Svart dvärgmal hittad i sverige.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Brun dvärgmal kan beställas från akvariegrossist i Tjeckien nu. Någon av dvärgmalarna brukar finnas i akvarieaffär i Danmark under säsong. Brun och/eller svart dvärgmal finns spridda i södra Europa och finns även i Danmark, Finland och Norge. Fram tills dess att det eventuellt blir klarlagt var de där firrarna i Örebro kommer ifrån finns det ingen grund för att varken anklaga eller frikänna nån grupp. Det kan vara fiskar från akvarier, det kan vara fiskar från nån fiskerresa, det kan vara nån som hittat dem i nåt grannland och tagit dem med sig. Åtminstone i teorin är det fullt möjligt att nån fågel spritt rom. Oavsett hur det gått till så ska det fördömas, det här ställer till för alla.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Söker man på tuben så finnas det rätt många som har sånna fiskar i akvarium.
      Men de exempel som finns där verkar alla vara från södra Europa. Jag hittar i alla fall inte Amerius melas i något nordeuropeiskt akvarie på You Tube. Därmed inte sagt att de även kan förekomma - Bygert skriver ju att han sett den i Danmark.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Bygert
        Brun dvärgmal kan beställas från akvariegrossist i Tjeckien nu. Någon av dvärgmalarna brukar finnas i akvarieaffär i Danmark under säsong. Brun och/eller svart dvärgmal finns spridda i södra Europa och finns även i Danmark, Finland och Norge. Fram tills dess att det eventuellt blir klarlagt var de där firrarna i Örebro kommer ifrån finns det ingen grund för att varken anklaga eller frikänna nån grupp. Det kan vara fiskar från akvarier, det kan vara fiskar från nån fiskerresa, det kan vara nån som hittat dem i nåt grannland och tagit dem med sig. Åtminstone i teorin är det fullt möjligt att nån fågel spritt rom. Oavsett hur det gått till så ska det fördömas, det här ställer till för alla.
        Finns den i naturen i Norge - det har jag inte sett info om.
        Tror inte riktigt på teorin att orsaken till spridningen är en fågel. Nej den är nog inplanterad och jag tror att den är avsiktligen inplanterad för sportfiske.

        Dock håller jag med dig om att oavsett vem det än är som har gjort det så är det helt förkastligt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #19
          Brun dvärgmal finns i Norge



          Jag tror inte heller särskilt mycket på att fåglar är ansvariga men innan man vet nåt bör man inte vara för säker på nåt.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #20
            Precis! Och det är ju därför som jag tycker det är djupt beklagligt att "experter" som uttalar sig passar på att rent generellt påtala att "...folk släpper ut fisk som blivit för stora för deras akvarier..."

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #21
              Nu kommer jag ju som en tråkmåns och säger att om den nu funnits vilt i södra Norge sedan 1890 är väl inte spridningen extrem. Då det är nära Sverige.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Ursprungligen postat av Bygert
                Brun dvärgmal finns i Norge



                Jag tror inte heller särskilt mycket på att fåglar är ansvariga men innan man vet nåt bör man inte vara för säker på nåt.
                Vi pratar uppenbarligen om 2 olika arter i samma släkte. Jag om A. melas och du om A. nebulosos. Texten jag hittade i "faktarutan" i AB var nämligen en exakt avskrivning av den text jag hittade om arten A. melas och det är ju också denna som kallas för "svart" medan den andra kallas för "brun".
                Om det skulle vara den arten du menar och den har funnits så länge i Norge - så lär den för övrigt redan vara spridd också till Sverige

                Dock skit samma - vi vet ju inte riktigt vilken art det är och Aftonbladet har definitivt noll koll och jag tror inte heller att Länsstyrelsen har någon koll.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Jo, det är två arter vilket bör ha framgått.

                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Brun och/eller svart dvärgmal finns spridda i södra Europa och finns även i Danmark, Finland och Norge.
                  När man läser olika källor är det inte alltid självklart vilken av arterna det egentligen handlar om, de verkar blandas ihop.

                  Norge iaf, den bruna dvärgmalen finns där och har funnits där i över hundra år. Av norska artdatabankens värdering framgår att den funnits lång tid i ett begränsat område utan att spridas och att det är osannolikt att den skulle ställa till med något, man ser egentligen inga problem med att den är där.

                  Så då finns det två möjligheter, antingen är den svarta arten av nån anledning en mycket större anledning till bekymmer än den bruna. Eller så har svenska myndigheter blåst upp det här bortom rimliga proportioner. Ingendera är osannolikt.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Den sprider sig http://na.se/nyheter/nyheter/1.29095...-den-i-svartan
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Och apropå att det är den 1 april så sägs det också att nedanstående fisk nu även sägs vara spridd i Sverige - så låt inte genitalierna hänga och dingla
                      Bifogade filer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #26
                        Ryktesvis så kommer man också att asfaltera hjälmaren för att säkert lösa problemet. Synd på korven förresten.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • maria_
                          • March 2007
                          • 2867

                          #27
                          Ja, det är väl en förfärlig tur att man är tjej. Intressant hopp han lyckas göra..
                          Med vänlig hälsning,
                          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1022

                            #28
                            Så här kan det också gå..

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #29
                              Om jag inte minns fel skall det även finnas "inplanterade" ciklider i Everglades, Malawiciklider t.o.m?

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #30
                                Ursprungligen postat av Erikderek
                                Om jag inte minns fel skall det även finnas "inplanterade" ciklider i Everglades, Malawiciklider t.o.m?

                                EK
                                Har för mig att jag läst att det finns en hel del där, som påfågelsciklider, jaguarciklider, zebraciklider, och rödciklider t.ex.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...