1/4 av alla djur hotas av utrotning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    1/4 av alla djur hotas av utrotning

    I dagens Göteborgs Posten kan man läsa att 1/4 av jordens alla växter och landlevande djur hotas av utrotning inom 50 år pga klimatförändringarna.
    David King som är den brittiska regeringens främst vetenkapliga rådgivare säger "Enligt min åsikt är klimatförändringen det allvarligaste problemet vi står inför, till och med allavarligare än hotet från terrorismen".
    Det är USA som pekas ut som det allvarligaste problemet då de är världens största nedsmustare och slutsatsen blir - USA:s miljöpolitik ett större hot än terrorismen.
    I undersökningen ingick inte fiskar men man kan nog anta att det kommer att bli minst lika stora problem med fiskfaunan än med landfaunan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Fiskar är väl redan nu tom i vårt land svårt ansatt av miljögifter och försurade vatten.

    Se bara på Östersjön.

    Jag kan bara inte låta bli att tillägga att fyrverkerier släpper ut ca 200 ton tungmetaller över vårt land varje år.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag kan bara inte låta bli att tillägga att fyrverkerier släpper ut ca 200 ton tungmetaller över vårt land varje år.
      Nej det förstår jag att du inte kan låta bli.
      Vad är det man säger många bäckar små och även om vi svenskar bara står för en liten rännil i förhållande till de länder som inte ens vill skriva under Kyoto-avtalet (t.ex. USA) så kan man vi inte frånsäga oss allt ansvar.
      Men som sagt de stora miljöskurkarna finns på annat håll.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
        I dagens Göteborgs Posten kan man läsa att 1/4 av jordens alla växter och landlevande djur hotas av utrotning inom 50 år pga klimatförändringarna.
        David King som är den brittiska regeringens främst vetenkapliga rådgivare säger "Enligt min åsikt är klimatförändringen det allvarligaste problemet vi står inför, till och med allavarligare än hotet från terrorismen".
        Det är USA som pekas ut som det allvarligaste problemet då de är världens största nedsmustare och slutsatsen blir - USA:s miljöpolitik ett större hot än terrorismen.
        I undersökningen ingick inte fiskar men man kan nog anta att det kommer att bli minst lika stora problem med fiskfaunan än med landfaunan.
        Jaaa, du... Det är en typisk Nature artikel, enligt mig. Han noterar att majoriteten av alla djur pga mänskliga aktiviteter har blivit av med nästan allt sitt livsrum, reducerats kraftigt i antal, och inte längre kan röra sig naturligt över större områden - och drar slutsatsen att det är växthuseffekten som är ansvarig för att de försvinner.

        Frågade man mig skulle jag säga att mänskliga aktiviteters inkräktande på djurens livsrum är skurken, växthuseffekten är som mest den sista droppen. Kan djur inte flytta sig när miljön ändras, då är de förlorade, eftersom miljön hela tiden ändrar sig, växthuseffekt eller inte.
        (Fiskar klarar sig bättre, eftersom havsfiskarna fortfarande kan röra sig relativt fritt som svar på ändrad miljö jämfört med vad landdjur kan. Plus att deras livsmiljö fortfarande existerar, vilket inte alltid är fallet för landdjur.)

        Men man kan skylla allt på växthuseffekten. Eller filmen "Hitta Nemo". Eller, som i fallet med den i snabb takt försvinnande kinesiska fiskfaunan, bägge två.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Niizze
          • February 2003
          • 206

          #5
          Håller med Azur.
          Läste en artikel för någonvecka sedan om en studie som visade att innan växthuseffekten blir ett verkligt problem är våran olja redan slut.
          Men det finns ju mycket annat som påverkar djurens livskvalitet.
          /Niizze

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Fiskar klarar sig bättre, eftersom havsfiskarna fortfarande kan röra sig relativt fritt som svar på ändrad miljö jämfört med vad landdjur kan. Plus att deras livsmiljö fortfarande existerar, vilket inte alltid är fallet för landdjur.)
            Här är det kanske snarare korallreven som drabbs och därmed indirekt de fiskar som lever där.
            Sedan har väl inte heller sötvattensfiskarna riktigt samma möjlighet att förflytta sig.

            Men man kan skylla allt på växthuseffekten.
            Det gjorde man definitivt inte heller i artikeln. Undersökningen gick tydligen främst ut på att undersöka vad som händer med ett antal djurarter och växter när temperaturen stiger 3 grader.



            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #7
              Hmm, Är inte växthus effekten framkallad av co2 i atmosfären? Med många bäckar små filosofin så har även vi dragit vårat strå,,, (iallafall vi utan en schysst reaktor) )
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              Arbetssätt...