Protestera mot dammbygget i Belo Monte i Brasilien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Protestera mot dammbygget i Belo Monte i Brasilien

    Det planerade jättelika dammbygget Belo Monte i Brasilien (se t.ex. denna Zoopetartikel) kommer att leda till att gigantiska naturvärden förstörs (massor av olika arter av djur (bl.a. fiskar) och växter kommer att utrotas) samtidigt som ursprungsbefolkningen i dessa områden kommer att tvångsförflyttas.
    Vi kan kanske inte göra så mycket för att påverka detta men vi kan åtminstone protestera mot detta och om vi är tillräckligt många världen runt som gör detta så kanske myndigheterna ändå lyssnar lite så skriv under denna petition riktad till Brasiliens president - se här http://amazonwatch.org/take-action/s...te-dam-license
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    skrivit på! Men det lär väl inte hjälpa även om miljoner skriver på!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Påskrivet, känns som att de 15 sekunderna det tog är något alla borde ta sig tid för.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Har också skickat in. Dammen är inte bra men är det andra miljöhot mot Amazonas man kan motverka också?
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Axman
          Påskrivet, känns som att de 15 sekunderna det tog är något alla borde ta sig tid för.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av admin
            Har också skickat in. Dammen är inte bra men är det andra miljöhot mot Amazonas man kan motverka också?


            Det finns säkert flera andra saker också med detta är ju gigantiskt så det är det i särklass viktigaste
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Påskrivet

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Påskrivet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • boxer
                  • August 2013
                  • 22

                  #9
                  Påskrivet

                  Skickat från min SM-G920F

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Vad är dammen till för? Elproduktion? Om så är fallet så skulle ett stopp av bygget leda till att elen skulle behöva produceras på annat sätt, förmodligen med förbränning av fossila bränslen. En ökad växthuseffekt skulle utrota många arter den också. Man får ta det goda med det onda, men det kanske går att kompromissa?

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      #11
                      Även jag har skrivit på, är så trött på kortsiktigt tänkande och undervärdering av naturen.
                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Självklart så har även jag skrivit på.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tyko
                          Vad är dammen till för? Elproduktion? Om så är fallet så skulle ett stopp av bygget leda till att elen skulle behöva produceras på annat sätt, förmodligen med förbränning av fossila bränslen. En ökad växthuseffekt skulle utrota många arter den också. Man får ta det goda med det onda, men det kanske går att kompromissa?
                          Ja den är till för elproduktion och den är inte bara i Brasilien som man behöver bli bättre på att utnyttja förnyelsebara energikällor samtidigt som vi borde bli bättre på att minska elförbrukningen
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...