Får fnatt på alla lagar och regler!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Får fnatt på alla lagar och regler!!!

    Jag är fullt medveten om att detta forum är till för hobbyakvarister och det jag kommer att skriva om här inte hör riktigt dit... vill du ta bort tåten Kjell så får du gärna göra det!

    Eftersom jag vet att det inte bara rör sig hobbyodlare här så hoppas jag kanske att någon kan ge mig en hint om hur följande ligger till. Jag vet att jag kan kolla upp det med myndigheterna, men eftersom mina funderingar bara ligger på "spånplanet" än så kändes det som lite "overkill".

    Jag har tillbringat kvällen med att läsa djurskyddslag och alla andra författningar och tillägg (överdrev kanske med alla)! Jag försöker att få någon sorts grepp om två saker:
    När behöver man tillstånd för affärsverksamhet som gäller fiskar? Är det bara när man säljer fiskar eller gäller det även leasing och typ skötsel av någons kar, och vad gäller om jag förmedlar fisk från leverantör till kund (utan att de landar i ett kar hos mig)???

    Gäller olika regler för leasing och skötsel?

    När behöver man utbildningarna, får jag förmedla, leasa ut kar eller sköta någons kar mot betalning utan utbildning?

    Hoppas inte mina frågor blev lika virriga som de dokument jag läst under kvällen, känner mig lite stirrig och miljöskadad just nu!!!
    Hoppas någon kan svara åtminstone lite närmare än att jag ska söka på djurskyddsmyndigheten eller SJV:s hemsidor,,, det är lixom det jag gjort hela kvällen...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Jag vet att så länge jag tar betalt så räknas det som affärsverksamhet... men vilken av dessa verksamheter behöver jag tillstånd för???? Skattemyndigheten hör inte hit, det är en helt egen historia.
    Vad gäller utbildningen Håkan, så VET jag att det krävs utbildning med stränga regler från SJV om innehållet.... undrade bara om det endast gäller Zooaffärer!
    Redan med sunt förnuft följer man djurlagarna, men självklart måste man läsa på och följa dem!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ja, jag förstår dig.
      Om man förenklar det hela och följer 16 § som träder i kraft I:2003-12-01 som lyder:
      Tillstånd till verksamheten skall den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring och utfodring.
      Är man osäker då ringer/skriver man till kommunens djurskyddsansvarige/a och frågar och ber att få ett skriftligt svar.

      Vi har fått klarlagt att som förening kan vi inte odla, sälja fisk, det räknar vår kommun som större omfattning.
      Vi kan inte att som förening kunna ta emot och förvara fiskar för omplacering eller fiskar som är sjuka.

      Enskilda kan dock göra samma sak och då är det kommunen som avgör när det är större omfattning.

      Jag kan förstå en viss frustration has Zoohandlare som följer lagen om tillstånd och utbildning, när en kollega/konkurrent som struntar i tillstånd och utbildning kan få fortsätta utan att det beivras.




      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jag är fullt medveten om att detta forum är till för hobbyakvarister och det jag kommer att skriva om här inte hör riktigt dit... vill du ta bort tåten Kjell så får du gärna göra det!
        Sidan är till för alla akvarister, däremot får enbart annonsera i Annonsbörsen men det är ju en helt annan sak.
        Dina frågor hör alltså definitivt hemma här.

        När behöver man tillstånd för affärsverksamhet som gäller fiskar? Är det bara när man säljer fiskar eller gäller det även leasing och typ skötsel av någons kar, och vad gäller om jag förmedlar fisk från leverantör till kund (utan att de landar i ett kar hos mig)???
        Vilka som omfattas av lagen kan du läsa om i L120 (paragraf 7) som du hittar här
        http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-069.PDF
        Det var ju just om denna lag som vi hade ett upprop om i slutet av föregående år.
        Man kan alltså sälja, hålla och föda upp fisk utan begränsning om man inte föder upp foderfisk, har en affär, är grossist eller har en liknande anläggning. I stort sett kan man väl säga att om man inte har något inregistrerat företag så klarar man sig.
        Däremot gäller andra regler för att förvara och utfodra och här gäller det att det högst. Dvs leasing, inackordering, fodervärd etc. - här gäller max. 5 akvarier. Överträds detta omfattas man av lagen. (Detta gäller fr.o.m. den 31/12 2004).

        Det räcker med att en person från varje företag skall ha gått utbildning.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Kan ju förklara mig lite närmare... går som ni kanske förstått i företagartankar...
          Eftersom utbildningen är så dyr, kanske är värt det för att få träffa dig Kjell (såg att du var föreläsare på Zoorfs utbildningar) :-), så funderade jag på om man kunde starta i liten omfattning först, och sedan öka på med verksamhet som kräver utbildning. Tilläggas bör att jag inte funderar på att starta en djuraffär...
          Det jag undrade då var... krävs det utbildning för att leasa ut akvarier med skötsel?
          Krävs det tillstånd eller utbildning för att sköta andras kar mot betalning???
          Det är så himla luddigt med "annan verksamhet" och "i större omfattning" och allt sådant, dessutom är reglerna olika när det gäller tillstånd och utbildning... tillstånd för i princip allt yrkesmässigt och utbildning endast för affärer eller????
          Det verkar väl ändå som om det är säkrast att ta kontakt med miljö och hälsa för att få reda i saker och ting... tänkte bara få lite koll innan jag spånar vidare...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det jag undrade då var... krävs det utbildning för att leasa ut akvarier med skötsel?
            Krävs det tillstånd eller utbildning för att sköta andras kar mot betalning???
            Svar ja om det rör sig om mer än 5 akvarier, svar nej om det rör sig om mindre än än 6 akvarier.

            Det är så himla luddigt med "annan verksamhet" och "i större omfattning" och allt sådant, dessutom är reglerna olika när det gäller tillstånd och utbildning... tillstånd för i princip allt yrkesmässigt och utbildning endast för affärer eller????
            Vad jag vet är de inte olika när det gäller tillstånd och utbildning i normalfallet.



            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Tack Kjell.... får väl räkna in 10 000 extra i kalkylen då :-(
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Tillstånd för verksamheten och utbildning har inte med varandra att göra.
                Tillståndet är att lokalen motsvarar regelverket, det behövs tillstånd att få sälja korv/smörgåsar osv.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...