Strängare karantänsregler i Australien

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Strängare karantänsregler i Australien

    Redan idag finns ju tuffa karantänsregler för akvariefisk i Australien men nu verkar det bli ännu tuffare regler som kan fyrdubbla priset på fisk - allt enligt denna artikel
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Redan idag finns ju tuffa karantänsregler för akvariefisk i Australien men nu verkar det bli ännu tuffare regler som kan fyrdubbla priset på fisk - allt enligt denna artikel
    Det blir ju förstås dyrare från början men sedan så ökar ju antagligen mängden med fiskodlingar (såklart bara för de arter som man kan odla på i fångenskap) och när där kar kommit flera odlare så går priset ju ner. Alltid när där finns pengar att tjäna så blir där flera som vill tjäna dem och jag tror inte det blir så stor skillnad i priset om typ 6 mån-1 år för dem i Australien. Dock alla fisk som måste importeras pga man inte kan odla dem, de blir ju förstås dyrare.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Juwel350

      #3
      I Australien är man extremt rädda för att få smitta av olika slag, tex så måste allt gods som skeppas till Australien och är förpackat i träemballage gasas i Sverige för att döda eventuella smittorisker.

      När det gäller akvariefisk så kommer man att hitta hitta lösningar då marknaden är väldigt stor.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av Juwel350
        I Australien är man extremt rädda för att få smitta av olika slag, tex så måste allt gods som skeppas till Australien och är förpackat i träemballage gasas i Sverige för att döda eventuella smittorisker.

        När det gäller akvariefisk så kommer man att hitta hitta lösningar då marknaden är väldigt stor.
        Det där gäller nästan vart man än skickar eller får skickat ifrån...

        Kommentar

        • Juwel350

          #5
          Australiens regler för gods är nog ganska udda,jag vet inget land som har samma regler.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Juwel350
            Australiens regler för gods är nog ganska udda,jag vet inget land som har samma regler.
            Då jag importerat lite plåt till Sverige så har jag pratat med tullen etc, och ifrån i stort sett ALLA länder utanför EU så var det tvunget att vara 'rökt' virke och det skulle medfölja något dokument att det var från korrekt godkänd firma etc.


            Sedan är inte alla regler likadana men just förpackningsmaterial i trä verkar det vara snarlikt på väldigt många ställen mellan olika kontinenter etc.

            Kommentar

            • Juwel350

              #7
              Okey jag ger mig,så var det inte på min tid

              Kommentar

              Arbetssätt...