Tullar på gång för akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Tullar på gång för akvariefisk

    Hej,
    Det ringde just en reporter från DN och frågade mig om vilken betydelse det har för zoobranschen att det kommer att bli importtullar på levande djur (inkl. fisk) till EU från USA.
    Jag trodde inte att det skulle påverka zoobranschen så mycket eftersom det inte längre importeras så mycket från USA till EU pga den höga dollarkursen, men i framtiden lär vi få se ännu mindre fisk (och annat levande) från USA i Sverige.
    Så passa på och köp nu, priserna lär gå upp.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    #2
    Är det bara från USA som det blir tullar? Borde det inte gälla andra icke EU länder också? Att det bara skulle bli tullar mot USA specifikt låter konstigt, det skulle väl i så fall uppfattas som en del i ett handelskrig?

    Gällande påverkan tror jag att specifika USA vs EU tullar kan nog komma att inverkar noterbart på utbudet i affärerna när det gäller saltvattensdjur.

    För de som håller på med terrariedjur kanske det blir dyrare priser på levandefoder.

    För sötvatten blir det nog inte lika stor påverkan, men fiskar som Cyprinella lutrensis och andra fiskar som är viltfångade i USA lär bli mer sällsynta inom EU. När det gäller odlad fisk så köps väl redan det mesta från Asien eller inom EU så där tror jag inte det har så stor inverkan, men jag undrar hur det kommer att påverka internationella akvarieutställningar?

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

    Kommentar

    • Anders76
      • July 2002
      • 197

      #3
      Hej
      Jag undrar om all fisk som kommer från syd-/centralamerika direktimporteras eller kommer via USA. Men visst har de börjat pyssla med nå't som verkar vara handelskrig. Sätt emot dem. Jag tror inte att det är akvariehobbyn som drabbas hårdast i alla fall.
      MVH Anders

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        "Är det bara från USA som det blir tullar?"
        Ja detta är väl svaret på de ståltullar (om jag minns rätt) så USA införde för något år sedan. Nu har EU svarat med tullar på andra produkter.

        "Jag undrar om all fisk som kommer från syd-/centralamerika direktimporteras eller kommer via USA."
        Nej en del kommer till Europa via mellanhänder i USA, men det flesta fiskarna importeras direkt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell



        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • rogge
          • July 2002
          • 310

          #5
          hur ?

          Vad har hänt på denna front mer???

          MVH Roger

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av rogge
            Vad har hänt på denna front mer???

            MVH Roger
            Inget vad jag vet - det var säkert falskt alarm
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 October 2005, 15:52.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...