Rapport från möte på Naturvårdsverket om invasiva arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Rapport från möte på Naturvårdsverket om invasiva arter

    Rapport från möte om invasiva arter på Naturvårdsverket :
    Fredagen den 24 oktober hölls det ett möte på Naturvårdsverket där det informerades och diskuterades om invasiva arter utifrån den nya lagstiftning som är på förslag från EU. Vi var ca. 35 deltagare på mötet och de allra flesta kom från olika myndigheter som HaV, SJV, SLU, Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen, Länsstyrelsen, regeringskansliet, skogsstyrelsen, SVA, Transportstyrelsen, Tullverket. Några representerade olika branscher och kommersiella organisationer som Zoorf,Djurparksföreningen, LRF, WWF. Några representerade olika ideella organisationer och museer som NRM, koloniförening, fågelhobby, ornitologer och SARF etc..
    Från husdjurssidan deltog undertecknad, Mats Danielsson från Zoorf, Britta Lindgren och Lennart Svenzon från Svensk Fågelhobby, samt Erik Åhlander från SARF (Erik representerade dock även NRM). Eventuellt var det ytterligare någon som jag missade.

    Det kommer inom EU en förordning om invasiva arter som träder i kraft den 1/1 2015. Sedan skall detta vara infört i unionen den 1/1 2016 (med vissa undantag). EU kommer centralt att ta fram en lista på främmande invasiva arter som inte kommer att tillåtas (förbjudet att importera, transportera, sälja och att inneha). De exemplar av dessa arter som innehas av privatpersoner när lagen införs behöver inte avlivas, men de får inte säljas, förflyttas eller ens reproduceras och kommer alltså att dö ut. Grundtesen är att om en art betraktas som invasiv i ETT EU-land så gäller lagen för samtliga EU-länder. Sedan har varje land rätt att tillföra arter på listan.

    Detta skulle bli en katastrof för husdjurshobbyn eftersom säkert 95% av våra husdjur faktiskt kan överleva utomhus i södra EU. Dock så krävs det även att en art skall ”anses ha märkbara negativa effekter på biologisk mångfald och relaterade ekosystemtjänster och/eller ha negativa effekter på mänsklig hälsa eller ekonomi”. Denna riskbedömning skall göras med WTO-standard - dvs med mycket höga krav på fakta. Totalt nämndes siffran 50 för antalet arter som nu skulle hamna på denna lista och frågan är väl om ens någon husdjursart idag finns där - kanske då Pomacea-snäckorna. Dock detta vet jag inte, utan dessa arter skall främst tas fram på EU-nivå. För att sedan ytterligare arter skall hamna på listan kommer det att krävas omfattande forskning och utredning (som skulle ta upp emot 2 år). Detta var i alla fall vad som sades, men man kan ju undra om så är fallet eftersom t.ex. förbudet mot Pomacea drevs fram väldigt snabbt och detta gällde då även de Pomacea som är vanliga inom akvaristiken (och inte bara den art som inte förekommer inom akvariehobbyn och som de facto har ställt till med problem i naturen) trots att dessa inte på något sätt är att betrakta som invasiva. Så risken är att de ”arter” som förbjuds kan komma att omvandlas till ”släkten” (som för Pomacea) eller t.o.m. hela ”familjer”. Tänk om t.ex. familjen Cichlidae förbjuds bara för att en ciklid-art betraktas som invasiv. Dock detta vet vi ännu inte något om och i alla fall om myndigheterna strikt håller fast vid den definition som jag skrev ovan så kommer detta sannolikt inte att få drastiska konsekvenser för husdjurshobbyn, i alla fall inte initialt.

    Denna procedur att ta fram vilka arter som är invasiva och att ta sedan ta fram en åtgärdsplan för att stoppa importen av sådana, samt vad man skall göra åt de invasiva arter som redan finns är globalt sett en mycket viktig fråga för vår miljö, men det är en mycket kostsam procedur och än så länge verkar det inte finnas tillräckligt med pengar avsatta för detta vare sig på EU-nivå eller på nationell basis. Detta kommer att innebära att myndigheterna i hög grad kommer att förlita sig på information från yttre aktörer och på dessas ”experters” utlåtanden när de fattar sina beslut. Detta gör att det är oerhört viktigt att Zoorf och idella föreningar tar tag i denna fråga och aktivt stödjer myndigheterna i detta arbete. Tråkigt dock att detta är en akilleshäl för branschen. Zoorf är relativt svagt och i de ideella föreningarna är intresset minimalt. Sannolikt fanns på mötet inga representanter för smådjurs och reptilorganisationerna och bara ½ (Erik) för akvarieorganisationerna. De enda som var acceptabelt representerade (2 personer) var fågelfolket.

