Nya invasiva arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampusr

    • December 2010
    • 134

    Nya invasiva arter

    Idag har ytterligare 22 arter lagts till på EU:s lista över invasiva arter, vilket bland annat innebär att de inte får säljas. Några av dessa är av intresse för oss med akvarium:

    Musselblomma, Pistia stratiotes
    Klogroda, Xemopus laevis
    Östlig moskitfisk, Gambusia holbrooki
    Västlig moskitfisk, Gambusia affinis
    Mummichog, Fundulus heteroclitus
    Svart dvärgmal, Ameiurus melas

    Det finns några fiskar till, men kanske inte som någon tänker stoppa i akvarium?

    För min del är det musselblomman som kommer påverka mig då det är en växt jag haft i nästan samtliga akvarium. Samtidigt så inser man ju tämligen snabbt när man har dem att de har en tendens att sprida sig och nog kan vara ett problem i våra lite varmare EU-länder.

    Vad tycker ni om detta? Kommer det påverka er?
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Jag är starkt negativ till EU generellt och anser inte att vi ska behöva lida för att en art är invasiv i exempelvis Spanien. Det är såklart bra att motverka invasiva arter men beslut bör inte baseras på annat än vad som faktiskt kan riskera vår närmiljö.

    En bagatell om man jämför med andra problem relaterade till EU. Angående de specifika arterna som listas ovan så är det ingenting som drabbar mig personligen men det lär knappast stanna där på sikt.

    Men allting beror ju på ur vilken synvinkel man ser saker och ting, ibland känner jag att det inte är rätt att hålla fiskar och liknande i glasboxar överhuvudtaget och att hela industrin är ganska märklig. Fast det kanske är en helt annan fråga egentligen
    Senast redigerad av Munin; 02 August 2022, 08:00.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      #3
      Här är reportage från SVT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...ormen-forbjuds
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      Arbetssätt...