Kan hobbyister rädda utrotningshotade arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Kan hobbyister rädda utrotningshotade arter?

    En intressant artikel https://e360.yale.edu/features/basem...1J03RKSaMzArc8
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Vad finns det för regler i Sverige när det gäller att odla utrotningshotade arter som hobbyist?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Fiskburken
      Vad finns det för regler i Sverige när det gäller att odla utrotningshotade arter som hobbyist?
      Vad menar du med regler?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Ursprungligen postat av Fiskburken
        Vad finns det för regler i Sverige när det gäller att odla utrotningshotade arter som hobbyist?
        Är de stora och flashiga, som asiatiska arowanor, så krävs cites-intyg. Annars är det mer eller mindre fritt fram för övriga arter så länge de inte är vildfångade. Rätta mig om jag har fel men är inte både eldstjärt, kardinalfisk och riotetra starkt hotade?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko

          Är de stora och flashiga, som asiatiska arowanor, så krävs cites-intyg. Annars är det mer eller mindre fritt fram för övriga arter så länge de inte är vildfångade. Rätta mig om jag har fel men är inte både eldstjärt, kardinalfisk och riotetra starkt hotade?
          Det finns många arter som är hotade i naturen (främst pga att derasa biotoper förstörts), men de har under många år odlats i stor skala så egentligen påverkar inte hållandet av dom i akvarier läget i naturen.
          Finns något som kallas "röda listan" och där listas nästan alla arter utefter hur läget är för dom i naturen.

          Men fattar fortfarande inte riktigt vad Fiskburken menar med "regler".
          Som Tyko skriver så finns ju några få arter som är CITES-listade och där finns ju ett "regelverk" (lagstiftning) men det är ju ytterst få akvariefiskar som finns listade där.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fiskburken
            • March 2019
            • 198

            #6
            Jag är helt oinsatt i detta. Menar om det finns speciella hinder i Sverige för att kunna odla rödlistade arter (om man nu vill bidra till att hålla dessa vid liv). Lagar, regler eller annat. Hursomhelst, verkar som jag kan googla vidare efter dessa svar, så tackar!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Fiskburken
              Jag är helt oinsatt i detta. Menar om det finns speciella hinder i Sverige för att kunna odla rödlistade arter (om man nu vill bidra till att hålla dessa vid liv). Lagar, regler eller annat. Hursomhelst, verkar som jag kan googla vidare efter dessa svar, så tackar!
              Nej då - det finns absolut inte något sådant förbud. Det enda som är reglerat är CITES-listade arter men dessa är ju väldigt få.
              Däremot så är det vettigare att t.ex. odla i samarbete med CARES.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Fiskburken
                • March 2019
                • 198

                #8
                Alright, tackar. Den dagen det ev. vore aktuellt så skulle jag såklart försöka göra det på ett genomtänkt sätt ja.

                Kommentar

                Arbetssätt...