    Ställer man husdjursbranschen och hobbyn ”mot” de intressen som vill ha bort exotiska husdjur så är vi väldigt svaga och detta ihop med den aktivitet (förbud mot vildfångat och även i övrigt kraftiga inskränkningar på hållandet av exotiska djur) som djurrättsorganisationer just nu lobbar för inom EU så ger denna fråga om invasiva arter dessa förbudsivrare ytterligare ett argument för kraftiga restriktioner. Därför måste vi absolut ta denna fråga på stort allvar och såväl branschen som hobbyister måste mobilisera för annars blir det ”förbudsivrarna” och deras ”experter” som kommer att hjälpa myndigheterna med att ta fram ”fakta” och då är det slut med vår hobby.

    Det har under många år (sedan1998) funnits ett förbud (både för företag och privatpersoner) i Sverige mot att hålla sötvattenskräftor (se info i denna Zoopet-artikel) pga av att de betraktas som invasiva, men myndigheterna har "sett mellan fingrarna" med de överträdelser mot denna lag som har skett. Så är dock uppenbarligen inte längre fallet för på detta möte fick jag reda på att 2 företag i Sverige (en affär och ett museum) nu har polisanmälts för brott mot artskyddsförordningen (innehav av kräftor) och att dom snart skulle falla i dessa mål. Dessutom var ytterligare några under utredning. Man kan tycka vad man vill om denna lag (det är få sötvattenskräftor som kan anses vara invasiva) men man skall följa lagstiftningen och jag tycker att det är bra att de som bryter mot lagen sätts åt.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 November 2014, 14:40.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Väldigt dyster läsning. Detta har insatta pratat och varnat för i ett par år nu. Lika tråkigt är att det bara är Kjell och Erik som sluter upp. Hoppas det ser bättre ut i andra länder.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det tragiska tycker jag är att de så tydligt, och utan att skämmas, visar hur okunniga de är. Dels att de förbjuder införsel av ett djur till norra delen av EU för att det har klarat sig i södra delen. Om de se'n dessutom drar alla arter (inom ciklider t.ex) över en kam, och behandlar dem som en och samma art, så blir jag definitivt inte förvånad.

      Läste nå't om äppelsnäckan t.ex, att den art som har spridit sig nere i Spanien är en art vi ändå inte vill ha i akvarier, eftersom den tydligen äter växter, medan den vi vill ha i karen inte är samma art som den som hade spridit sig, ändå buntar de ihop dem som samma art, och förbjuder dem här, trots att vårat klimat skiljer sig en del från Spaniens. Men som sagt, är inte förvånad. Uttrycket tomma burkar skramlar mest känns rätt relevant i sammanhanget.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Väldigt dyster läsning. Detta har insatta pratat och varnat för i ett par år nu. Lika tråkigt är att det bara är Kjell och Erik som sluter upp. Hoppas det ser bättre ut i andra länder.
        Tråkigt nog så är det lika illa ställt inom hobbyorganisationerna i de flesta andra länder
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          Det tragiska tycker jag är att de så tydligt, och utan att skämmas, visar hur okunniga de är. Dels att de förbjuder införsel av ett djur till norra delen av EU för att det har klarat sig i södra delen. Om de se'n dessutom drar alla arter (inom ciklider t.ex) över en kam, och behandlar dem som en och samma art, så blir jag definitivt inte förvånad.
          Måhända är myndigheterna okunniga men uppriktigt sagt så vet de också om detta och efterfrågar därför information från de som är "kunniga" (vilket också gjordes på mötet).
          Så vad skall man då säga om akvaristerna som måhända är kunniga men faktiskt skiter i att engagera sig och därmed bäddar för de som vill förbjuda hobbyn - då är i så fall akvaristerna korkade
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Och vad krävs för att jävlas med dem då? Är det namnunderskrifter, kärleksbrev eller mutor?

            Kort sagt, är det någon som har några konkreta förslag på hur man löser problemet?

            Du förekom mig med ditt svar.. Det brukar ju låta så.. Men vad gör man då? Sätter över 1000kr på zoorfs konto? Går ut och kramar en fisk? Finns det inte en kanal man kan använda och någon som informerar om denna blir ju informationen värdelös?

