Miljösamarbete - handel med akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Miljösamarbete - handel med akvariefisk

    Enligt denna artikel har IUCN sjösatt ett samarbetsprojekt som heter "Home Aquarium Fish Group (HAFSG)".

    Projektets målsättning skall vara
    • To identify, validate, and promote the conservation and wise management of wild populations of tropical fishes that are part of the home aquarium trade, as well as the ecosystems where they are found
    • To support sustainable, socioeconomic, and environmental benefits for home aquarium fishing communities, especially living in regions of biological importance
    • To develop and implement solutions that result in the most robust market for home aquarium fish that result in environmental protectionism, poverty alleviation, and climate stability
    I detta projekt är många "olika parter" involverade alltifrån vetenskapsmän, till handeln, offentliga akvarier etc. etc.

    Jag tycker det låter mycket intressant och dessutom lär den ansvarige för projektet (amerikanen Scott Dowd) komma till Fishbasesymposiet i Stockholm i höst
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 August 2015, 10:49.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • cl7
    • October 2007
    • 32

    #2
    Detta har jag efterfrågat för många år sedan utan att få något gensvar. Så bra att någon i alla fall orkar driva frågan. Jag tycker inte akvaristiken ska bygga på utrotande av vilda arter, men så är ju fallet för vissa arter.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av cl7
      Detta har jag efterfrågat för många år sedan utan att få något gensvar. Så bra att någon i alla fall orkar driva frågan. Jag tycker inte akvaristiken ska bygga på utrotande av vilda arter, men så är ju fallet för vissa arter.
      Tycker som sagt också att initiativet är mycket bra och att det ger resultat.
      Sedan vet jag inte vad du menar med att akvaristiken bygger på utrotandet av vilda arter - så är ju knappast fallet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Är det någon som kan komma på någon fiskart där akvaristiken nämnvärt har påverkat artens skyddsstatus?

        Kommentar

        • cl7
          • October 2007
          • 32

          #5
          Eldstjärten är vad jag har förstått ej naturligt förekommande längre.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av cl7
            Eldstjärten är vad jag har förstått ej naturligt förekommande längre.
            Det har påståtts så i omgångar (den har ansetts utrotad men återfunnits igen och sen betraktats som utrotad igen etc).
            Dock så finns det mängder med fiskarter som har utrotats och är på väg att utrotas och det finns flera orsaker till det som dammbyggande, naturförstörelse, ny bebyggelse, utsläpp etc. etc. Självklart så kan i vissa fall också akvariefångst ha en negativ inverkan också (om inte annat bli droppen som får bägaren att rinna över) men i grunden så är det bra för miljön med fångst av akvariefisk (se t.ex. denna zoopetartikel)

            Vad gäller just eldstjärtan så säljs det ju årligen hundratusentals av dessa världen runt men ingen av dessa är vildfångade utan alla är hormonodlade.
            Nedanstående kan man för övrigt läsa på http://www.iucnredlist.org/details/7807/0

            The reasons for the decline inthe wild population of the species are not well known. The aquarium fish tradehas been accused of driving the species to local extirpation because of veryselective overfishing (over the past 40 years), but there is no documentedevidence for this (Kottelat and Whitten 1996). Habitat modification may be themore likely cause of population declines in this case (M. Kottelat pers. comm.2011). In the 1970s, many dams were constructed in Thailand and these probablyseverely impacted several large basins in the region. Large swamp areas havealso been drained. Habitat degradation and change (including pollution fromfarmland and domestic sources, infrastructure development such as road buildingand dams causing loss of habitat and changing in flow regimes and siltation dueto agriculture) are now the main threats to this species.
            Men som sagt just denna gruppen jobbar ju tydligen med syfte att bevara mångfalden så förhoppningsvis kommer alla stenar att vändas på.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 August 2015, 22:36.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...