Vildfångade fiskar snart förbjudna i Tyskland

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #16
    Vad jag förstår har det mildrats något men Kjell din tyska är nog bättre än min http://www.spdfraktion.de/presse/pre...ier-tierschutz
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Vad jag förstår har det mildrats något men Kjell din tyska är nog bättre än min http://www.spdfraktion.de/presse/pre...ier-tierschutz
      Någon annan får tyda politikerspråket.
      Men som jag förstod det (jag klickade vidare till hela dokumentet) så vill de införa en positivlista (som gäller både för vildfångat och odlat) och starkt begränsa handeln med vildfångade djur.

      Detta kan inte jag se något positivt i
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #18
        För den som inte kan tyskamen vill veta vad som står så kan man använda google translate: https://translate.google.se/translat...hutz&edit-text=

        Och PDF dokumentet: https://translate.google.se/translat....pdf&edit-text
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Webo
          För den som inte kan tyskamen vill veta vad som står så kan man använda google translate: https://translate.google.se/translat...hutz&edit-text=

          Och PDF dokumentet: https://translate.google.se/translat....pdf&edit-text
          Fast det kan nog diskuteras hur bra den översättningen blir - speciellt om man tänker på att i text som denna så står få saker i klartext utan det gäller att läsa "mellan raderna".

          Oavsett vilket: Förutom det negativa som jag skrev ovan så skall det tydligen införas någon form av kompetensbevis (dvs det kommer att krävas någon form av utbildning för att hålla husdjur). Jag pratade med Anton Lamboj (österrikare) på mässan i Singapore och i Österrike var han redan involverad i att ta fram en sådan utbildning (som jag fattade så var det på uppdrag för akvarieorganisationerna). Han var helt övertygad om att det där inom några år kommer att ställas krav på detta och då var det bättre att förekomma än att låta sig förekommas.
          En del tror kanske att om nu myndigheterna ställer krav på en sådan utbildning så måste de också tillhandahålla denna utbildning men så är inte alls fallet utan det blir så klart de som vill hålla djur som blir skyldiga att själva ordna fram en sådan utbildning.

          Visst man kan se det som positivt att folk måste ha kunskap men ger verkligen några timmars utbildning hit eller dit någon reell kunskap och visst kan det tyckas märkligt att man måste ha genomgått en utbildning för att ha ett akvarie med 5 guppys, medan man inte behöver någon utbildning för att ha 5 barn.

          Ett utbildningskrav kommer garanterat att i längden drastiskt minska akvaristiken och minst hälften (om inte fler) av landets akvarieaffärer kommer att försvinna.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #20
            Utbildningskrav för akvariefiskar men vem som helst får köpa hund osv? Vilkne idioti.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av Einarsson
              Utbildningskrav för akvariefiskar men vem som helst får köpa hund osv? Vilkne idioti.
              Nej som jag förstår kommer det att gälla för alla husdjur (dvs hund, katt, undulater, hamstrar etc. etc). Samma gällde för Österrike enligt Anton.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                #22
                Jag kan faktiskt köpa det för andra husdjur, då många som har hund verkligen inte är lämpliga. Men å andra sidan, då borde man vara tvungen att vara utbildad om ma nvill skaffa barn också. : P
                350L Diskus

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Utbildningskrav för akvariefiskar men vem som helst får köpa hund osv? Vilkne idioti.
                  Jag är egentligen för ökade krav på akvarister. Jag ser gärna prisökningar på djuren också och jag hoppas att det drar åt det hållet i längden. Jag tror att folk blir mer måna om att sköta sina djur om en Kardinaltetra kostar mer pengar att köpa, det blir mindre slit och släng på det sättet. Av all fisk som säljs så ligger en stor procentandel riktigt illa till skulle jag tro, fisken hamnar helt enkelt hos folk som inte kan eller är villiga att sätta sig in i djurens behov. Det här ser jag som facebookanvändare ganska ofta och det är tråkigt.

                  Att ha husdjur innebär ansvar, det spelar ingen roll om det är hamster, katt, hund, reptiler eller något annat obskyrt. Är man inte lämplig att sköta djur så bör man bli utgallrad på något sätt. Så, utbildningskrav välkomnas varmt i Kil.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Jag är egentligen för ökade krav på akvarister. Jag ser gärna prisökningar på djuren också och jag hoppas att det drar åt det hållet i längden. Jag tror att folk blir mer måna om att sköta sina djur om en Kardinaltetra kostar mer pengar att köpa, det blir mindre slit och släng på det sättet. Av all fisk som säljs så ligger en stor procentandel riktigt illa till skulle jag tro, fisken hamnar helt enkelt hos folk som inte kan eller är villiga att sätta sig in i djurens behov. Det här ser jag som facebookanvändare ganska ofta och det är tråkigt.

                    Att ha husdjur innebär ansvar, det spelar ingen roll om det är hamster, katt, hund, reptiler eller något annat obskyrt. Är man inte lämplig att sköta djur så bör man bli utgallrad på något sätt. Så, utbildningskrav välkomnas varmt i Kil.
                    Så du tror att 3 timmars utbildning skulle innebära att man inte vansköter fiskar längre. För mer än 3 timmars utbildning kan det väl knappast bli i Sverige eftersom man bara behöver 6 timmar (+ lite "självstudier") för att få sälja fiskar.