            Om du och åhlander och britta och lennart var där måste det ju finnas en väg in? Varför efterfrågar inte ni en namninsamling? Vem bjuder in er? Osv osv.. Vad ska "vi" organisera oss under? Känner ingen för att svara kanske man kan få ett nummer till någon..
            Senast redigerad av ettfettbranamn; 02 November 2014, 16:23.
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Måhända är myndigheterna okunniga men uppriktigt sagt så vet de också om detta och efterfrågar därför information från de som är "kunniga" (vilket också gjordes på mötet).
              Så vad skall man då säga om akvaristerna som måhända är kunniga men faktiskt skiter i att engagera sig och därmed bäddar för de som vill förbjuda hobbyn - då är i så fall akvaristerna korkade
              Tja, men var det inte nå't möte häromsistens där folk från branschen inte ens var inbjudna? För de visste att blir de emotsagda faller deras argument som en sten.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Och vad krävs för att jävlas med dem då? Är det namnunderskrifter, kärleksbrev eller mutor?

                Kort sagt, är det någon som har några konkreta förslag på hur man löser problemet?

                Du förekom mig med ditt svar.. Det brukar ju låta så.. Men vad gör man då? Sätter över 1000kr på zoorfs konto? Går ut och kramar en fisk? Finns det inte en kanal man kan använda och någon som informerar om denna blir ju informationen värdelös?

                Om du och åhlander och britta och lennart var där måste det ju finnas en väg in? Varför efterfrågar inte ni en namninsamling? Vem bjuder in er? Osv osv.. Vad ska "vi" organisera oss under? Känner ingen för att svara kanske man kan få ett nummer till någon..
                Det handlar inte om att jävlas utan om att aktivera sig i akvarieorganisationer (och andra husdjursorgansiationer) så att dessa kan hjälpa myndigheterna med att ta fram fakta. Så aktivera dig i en akvarieorganisation och finns det ingen som passar in på din del av hobbyn - starta en ny.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Tja, men var det inte nå't möte häromsistens där folk från branschen inte ens var inbjudna? För de visste att blir de emotsagda faller deras argument som en sten.
                  Det var en djurrättsorgansiation (som vill förbjuda vildfångat och kraftigt begränsa hållandet av exotiska husdjur) som arrangerade mötet för EU-politikerna och man kan ha förståelse för att de inte erbjuder en "plattform" för de som tycker tvärtom som dom
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Jaja, hur som helst så vill man ju hoppas och tro att det sunda förnuftet ska segra i slutändan.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Shepard
                      Jaja, hur som helst så vill man ju hoppas och tro att det sunda förnuftet ska segra i slutändan.
                      Om akvaristerna nöjer sig med att hoppas så är det kört
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Är det bara djur eller växter såsom andmat, vattenpest mm... ?
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Är det bara djur eller växter såsom andmat, vattenpest mm... ?
                          Om jag fattade det rätt (minnet är bra men kort ) så handlade det denna gång om djurmen även växter kommer att tas upp och IRL så är ju egentligen växterna ett större problem än djuren
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Olle A
                            • January 2002
                            • 1660

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Om jag fattade det rätt (minnet är bra men kort ) så handlade det denna gång om djurmen även växter kommer att tas upp och IRL så är ju egentligen växterna ett större problem än djuren
                            Det har jag tänkt på många gånger. Att förbjuda äppelsnäckor och tropiska kräftor, men tillåta t ex parkslide och kanadensiskt gullris - det tycker jag definitivt är att sila mygg och svälja kameler. Visst har vi även djur som ställer till oreda (t ex mink och mördarsnigel) men när vresrosorna täcker hela (fd) strandängar och bäckdalar lyser lila av jättebalsamin är det lätt att känna sig uppgiven. Jag vill inte utmåla trädgårdsfolket som skurkar, men finns det något engagemang i sådana kretsar? Åt ena eller andra hållet? Beträffande vattenväxter är sjögull en växt som absolut inte får komma ut i naturen.

                            Olle

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Läste nå't om äppelsnäckan t.ex, att den art som har spridit sig nere i Spanien är en art vi ändå inte vill ha i akvarier
                              Det är riktigt. Den art som släppts ut i Spanien är Pomacea canaliculata, som inte hålls i akvarium. Akvariearten är Pomacea affinis (ibland felaktigt kallad bridgesii) en betydligt mindre art som inte orsakat problem någonstans i världen. Motiveringen att förbjuda hela släktet är att snäckorna inte är helt enkla att skilja åt.

                              Ursprungligen postat av petnym
                              Är det bara djur eller växter såsom andmat, vattenpest mm... ?
                              Växterna är, som påpekats, ett mycket större problem, även här i Sverige -- men där finns förstås inga djurrättsorganisationer som pushar för förbud.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...