vilken organisation kämpar för akvariehobbyn ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    vilken organisation kämpar för akvariehobbyn ?

    Insåg att den enda insamling jag känner till är den som arbetar med skydd av malawiciklider. Det är väl bra men insåg att medans vi jobbar för malawiciklidernas överlevnad så kanske hobbyn förbjuds under tiden. Så om jag vill stödja någon organisation som kämpar för akvariehobbyns fortlevnad, vilken är bäst att skänka något litet bidrag till ?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja, det finns väl inte direkt någon sådan organisation som man skall stödja ekonomiskt. Dock se till att vara medlem i en akvarieförening som är ansluten till SARF som är den akvarieorganisation som bäst jobbar med att svara på remisser etc.

    Kan väl också nämnas att för ca 10 år sedan så försökte vi bilda en mer informell organisation för akvarister (vi kalllade oss för "Akvaristerna") och vårt syfte var just att jobba med frågar som de som du tar upp. Det hela dog dock snabbt ut och det som det föll på var inte att det saknades pengar (vi hade visserligen inga pengar i kassan, men utgifterna var minimala så behovet fanns inte) utan snarare att bra ideer tyvärr kräver mycket jobb
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 March 2021, 09:40.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HåkanM
      • April 2005
      • 102

      #3
      I Ciklidbladet nr 1 2021 finns en kort presentation av SARF. där står citat " Men vi har även en viktig roll som företrädare för alla föreningar och även därmed även för dig när myndigheter vill ta fram nya lagar...". Jag blev glad över att någon kämpar för oss och fick lite lust att stödja detta arbete om det går. Man får ju lite intryck att världen idag styrs via olika lobbyorganisationer som ständigt påverkar beslutsfattare, och ska man anpassa sig till detta arbetssätt så..........
      Ide, tänk om vi kunde lobba in ett stort akvarium i riksdagshuset bara för att visa de folkvalda hur trevligt det är ?

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Insåg att den enda insamling jag känner till är den som arbetar med skydd av malawiciklider. Det är väl bra men insåg att medans vi jobbar för malawiciklidernas överlevnad så kanske hobbyn förbjuds under tiden. Så om jag vill stödja någon organisation som kämpar för akvariehobbyns fortlevnad, vilken är bäst att skänka något litet bidrag till ?
        Varför skulle hobbyn förbjuds? Vad är det du tänker på där?

        Kommentar

        • HåkanM
          • April 2005
          • 102

          #5
          Ursprungligen postat av Bernt G

          Varför skulle hobbyn förbjuds? Vad är det du tänker på där?
          Tja en del så kallade djurvänsorganisationer jobbar ju för att förbjuda hållandet av tropiska arter, vildfångat eller vissa tom fiskar överhuvudtaget.
          Titta på fågelhobbyn, där finns det redan en hel del förbud. Risken finns att politiker offrar en liten hobby för att få igenom något annat.


          Kommentar

          • Gäst

            #6
            "så kallade djurvänsorganisationer"?
            Vilka avser du? Dom flesta som jobbar med djurrätt, djurskydd, gör det på ett bra sätt och så länge hobbyn tar rimlig hänsyn till fisken så finns inget att frukta från dom.
            Tvärt om.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Bernt G
              "så kallade djurvänsorganisationer"?
              Vilka avser du? Dom flesta som jobbar med djurrätt, djurskydd, gör det på ett bra sätt och så länge hobbyn tar rimlig hänsyn till fisken så finns inget att frukta från dom.
              Tvärt om.
              Vill absolut inte namnge några organisationer, men jag har tidigare deltagit på en del myndighetskonferenser där s.k. djurvärnsorganisationer aktivt lobbade för ett totalförbud.
              Dock det var några år sedan och jag är inte aktiv nu så jag vet inte om dessa nu har ändrat sig. Då var det i alla fall inskrivet i en del föreningars stadgar att de aktivt skulle jobba för ett totalförbud.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • HåkanM
                • April 2005
                • 102

                #8
                Ursprungligen postat av Bernt G
                "så kallade djurvänsorganisationer"?
                Vilka avser du? Dom flesta som jobbar med djurrätt, djurskydd, gör det på ett bra sätt och så länge hobbyn tar rimlig hänsyn till fisken så finns inget att frukta från dom.
                Tvärt om.
                Tja tog ett exempel, detta citerat från hemsidan för Djurens rätt ( enligt min gissninig, en av de mer sansade organisationerna, det finns betydligt radikalare)
                "Djurens Rätt anser att inga djur ska få säljas i butik. Ett sådant förbud finns gällande hundar och katter, men vi anser att det måste utvidgas till att gälla alla djurslag. "

                Ett förbud att sälja fiskar i butik är ju i princip att akvariehobbyn förbjuds

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM

                  Tja tog ett exempel, detta citerat från hemsidan för Djurens rätt ( enligt min gissninig, en av de mer sansade organisationerna, det finns betydligt radikalare)
                  "Djurens Rätt anser att inga djur ska få säljas i butik. Ett sådant förbud finns gällande hundar och katter, men vi anser att det måste utvidgas till att gälla alla djurslag. "

                  Ett förbud att sälja fiskar i butik är ju i princip att akvariehobbyn förbjuds
                  Djurens Rätt aka djurrättsalliansen är väl inget mer en djurrättshaverister. Den har funnits sedan 1882 och hittills inte åstadkommit något. Motkrafterna, som handeln lär inte lägga sig att dö eller påverkas nämnvärt av dom. Trodde du menade organisationer som greenpeace som ändock har ett inflytande.

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    • April 2005
                    • 102

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bernt G
                    Djurens Rätt aka djurrättsalliansen är väl inget mer en djurrättshaverister. Den har funnits sedan 1882 och hittills inte åstadkommit något. Motkrafterna, som handeln lär inte lägga sig att dö eller påverkas nämnvärt av dom. Trodde du menade organisationer som greenpeace som ändock har ett inflytande.
                    Hum jo om man läster Miljöpartiets partiprogram om Djur så just nu står inget direkt om förbud för akvarium men vissa stycken kan nog leda till detta om inte detta motarbetas-
                    ex står det att djurskyddsorganisationerna (vilka menas?, alla jag känner till är rätt radikala) skall få ökat inflytande

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av HåkanM

                      Hum jo om man läster Miljöpartiets partiprogram om Djur så just nu står inget direkt om förbud för akvarium men vissa stycken kan nog leda till detta om inte detta motarbetas-
                      ex står det att djurskyddsorganisationerna (vilka menas?, alla jag känner till är rätt radikala) skall få ökat inflytande
                      Jo men miljöpartiet har inte stort inflytande inom området och dom lär inte växa som parti.
                      Dom partier som i dag växer, som troligen är stora de närmaste åren lär inte förbjuda hobbyn. Kostar för mycket i opinion och ger inget tillbaka.
                      Dom militanta djurrättshaveristerna är snarare en garanti för att man inte rör hobbyn för ingen seriös vill samarbeta med dom.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...