Böter för innehav av sötvattenskräftor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Böter för innehav av sötvattenskräftor

    Som väl alla borde veta vid det här laget (lagen har funnits sedan 1998) så är det förbjudet att hålla, transportera etc. alla sötvattenskräftor i Sverige och detta gäller inte bara för affärer utan även för privatpersoner.
    Enligt denna tidningsartikel har en affär dömts för just detta http://na.se/nyheter/lindesberg/1.35...-far-bota-5000
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Intressant att de använt företagsbot, ganska måttlig också jämfört med hur sånt kan se ut. 5000 känns som reapris i såna här sammanhang.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Bygert
      Intressant att de använt företagsbot, ganska måttlig också jämfört med hur sånt kan se ut. 5000 känns som reapris i såna här sammanhang.
      Instämmer, tycker också att straffet var väldigt milt - sannolikt hade de dock bara någon enstaka kräfta i affären

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Deckard
        • February 2016
        • 50

        #4
        Kinarestaurang med ett akvarie som kul grej kanske?

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Jag hade blivit sugen för några veckor sedan att skaffa någon liten kräfta, när jag försökte läsa genom Zoopets arbetsbeskrivningar så var alla förbjudna förutom signalkräfta och en till tror jag.
          Det konstiga är att även zoobutiker säljer sådana.

          Tur att ni har så bra information om allt möjligt

          Tack





          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Bisho
            Jag hade blivit sugen för några veckor sedan att skaffa någon liten kräfta, när jag försökte läsa genom Zoopets arbetsbeskrivningar så var alla förbjudna förutom signalkräfta och en till tror jag.
            Det konstiga är att även zoobutiker säljer sådana.
            Ja det är ju tyvärr bara signalkräftan och den vanliga flodkräftan som är lagliga i Sverige. Tycker det är rätt underligt att det fortfarande finns en del affärer som säljer sådana (även om det inte är lagligt). Om du träffar på en sådan så skriv ut artikeln som länkas till ovan och även Zoopets info och ta med och visa upp i affären så de får chansen att rätta till sitt fel. Om det inte hjälper anmäl dom till Länsstyrelsen
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...