Meddelande

Kollaps
Inget tillkännagivande ännu.

invasiv vattenpest ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 98

invasiv vattenpest ?

I denna länk så påstås att invasiv vattenpest spridits från akvarium. kan detta vara korrekt, har vi inte en annan art i akvaroierna?

I en vecka har Länsstyrelsen i Västernorrland sökt och plockat vattenpest i Selångerfjärden i Sundsvall. Syftet är att hindra att den invasiva växten sprider sig mer i området. – Det är många som undrar om den är giftig eller farlig, säger Tove Lönneborg, miljöhandläggare på länsstyrelsen.
  • andrealos
    • September 2023
    • 8

Jag är ingen expert, men tycker denna fråga är intressant så jag delar mina tankar. Jag har som hastigast letat efter grundläggande information på internet, bla Wikipedia och Havs och Vattenmyndighetens sidor om invasiva arter. Det verkar som att Egeria Densa som säljs som Vattenpest till oss akvarister kräver mer tropiskt klimat för att trivas (och bli invasiv). Elodea Canadensis som också kallas Vattenpest är den som högst troligast växer i våra svenska sjöar och listas som en invasiv art. Smal vattenpest Elodea Nuttalii är också invasiv och förekommer i svenska vatten. Alla uppmanas att vara försiktiga med hanteringen av olika typer av vattenpest (finns tydligtvis massor av olika typer, tex Afrikansk vattenpest som är invasiv men inte etablerad i Sverige).

Från småbåtsbryggan in närheten av där jag bor ser man massvis med vattenpest växa i Mälaren. Den ser lite ruffig och algig ut så här års tycker jag. Jag plockade med mig hem två andra sorters växter från Mälaren dock, några vackra växter som ser ut som Hornsäv och något som påminner om gles Riccia. Detta är säkert någon typ av makroalg, får se om den växer till sig hos mig.
    Senast redigerad av andrealos; 26 September 2023, 14:47.

Kommentar

• andrealos
      • September 2023
      • 8

Om det nu töms ut ett och annat akvarium i svenska vattendrag är det nog ingenting mot vad fartygen släpper ut som barlastvatten. Smal vattenpest rapporterades visst i Sverige 1871 - hur många akvarister fanns det då?

Kommentar

Arbetssätt...
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