Vildfångade fiskar snart förbjudna i Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #31
    Nej jag skrev "husdjuren" vilket betyder alla husdjur och inte bara fisk.

    Det är väl först och främst den som ska sälja eller erbjuda varor som ska se till att det är rätt vara till rätt person när det handlar om levande varelser för att skydda dessa på bästa sättet?

    Där finns alltid folk som vill köpa husdjur som inte vet något om dem men tror att det ska gå bra. Många som köper hundar vet ju inte om att de max får lämnas ensamma 6 tim åt gången och ingen är hemma hos hunden på typ 9 tim då de jobbar. Det tycker jag bör vara handlaren som informera om sånt då du omöjligt kan få all information (och rätt information) själv. Likadant så tycker jag att man bör fråga vart fisken ska gå och med vilka andra fiskar när man säljer dem så man vet att de iaf hamnar rätt och man ser till att de inte blir mat eller måste avlivas då de inte passade ihop med de befintliga. Det är väl inget orimligt att kräva tycker jag då du säljer levande varelser.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #32
      Jag håller helt med Mathias om att bägge sidor har ett ansvar. Men inget blir bättre av att man har gått en kurs i några timmar - det är istället ett sätt för myndigheterna att visa att de är handlingskraftiga och gör något utan att det på något sätt förbättrar djurskyddet. Dvs problemen sopas under mattan.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av Webo
        Där finns alltid folk som vill köpa husdjur som inte vet något om dem men tror att det ska gå bra. Många som köper hundar vet ju inte om att de max får lämnas ensamma 6 tim åt gången och ingen är hemma hos hunden på typ 9 tim då de jobbar. Det tycker jag bör vara handlaren som informera om sånt då du omöjligt kan få all information (och rätt information) själv. Likadant så tycker jag att man bör fråga vart fisken ska gå och med vilka andra fiskar när man säljer dem så man vet att de iaf hamnar rätt och man ser till att de inte blir mat eller måste avlivas då de inte passade ihop med de befintliga. Det är väl inget orimligt att kräva tycker jag då du säljer levande varelser.
        Det går inte att informera om allt och dessutom så är det ju tyvärr som så att kunderna idag heller går efter pris än kvalitet när de handlar så det lönar sig helt enkelt inte att lägga ner tid på att informera. Sedan skulle ju t.ex. ditt förslag innebära att all internetförsäljning förbjuds, att föreningsauktionerna förbjuds etc.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Akvarieföreningarna i Sverige är färre och mindre än de varit, och flera väljer att inte gå med i Riksförbundet för att det kostar 20 kronor per medlem. Det borde ligga i varje akvarieägares intresse att vara med i en SARF-ansluten akvarieförening, om inte annat så för att stödja det nationella och internatioella lobby-arbetet.
          Håller helt med

          Och jag ser fram emot "utmaningar" och det är illa ställt bland Sveriges Akvarister om jag inte blir övertrumfad
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #35
            Kan nog tycka att sarf har en lite ålderdomlig struktur som inte tilltalar mig så mycket. Hade gärna varit med i sarf som en stödmedlem men har inget intresse av att vara med i någon lokal förening. Något i stil med Sveriges Motorcyklister hade varit mer intressant för mig.

            Skulle tro att majoriteten av alla människor numera har så mycket för sig med olika saker att man är på nivån att man är oengagerad i allt som inte är direkt framför ögonen på en, men att många av dessa gärna passivt stödjer en organisation med rikstäckande intresse.

            Jag skulle vara riktigt glad om jag kunde swischa in 40:- och få några medlemsbrev i e-posten, lite medlemserbjudanden och någon som står på barrikaderna åt mig.
            Senast redigerad av Axman; 24 June 2015, 12:51. Anledning: felstavning

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #36
              Vi får skramla mer pengar på zoopet och skicka Kjell som respresentant att banka lite vett i folk. ;D
              350L Diskus

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av Axman
                Kan nog tycka att sarf har en lite ålderdomlig struktur som inte tilltalar mig så mycket. Hade gärna varit med i sarf som en stödmedlem men har inget intresse av att vara med i någon lokal förening. Något i stil med Sveriges Motorcyklister hade varit mer intressant för mig.

                Skulle tro att majoriteten av alla människor numera har så mycket för sig med olika saker att man är på nivån att man är oengagerad i allt som inte är direkt framför ögonen på en, men att många av dessa gärna passivt stödjer en organisation med rikstäckande intresse.

                Jag skulle vara riktigt glad om jag kunde swischa in 40:- och få några medlemsbrev i e-posten, lite medlemserbjudanden och någon som står på barrikaderna åt mig.
                Tror inte att tanken är fel men det är långtifrån bara en ekonomisk fråga. Ett än större problem är att det krävs en massiv arbetsinsats - dvs en hel bunt med människor måste vara beredda på att ställa upp och jobba gratis för att ta fram argument som man kan framföra. Dessutom krävs det sedan att man har en stark organisation bakom sig så att man blir en maktfaktor som beslutsfattarna måste lyssna på.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 June 2015, 09:23.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #38
                  Ursprungligen postat av Axman
                  Kan nog tycka att sarf har en lite ålderdomlig struktur som inte tilltalar mig så mycket.
                  Du är välkommen att hjälpa till att modernisera! Ska jag tipsa valberedningen?

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #39
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Du är välkommen att hjälpa till att modernisera! Ska jag tipsa valberedningen?
                    Ja det var det där med att hjälpa till. vid sådana ord reagerar min hjärna liknande "aaaaaaaaah inte mer! jag flyr!!!!!"

