Skriv på mot förödande dammar i Amazonas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    Skriv på mot förödande dammar i Amazonas!

    Kampen mot Belo Monte och andra enorma, planerade dammar i Amazonas har varit uppe här i forumet förr. Ett enormt hot mot massor av växt- och djurarter samt många urbefolkningsgrupper, och vem vet hur klimatet påverkas om storhetsvansinnet blir verklighet? Nu är det dags att skriva på mot eländet igen, för att uppmärksamma klimatmötet i Paris på det hela:



    Olle
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kan bara instämma - om ni inte redan har skrivit på så är det hög tid att göra det nu
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Det är ju det tredje uppropet jag skriver på i samma ärende. På något sätt undrar jag om det har någon betydelse alls... Men nu är det gjort.

      Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Då var det signerat.(tror att även jag gjort det tidigare).
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag såg precis ett program från sydamerika där några killar skulle forspadla för första och sista gången eftersom det skull bli damm av forsen. Tråkigt men behöver inte de el som vi gjort med våra forsar? Vad har de för alternativ?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc
            Jag såg precis ett program från sydamerika där några killar skulle forspadla för första och sista gången eftersom det skull bli damm av forsen. Tråkigt men behöver inte de el som vi gjort med våra forsar? Vad har de för alternativ?
            Det är väl inte riktigt ett alternativ att dämma upp floder. Det ser ju lite annorlunda ut i Sverige, med mest naturligt forsande vatten. Och när man har dämt upp har det inte blivit så stora följder, vad jag kan förstå. Möjligen är jag dock historielös i detta avseende.

            Borde de inte kunna satsa ganska mycket på solenergi där?
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Klart det ser annorlunda ut men likheter finns det också


              Solkraft är rätt kraftlös i jämförelse med vattenkraft. Det är endast en kompletterande elkälla.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Ursprungligen postat av flygrc
                Klart det ser annorlunda ut men likheter finns det också


                Solkraft är rätt kraftlös i jämförelse med vattenkraft. Det är endast en kompletterande elkälla.
                Jo, mest en kompletterande elkälla är det. Men det beror ju inte på att solenergi är kraftlös. Snarare är det våra solceller som är för dåliga på att fånga de enorma energimängder som solen vräker mot oss. Jag tycker inte att vi ska behöva ödelägga så stora områden för att alstra el. Det behövs istället större investeringar i bättre teknik. De skador som dammarna gör är ju permanenta.

                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Det fanns väl starkare krafter som kände för andra alternativ.
                  Alternativet som vann var ju en bra tanke men av det blev det mest en tummetott. Hade vi gjort som tänkt hade sannolikt det funnit utvecklade alternativ för att rädda Belo Monte.



                  Intressant hur kedjor av händelser skapar problem idag när vi har system som gynnar kortsiktiga vinster för få människor och populistiska tyckanden av vad som är rätt och fel.
                  Men hur ska det bli när människor inte ens orkar använda blinkern för att visa var man är på väg utan gärna lägger beslag på vägen för andra i onödan Kallas visst för framförhållning.

                  Nåväl, för DNAet kvittar det eftersom det kommer sannolikt finnas kvar ändå i någon form och lattja runt på tredje planeten.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Nu är det gjort.

                    Kommentar

                    • Marinegirl
                      • November 2015
                      • 16

                      #11
                      Skrivit på.
                      https://akvariefisk.ifokus.se/
                      http://reptil.hemsida24.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...