Vildfångade fiskar snart förbjudna i Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tror att alla kan tillföra något, men ingen kan tillföra allt. Dvs - det är ju när flera jobbar ihop som var och en kan tillföra en liten del och det tillsammans bildar en helhet.
    Man tillför väl lite genom att bara vara medlem, för då kan de som faktiskt driver allting säga att vi har 100 000 personer som stöttar vår åsikt, snarare än 27 personer. :-) Men ja, det är ju ett dilemma. I ett politiskt system som det vi har är ju enda chasnen att påverka att stora mängder folk sätter press tillsammans. Sen även om hela sverige går med i SARF är det väl en skitsumma jämfört med andelen människor som finns i tystkland.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #47
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Man tillför väl lite genom att bara vara medlem, för då kan de som faktiskt driver allting säga att vi har 100 000 personer som stöttar vår åsikt, snarare än 27 personer. :-) Men ja, det är ju ett dilemma. I ett politiskt system som det vi har är ju enda chasnen att påverka att stora mängder folk sätter press tillsammans. Sen även om hela sverige går med i SARF är det väl en skitsumma jämfört med andelen människor som finns i tystkland.
      Visst självklart är det en förutsättning för att myndigheterna att man har "många" bakom sig samt att man dessutom har bra underbyggda argument för sin sak. Och visst lyssnar politikerna och myndigheterna på oss om vi bara framför vår sak.

      Sedan är det väl främst inom Sverige och till våra myndigheter som vår röst fyller en funktion. Man kan ju hävda att alla beslut ändå fattas inom EU men vi kan påverka våra egna representanter i EU och samma sak kan akvarister i andra länder göra med sina.

      Idag verkar alla akvarister i alla länder resonera så här - det är ingen mening att göra något i vårt land eftersom vi bara är en liten del av EU och när alla resonerar så är det kört.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #48
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Man tillför väl lite genom att bara vara medlem, för då kan de som faktiskt driver allting säga att vi har 100 000 personer som stöttar vår åsikt...
        Det var delvis det jag ville belysa i med mitt inlägg ovan, men också hur det kan vara mycket svårt att rekrytera "företrädare" trotts att man har en stor och stark organisation bakom sig.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #49
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Det var delvis det jag ville belysa i med mitt inlägg ovan, men också hur det kan vara mycket svårt att rekrytera "företrädare" trotts att man har en stor och stark organisation bakom sig.
          Definitivt. Det behövs eldsjälar med ett extremt driv och tålamod.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #50
            Problemet som jag ser det är att på husdjursområdet ägnar vi oss mer åt att lägga krokben för varann än åt samarbete. Stod alla föreningar på husdjursområdet enade skulle det finnas ekonomiska resurser att åstadkomma nåt och det skulle också vara en tillräckligt stor väljargrupp bakom för att avhålla klåfingriga politiker från att ställa till det. I stället ger djurhållare i stort fulla fan i vad som händer för andra djurgrupper än just deras, i den mån man inte rent av välkomnar krångel och förbud - vaddå, hålla såna djur, nej usch! Alltså är vi tacksamt byte för politiker, myndigheter och djurrättsstollar och jag tror att det kommer att förbli så tills vi gör nåt åt det.

            Kurser, tja, helt lyckat har det ju inte varit när det gäller de för zooaffärerna. Kvaliteten har inte alltid varit så lysande och framförallt så har kurserna bara gällt innehavare vilket innebär att de som faktiskt möter kunden inte berörts. Dock har det ändå gjort nån nytta, nåt lär man sig väl och det har också blivit en liten broms på oövertänkta etableringar. Men framförallt, det har inneburit att Jordbruksverket har trott att de gjort nåt bra.


            Samma kan gälla för kurser för djurhållare. Nåt lär man sig förhoppningsvis och att det finns nån liten broms för tokköp, det skadar inte. Och återigen, framförallt, myndigheter och politiker kan tro att man gjort nåt. Det är mycket bättre att få kurskrav än förbud. Så mycket bättre faktiskt att man kan föreslå kurser för att ha nåt att komma med när förbudsförslagen dyker upp. Särskilt för lite mer speciella djur (giftormar, krokodiler, pungdjur...) så kan det faktiskt vara så att det är realistiskt att tro att man får välja på kurser eller förbud. Kurskrav finns redan på strutsfåglar. Jag har inte hört nån som varit särskilt olycklig för den skull.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #51
              Ursprungligen postat av Bygert
              Problemet som jag ser det är att på husdjursområdet ägnar vi oss mer åt att lägga krokben för varann än åt samarbete. Stod alla föreningar på husdjursområdet enade skulle det finnas ekonomiska resurser att åstadkomma nåt och det skulle också vara en tillräckligt stor väljargrupp bakom för att avhålla klåfingriga politiker från att ställa till det. I stället ger djurhållare i stort fulla fan i vad som händer för andra djurgrupper än just deras, i den mån man inte rent av välkomnar krångel och förbud - vaddå, hålla såna djur, nej usch! Alltså är vi tacksamt byte för politiker, myndigheter och djurrättsstollar och jag tror att det kommer att förbli så tills vi gör nåt åt det.
              Detta håller jag helt med om.
              Sedan har jag också en viss förståelse för att man kan ställa krav på utbildning för innehav av vissa speciella djur
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...