                    Kjell, ja det håller jag med om. Ingen lätt uppgift, men jag tror att en bra startpunkt är att se över hur man jobbar, så får det där med inflytande och massiva arbetsinsatser vara något som man har som mål att nå till någon gång. Föreningar är ju inte riktigt på modet nu, men jag kan inte tänka mig att akvarieföreningar är det som är det viktiga i slutändan, utan att det är akvaristikens främjande.

                    (Nu slänger jag ut åsiker utan att ha riktig koll, hoppas ni har överseende med mig om jag skriver stolligheter)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Ursprungligen postat av Axman
                      Kjell, ja det håller jag med om. Ingen lätt uppgift, men jag tror att en bra startpunkt är att se över hur man jobbar, så får det där med inflytande och massiva arbetsinsatser vara något som man har som mål att nå till någon gång. Föreningar är ju inte riktigt på modet nu, men jag kan inte tänka mig att akvarieföreningar är det som är det viktiga i slutändan, utan att det är akvaristikens främjande.
                      Fast det är ingen som helst tvekan om att myndigheterna lyssnar på oss (akvarieorganisationerna) om vi hör av oss med fakta. OM det är specifikt att just akvarister är så lata eller att det är ett allmänt samhällsproblem det vet jag inte (kanske bägge sakerna) men om 10 år så tror jag man måste bo i Kina (eller något annat asiatiskt land) för att kunna fortsätta med akvariefisk. För mig spelar det mindre roll för jag är gammal redan nu så om 10 år bekymrar jag mig sannolikt mer över om hemtjänsten skall dyka upp eller inte än om akvarier

                      Men jag är mer bekymrad över att dagens unga (60 -) akvarister är så ointresserade/lata/ likgiltiga eller vad de nu är
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Men jag är mer bekymrad över att dagens unga (60 -) akvarister är så ointresserade/lata/ likgiltiga eller vad de nu är
                        Jag tror snarare det beror på att många inte är akvarister primärt, utan det är en "hobby" som man ägnar sig åt då det finns tid över...

                        Själv jobbar jag heltid som processoperatör. Dessutom är jag frilansmusiker, sitter i ett par fackliga styrelser plus lite handledarjobb jag gör för förbundet. Dessutom har jag småbarn.
                        Jag är inte jättesugen på att ta på mig ännu mer arbete kan jag säga!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Jag tror snarare det beror på att många inte är akvarister primärt, utan det är en "hobby" som man ägnar sig åt då det finns tid över...

                          Själv jobbar jag heltid som processoperatör. Dessutom är jag frilansmusiker, sitter i ett par fackliga styrelser plus lite handledarjobb jag gör för förbundet. Dessutom har jag småbarn.
                          Jag är inte jättesugen på att ta på mig ännu mer arbete kan jag säga!
                          Jo men även om det "bara" är en "hobby" så kan man tycka att intresset vore större för att hobbyn skall finnas kvar. Alla har vi mycket att göra men jag har svårt att se att folk i allmänhet idag har så oerhört mycket kortare tid över än vad de hade förr. Mycket har ju blivit betydligt enklare idag så det borde i alla fall inte vara så.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jo men även om det "bara" är en "hobby" så kan man tycka att intresset vore större för att hobbyn skall finnas kvar. Alla har vi mycket att göra men jag har svårt att se att folk i allmänhet idag har så oerhört mycket kortare tid över än vad de hade förr. Mycket har ju blivit betydligt enklare idag så det borde i alla fall inte vara så.
                            Jag förstår hur du menar.
                            Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vara stödmedlem i SARF för att på det sättet bidra, men som du själv säger är väl problemet inte av ekonomisk natur.

                            Vi har faktiskt lite samma situation i facket!
                            Sedan några år sitter jag i styrelsen för Svenska Pappersindustriarbetareförbundet avd. 69. Jag åker på en hel del möten och konferenser med andra avdelningar i västra distriktet, men ibland även på riksnivå.
                            Jag har tillräcklig insyn i förbundet för att våga påstå att alla är rörande överens om att;

                            1. Vi har tillräckligt god ekonomi för att kunna stänga ner hela Sveriges massa- och pappersindustri (om vi av någon anledning skulle vilja göra detta).

                            2. Vi har över 98% anslutningsgrad inom vårt avtalsområde, vilket naturligtvis sätter oss i en alldeles utmärkt förhandlingsposition.

                            Detta till trotts har vi stora problem med att rekrytera folk till våra styrelser (uppdrag som man då ändå får betalt för!).

                            Jag tror att man tycker att det;

                            1. Är lite läskigt att ta på sig uppdrag som innebär ett visst ansvar.

                            2. Att man som oerfaren är rädd att ge sig in på okänt område (trotts att man naturligtvis lär sig ganska snabbt).

                            Så skulle jag nog tänka om SARF, vad sjutton har jag som glad och oerfaren hobbyist att tillföra där egentligen?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Så skulle jag nog tänka om SARF, vad sjutton har jag som glad och oerfaren hobbyist att tillföra där egentligen?
                              Jag tror att alla kan tillföra något, men ingen kan tillföra allt. Dvs - det är ju när flera jobbar ihop som var och en kan tillföra en liten del och det tillsammans bildar en helhet.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Bör väl för övrigt sägas att länken som kaj.p la inte är ett fattat beslut utan vad jag förstår den linje som SPD (Tysklands näst största parti) driver. Men det är ett mäktigt parti som (om jag minns rätt) nu också samregerar med CDU så de har ett mycket stort inflytande så risken är uppenbar.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...