Extrem torka hotar Amazonas överlevnad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Extrem torka hotar Amazonas överlevnad

    Ja i alla fall enligt denna artikel http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ex...nas-overlevnad

    En av de viktigaste anledningarna till att det är så sägs vara skogsavverkningen. Sorgligt då att vissa organisationer och även myndighetspersoner lobbar för att stoppa fångsten av vildfångad akvariefisk som ju de facto för sin existens kräver att regnskogen får stå kvar.

    Fångsten av tropiska akvariefiskar innebär idag att 100.000 tals med människor i tropiska områden kan försörja sig och det i områden på landsbygd och i skogsområden där det annars inte finns så många andra försörjningsmöjligheter (förutom sådana som kräver skogsavverkning).

    Var miljövän, rädda regnskogen, köp vildfångade akvariefiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Jag är pessimistisk gällande mänskligheten. Planeten klarar sig nog, men jag tror inte på oss som art. Vi kommer att göra jorden obeboelig för många av de arter som finns idag, för lång tid framöver. Samtidigt utrotar vi miljoner andra arter. Och vi gör allt detta under ett öronbedövande kacklande om huruvida den utvecklingen verkligen pågår och (viktigast) vems fel det isåfall är (inte mitt!)...

    Det är så deprimerande.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Extra sorgligt att Sverige tar politiska beslut som omöjliggör kärnkraft, vilket är enda räddningen för klimatet.

      Skickat från min D5803 via Tapatalk
      Checking out...

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Väl värt att läsa, från några miljöpartister som vågar gå på fakta istället för politik.
        Vi gröna bör prioritera klimatet framför kärnkraftsmotståndet, skriver Vide Karlsson & Elias Rosell, grundare till Prata kärnkraft.


        Skickat från min D5803 via Tapatalk
        Checking out...

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Väl värt att läsa, från några miljöpartister som vågar gå på fakta istället för politik.
          Vi gröna bör prioritera klimatet framför kärnkraftsmotståndet, skriver Vide Karlsson & Elias Rosell, grundare till Prata kärnkraft.


          Skickat från min D5803 via Tapatalk
          Ja är det inte politiskt korrekt så får frågor oftast inte diskuteras. Det finns andra förklaringar till våra klimatförändringar som inte innefattar bidrag till co2 forskning och möjliga skatteintäkter men dessa genererar inte pengar till lobbyism och når därför inte fram till de flesta.


          Jag har saknat den berömda värmen hela sommaren...
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Väl värt att läsa, från några miljöpartister som vågar gå på fakta istället för politik.
            Vi gröna bör prioritera klimatet framför kärnkraftsmotståndet, skriver Vide Karlsson & Elias Rosell, grundare till Prata kärnkraft.
            Samtliga miljöpartister i Europaparlamentet stödde uppropet om att förbjuda vildfångande akvariefiskar samt att starkt begränsa hållandet av odlade.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Ja, jag är ingen miljöpartist och jag menar att de sällan är faktabaserade utan mest åsikter, vilket du ger ett bra exempel på här.

              Skickat från min D5803 via Tapatalk
              Checking out...

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Ja, jag är ingen miljöpartist och jag menar att de sällan är faktabaserade utan mest åsikter, vilket du ger ett bra exempel på här.
                Detta är inget som skiljer miljöpartister från andra politiker. De går alla mest efter vad de känner och vad som passar bäst in på deras världsbild och som just deras väljare vill att de skall tycka.
                Därför är det oerhört viktigt att vi också för fram vår åsikt (som skall bygga på fakta) till dom - de lyssnar om vi bara hörs tillräckligt. Är vi tysta så är det kört.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Detta är inget som skiljer miljöpartister från andra politiker. De går alla mest efter vad de känner och vad som passar bäst in på deras världsbild och som just deras väljare vill att de skall tycka.
                  Därför är det oerhört viktigt att vi också för fram vår åsikt (som skall bygga på fakta) till dom - de lyssnar om vi bara hörs tillräckligt. Är vi tysta så är det kört.
                  Hear hear! Alla politiker har det gemensamt att de vill bli valda. Det blir de säkrast om de säger det de tror att folk vill att de ska säga. Så, ja, det är nödvändigt att vi säger vad vi tycker.

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  Arbetssätt...