positiv faktor til bevaringen av revene. Først og frmest fordi det gir gode inntekter som kommer direkte til små lokalsamfunn ved kysten og gir befolkningen gode grunner til å bevare "sitt" korallrev.

    Dette er ikke en oppfatning som jeg alene har. Det samme har blitt uttalt blant annet fra World Wildlife Fund i USA. Vice President i WWF, Dr. Bruce Bunting, har til overmål forfattet slagordet "Buy a Fish, Buy a Coral, Save a Reef". På akvariekonferansen "Marine Ornamentals" i Orlando, Florida, i November 2001 holdt han et foredrag med den tittelen. Les gjerne hans (og Marshall Meyers') artikkel "Healthy Reefs and Fish, Healthy Business and Hobby: A Sustainable Future for the Marine Ornamental Trade" på http://www.aquariumcouncil.org/docs/library/17/healthyreefs.PDF .

    Marine Aquarium Council's hjemmeside (www.aquariumcouncil.org) gir også annen interessant informasjon om de problemstillingene som vi når diskuterer. News-releasen "Buy a Fish, Buy a Coral ... to Save a Reef and Sustain a Village" (http://www.aquariumcouncil.org/docs/library/2/8-26-02%20MAC%20news%20release%20for%20WSSD.PDF) kan også være nyttig lesning.

    World Conservation Monitoring Centre's rapport "The Global Trade in Corals" kan også være med å sette akvariehandelen i perspektiv. Rapporten er tilgjengelig på http://www.unep-wcmc.org/marine/GMAD/pdfs/The%20Global%20Trade%20In%20Corals%20(Green&Shirle y).pdf OBS! Pass på å kopiere inn hele linken, inklusive ...(Green&Shirley).pdf!

    Håper dette klarer opp noen av de frågor du hadde.



    Mvh
    Svein

    Kommentar

    • Pulver
      • October 2002
      • 109

      #3
      Det var inte ett dåligt svar. Jag läste igenom pdf filerna som du linka till. Verkar ha fått svar på all mina frågor. Men jag tycker ändå det verkar lite paradoxalt.
      Hinner reven man "skördar" ifrån åter bilda 4000-6000 ton per år? Om det är så är det ju negativt långsiktigt.

      Mvh
      Erik

      Kommentar

      • Svein A. Fosså

        • January 2002
        • 77

        #4
        Den årlige tilveksten av koraller på Australias Great Barrier Reef (GBR) alene er beregnet, av forskjellige forskere, til å ligge et sted mellom 35 og 50 millioner tonn.

        En rapport om "The Coral Collection Fishery" (Cartwright & al. 2002) utarbeidet for The Great Barrier Reef Marine Park Authority konkluderer med at det er problemløst å anbefale fangs/samlings-tillatelser av steinkoraller fra GBR på 50 tonn årlig. Ingen vesentlige miljømessige konsekvenser finnes ved dette, i følge rapporten. For levende sten konkluderer samme rapport med at kvoteregulering av innsamlingen ikke er nødvendig fordi innsamlingsmetodene som benyttes ikke kan skade revet.

        Siden jeg skrev mitt forrige innlegg i denne tråden, har jeg funnet ytterligere en interessant referanse til annen bruk av koraller og korallsten. Smith (1999) - sitert i Todd (2001) - forteller at man bare for å dekke behovet i én eneste indonesisk landsby, regelmessig har høstet 25.000 tonn koraller og korallsten til cement og husbygging/veibygging pr år!!!

        Kan korallrevene på verdensbasis tåle 4000-6000 tonn pr år. Ja. jeg tror det ... :-)

        Jeg tror dessverre ikke de ovennevnte rapportene finnes tilgjengelig på Internett.


        Mvh
        Svein

        Kommentar

        • Pulver
          • October 2002
          • 109

          #5
          Ojdå det var mycket!!

          Tack för infon!

          Mvh
          Erik



          Kommentar

          Arbetssätt...