Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn Forts.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BULL
    • January 2002
    • 298

    Ny lag - dråpslag mot akvariehobbyn Forts.....

    Jag tar mig friheten att citera HasseH på AG
    <hr noshade size="1">
    Inskickat av Hasse_h 2003-11-08 22:09
    Jag tar mig friheten att citera direkt ur ett mail jag fick från SARF idag:

    ============
    Så kom då Jordbruksverkets föreskrift, se http://www.sjv.se/download/SJV/Forfattningar/2003/2003-069.PDF.

    Akvarister undantas i § 7 1:a stycket från det allmänna kravet på tillstånd enligt djurskyddslagen.

    7 §, 2:a stycket begränsar endast den som som föder upp foderdjur (endast ryggradsdjur avsedda för köttätande djur) med huvudsyftet att sälja dessa. Annan uppfödning, t.ex. uppfödning av akvariefisk, begränsas ej. Med verkets definition på foderdjur berörs inte heller de foderdjur som vi akvarister normalt föder upp.

    7 §, 4:e stycket om förvaring och utfodring omfattar inte heller hobbyakvaristen. Definitionerna i 2 § säger nämligen att förvaring och utfodring enbart avser omhändertagandet av andras djur och dessutom mot ersättning med tilläggskriterierna att det skall ske regelbundet och samtidigt (dvs. vid samtidighet gäller tillståndsplikt från och med 6 akvarier).

    Någon gräns för antalet försäljningstillfällen per år har inte alls införts. Det var ju där som vi såg att både många akvarister och hobbyns utveckling skulle drabbas. Bara för att peka på en annan typ av kriterium hade ju vi i SARF anfört en kombination av antal akvarier och total vattenvolym, en möjlighet som vi såg som ett betydligt mindre ingrepp. Desto bättre att man inte ens beslutade om något sådant!

    Resultatet blev alltså, tack och lov, mycket bra för oss i Akvariesverige, bättre än jag vågade hoppas på.

    Det är bara att gratulera Sveriges alla akvarister! Vi kan också vara nöjda med att systemet har fungerat som det var tänkt: genom remissförfarandet fick jordbruksverket in synpunkter som man uppenbarligen hade förbisett och tog dessa till sig.
    ===========

    Finns inte så mycket mer att tillägga. :-)
    /Hasse
  • gugges
    • May 2003
    • 893

    #2
    Jordskreds seger asså!
    Guardians Of Catfish - www.goc.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      • March 2003
      • 320

      #3
      Vilken lättnad!
      M-L

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Härligt! Men om jag förstårr det korrekt gäller reglerna om man har fler än 5 akvarier?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Poseidon
          • February 2003
          • 1255

          #5
          inga kommentar vare se´j + eller -
          Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
          Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

          Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

          Kommentar

          • Kjell K
            • May 2002
            • 8

            #6
            Nej, det är inte korrekt.

            Jag antar att det du syftar på är paragraf 7 som talar om vem som undantas från kravet att söka tillstånd för djurhållning.

            "...Från och med 1 januari 2005 undantas följande verksamheter...förvaring och utfordring under förutsättning att verksamheten omfattar färre än 6 förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier och liknande"

            "förvaring och utfordring" syftar på situationen att man håller djur för någon annan än sig själv. Har man fler än fem akvarium i vilka man tar hand om annan fisk än sin egen måste man alltså söka tillstånd.

            Att ha hand om sin egen fisk är helt undantaget från tillståndskrav enligt 7§, stycke 1. Detta oberoende av hur mycket fisk man har i hur många akvarium etc.

            Att föda upp fisk är också helt undantaget från tillståndskrav enligt stycke 2: "...Från och med 1 januari 2005 undantas följande verksamheter...uppfödning, förutom foderdjursuppfödning vars huvudsyfte är att sälja djuren,"
            Den som tänker odla foderfisk i första hand för försäljning måste alltså söka tillstånd. Men vem håller på med det?

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Lysande!

              Håller man på med att odla foderfisk till försäljning äger man förmodligen en ädelfisksjö eller kräftodling etc.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Poseidon
                • February 2003
                • 1255

                #8
                Tack Kjell för dessa klargörande...

                Så man kan ha hur många kar som helst utan att behöva oroa sej!!!
                Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Så man kan ha hur många kar som helst utan att behöva oroa sej!!!
                  När odlingen har mycket stor omfattning eller är affärsliknande så gäller som tidigare att tillstånd och utbildning krävs.

                  Jag vill gärna ta tillfället i akt att tacka alla som skrivit under uppropet i denna kampanj. Jag är övertygad om att alla namnunderskrifter i kombination med SARFs och NCS remissvar hae lett till att förslaget som sådant har stoppats.
                  Själv blev jag uppringd av den ansvarige för Jordbruksverket för några veckor sedan och han talade om för mig att de helt gått på vår linje och att därmed vi akvarister inte alls skulle komma att drabbas.
                  Han bad mig dock avvakta med att tillkännage detta offentligt tills det hela var satt på pränt (vilket är anledningen till att vi de sista veckorna inte pushat för namnuppropet), vilket det nu alltså är.

                  Denna gång har vi alltså vunnit en seger men det är ingen tvekan om att vi i framtiden kommer att ställas inför fler problem (t.ex. ligger det just nu en riksdagsmotion som i korthet helt vill stoppa exotiska djur och det har tillsatts internationella utredningar som vill stoppa odling av djur i andra länder än ursprungsländerna etc.
                  Framtiden är därför minst sagt osäker.
                  På Akvariets Dag samlades därför ett antal representanter för de akvarieorganisationer som finns i Sverige och vi enades om att inleda ett samarbete i dessa frågor för att stå bättre rustade i framtiden. Vi kommer också att uppvakta den nya djurskyddsmyndigheten som efter årsskiftet kommer att vara placerad i Skara.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ja, allt blir tydligen som förr, men, var tog ett förbättrat djurskydd för akvarie/dammfiskar vägen.
                    Som det är i dag så lider många fiskar hos okunniga ägare, kanske skulle ett förbud mot att ha fiskar varit det bästa för fiskarna.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Som det är i dag så lider många fiskar hos okunniga ägare, kanske skulle ett förbud mot att ha fiskar varit det bästa för fiskarna.
                      Ja eller att helt förbjuda husdjur (finns många hundar, katter etc. som också vansköts) eller varför inte att överhuvudtaget att hålla djur (finns ju dåliga bönder etc.också), för att inte tala om att hur många barn som far illa i samhället pga av dålig skötsel av föräldrar så varför inte stoppa barnafödandet också.
                      Nej vanskötsel stoppas knappast genom nya korkade lagar utan det räcker gott och väl om man följer de som finns och var och en sedan tar sitt ansvar och anmäler om man upptäcker vanskötsel.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Bönder där griper kommunernas djurskyddsinspektörer in.
                        Vanskötta och lösspringande hundar omhändetas, katter infångas och avlivas.
                        Men fiskar, jag läser i stort sett varja dag här på forumet om de som har problem med sina fiskar, när de kan läsa och lära på Zoopet/i böcker/andra sidor på nätet/gå med i en akvarieförening, hur man gör för att inte få problem, och tänk då alla som inte hittat till Zoopet, hur har de fiskarna.
                        Svaret är kanske att fiskar måste bli dyrare.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...