                    Uppriktigt sagt så tror jag att detta krav inte kommer att höja kunskapsnivån utan bara att minska antalet djuraffärer. Bättre vore att istället ställa högre krav på kunskap på de som driver affärer samt på att de skall ge adekvat information.

                    Så om det nu kommer att ställas krav på utbildning, det kommer att dyka upp positivlistor, det blir stopp för vildfångat som det föreslås så innebär det att 90% av hobbyn försvinner
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Så du tror att 3 timmars utbildning skulle innebära att man inte vansköter fiskar längre. För mer än 3 timmars utbildning kan det väl knappast bli i Sverige eftersom man bara behöver 6 timmar (+ lite "självstudier") för att få sälja fiskar.

                      Uppriktigt sagt så tror jag att detta krav inte kommer att höja kunskapsnivån utan bara att minska antalet djuraffärer. Bättre vore att istället ställa högre krav på kunskap på de som driver affärer samt på att de skall ge adekvat information.

                      Så om det nu kommer att ställas krav på utbildning, det kommer att dyka upp positivlistor, det blir stopp för vildfångat som det föreslås så innebär det att 90% av hobbyn försvinner
                      Varje enskild akvarist bör vara insatt i djurhållningen, inte bara butikerna. Och för min egen del så funderar jag på vad procenten akvarister spelar för roll för utövningen av min hobby. Tappar vi 50% av utövarna så skulle jag personligen inte märka det i vilket fall. Var kommer siffran 90% ifrån?
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #26
                        SARF, den nationella svenska organisationen för akvarister, håller nu på att bli medlem i EATA, motsvarande organisation på Europa-nivå. Men till mötet i Tyskland i september skickar vi ingen, bland annat för att det kostar pengar. Akvarieföreningarna i Sverige är färre och mindre än de varit, och flera väljer att inte gå med i Riksförbundet för att det kostar 20 kronor per medlem. Det borde ligga i varje akvarieägares intresse att vara med i en SARF-ansluten akvarieförening, om inte annat så för att stödja det nationella och internatioella lobby-arbetet. Det kommer vara två möten i Stockholm under hösten (se information på t ex www.sarfakvarist.se) som berör detta. SARF tar också tacksamt emot stöd: ekonomiska gåvor eller hjälp och tips när det gäller remissarbetet.

                        Den person som stött arbetet mest utanför styrelsen är Kjell! Utmana gärna honom om den positionen

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Varje enskild akvarist bör vara insatt i djurhållningen, inte bara butikerna. Och för min egen del så funderar jag på vad procenten akvarister spelar för roll för utövningen av min hobby. Tappar vi 50% av utövarna så skulle jag personligen inte märka det i vilket fall. Var kommer siffran 90% ifrån?
                          90% är naturligtvis bara en uppskattning.

                          Sedan så klart kommer din hobby att påverkas av att det knappt blir några akvarieaffärer kvar, att vi bara kommer att få hålla ett fåtal arter (av myndigheterna godkända arter) och av att inga nyheter kommer in (förutom då framavlade avelsvarianter).

                          Men visst jag håller med om att många är okunniga men detta förslag löser inte på något sätt det problemet - eller som jag skrev. Tror du verkligen att 3 timmars utbildning gör folk så mycket kunnigare
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #28
                            Jag tycker också att där skulle läggas mycket större ansvar på de som säljer fisk. Det är ju trots allt de som oftast gör så att det blir fel fisk i fel akvarier och de då dör eller får avlivas. När man säljer fisk så borde man ta reda på vad personen kan och vilket "hem" som fisken ska leva i.

                            De flesta butiker som säljer fisk där jag bor har personal som inte vet mycket om fisken och inte heller bryr sig om annat än att sälja. De ger nästan alltid fel info när man ställer frågor.

                            Så ska man skydda fisk (och andra husdjur) så ska ansvaret för att dessa kommer i rätt händer och i rätt miljö läggas på de som säljer dem.

                            Jag är dock inte emot att de som sedan ska ta hand om husdjuren (köparen) ska veta vad de sysslar med osv men först och främst så är det handlarna som bär det största ansvaret.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #29
                              Det är kedjorna tycker jag som är det stora problemet när det gäller att ta sitt ansvar avseende sånt. Vissa butiker är bra men andra klappkassa. Enskilda butiker som eldsjälarna driver är ju de klart bästa när det gäller sånt där.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                #30
                                Ursprungligen postat av Webo

                                Jag är dock inte emot att de som sedan ska ta hand om husdjuren (köparen) ska veta vad de sysslar med osv men först och främst så är det handlarna som bär det största ansvaret.
                                Så, i ALL annan djurhållning så är det köparens ansvar men i just akvariehobbyn är det affärens ansvar? Du bor inte i en hyrestvåa på sjunde våningen och köper en häst väl? Du köper oftast inte en hund utan att veta hur de basala behoven ser ut? Va, måste jag gå ut med hunden?

                                Just den vinklingen har jag extremt svårt för, du som köpare har garanterat det största ansvaret. Är det sjuka djur så har handlaren ansvar men i övrigt så måste folk börja läsa på ordentligt.
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...