Rapport från möte på Naturvårdsverket om invasiva arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Apistojohan
    • January 2014
    • 262

    #61
    Tack för (den efterfrågade) infon, Kjell. Beklämmande och på sikt ett hot mot akvaristiken. "Söndrade vi falla" (lite överdramatiskt kanske, men vi har ju knappt någon organisation som formellt kan tillvarata våra intressen i och med att dagens internetgeneration inte är så intresserad av föreningslivet).
    Haninge akvarieförening

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #62
      Ursprungligen postat av Apistojohan
      Tack för (den efterfrågade) infon, Kjell. Beklämmande och på sikt ett hot mot akvaristiken. "Söndrade vi falla" (lite överdramatiskt kanske, men vi har ju knappt någon organisation som formellt kan tillvarata våra intressen i och med att dagens internetgeneration inte är så intresserad av föreningslivet).
      Nej för oss akvarister finns idag bara SARF och SARF är ekonomiskt och organisatoriskt tämligen svagt.
      Sedan kan man ju så klart aldrig veta (förrän efteråt) vad som kommer att hända i framtiden.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #63
        Här i Lnköping tar man tag i invasiva arter och utrotar dem!
        Det ser ut som ett katastroflandskap, men egentligen är det mark som genomgår en föryngringskur. För andra gången på några år är Rosenkällasjön nu helt tömd i väntan på vårfloden.
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Här i Lnköping tar man tag i invasiva arter och utrotar dem!
          http://www.corren.se/nyheter/darfor-...d-8792649.aspx
          Intressant - fast den Elodea som lär ha hittats på en del ställen i Sverige lär inte vara samma art som säljs i akvarieaffärerna. I materialet från EUs hemsida så granskas en Elodea men den betraktade de uppenbarligen för tillfället inte som tillräckligt invasiv för att sätta upp på listan. Har för mig att det där var Elodea canarensis som förekommer naturligt i Kanada och Nordamerika och även har introducerats i bl.a. Europa. Den vi har i akvarierna är Elodea (Egeria) densa
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #65
            Ursprungligen postat av DaRe
            Varför är ni emot att de arter som kan överleva i vår natur inte tillåts. Bevisligen sprids ju arterna i vår natur. Finns ju många exempel på detta.
            ?
            Tog en promenad i trädgården förut.

            Det är fantastiskt hur många arter vi har som överlever även om de är införda hit där de inte hör hemma från början.

            Det är faktiskt otroligt intressant, på land kan vi göra vad vi vill. Är det bättre än cabomban i dammar?

            EU har jag aldrig gillat men man får anpassa sig tills vi går ur eländet..
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #66
              Men det finns väl även växter till trädgården som är förbjudna? Vissa gräs som lätt sprider sig.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #67
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Tog en promenad i trädgården förut.

                Det är fantastiskt hur många arter vi har som överlever även om de är införda hit där de inte hör hemma från början.

                Det är faktiskt otroligt intressant, på land kan vi göra vad vi vill. Är det bättre än cabomban i dammar?

                EU har jag aldrig gillat men man får anpassa sig tills vi går ur eländet..
                Det är ju som sagt intressant att denna lagstiftningen inte gäller i Norge eftersom de inte är medlemmar i EU.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #68
                  Ofta är arter i trädgården sådan att de knappt överlever. Trots detta förbjuds arter där hela tiden som har risk att vara för framgångsrika, senaset skriverierna var i Norge och Danmark där de haft problem med olika arter som konkurerar med naturligt förekommande. kommer inte ihåg detaljerna nu.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #69
                    Ursprungligen postat av HWH
                    Men det finns väl även växter till trädgården som är förbjudna? Vissa gräs som lätt sprider sig.
                    Jodå det finns med några men satt i relation till att 99% av de växtarter som är reellt invasiva så är väldigt få trädgårdsarter uppsatta på listan
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      "Vår" natur är ju idag EU och de flesta akvarieväxter kan överleva utomhus någonstans inom EU och även väldigt många fiskarter.
                      Nu är det dock som tur var inte riktigt så myndigheterna resonerar utan "bara" de som kan bli invasiva och det är ju inte samma sak som att de kan överleva.

                      De enda fiskar som överhuvudtaget är med på listan är Percottus glenii samt Pseudorasbora parva och de är knappast ens akvariefiskar. Jag tror att EU helt enkelt inte ha med att utreda fiskar i denna vända - men de kommer - var så säker
                      Jag jobbar ju med artregistret på NCS och jag snackade nyligen med en kille i Österrike där de har problem med zebraciklider och Hemichromis som sprider sig lavinartat. Jag kommer lägga upp bilde rpå åtminstone zebracikliden i naturligt habitat i en sjö som värms av en varm källa Warmbach.

                      Och visst jag tycker i viss mån att de överdriver, men listan var kort så det känns inte så farligt. Jag förstår argumentet att är den godkänd i en del av EU men inte en annan i kombination med fri rörlighet så lär ju folk åka upp tll sverige för att köpa de arter som finns där.

                      "På ekologspråk är arten invasiv. Vilket innebär att den tar över allt och tränger undan andra undervattensväxter." Det är väl lämpligt att akta oss för dylika saker. Läs i australien där man nu tvingas avliva 1 miljon katter som smitit. I Sverige borde katter tas som ett problem också, även om de inte lever länge vilda!
                      Senast redigerad av DaRe; 01 November 2015, 08:03.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #71
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Jag jobbar ju med artregistret på NCS och jag snackade nyligen med en kille i Österrike där de har problem med zebraciklider och Hemichromis som sprider sig lavinartat. Jag kommer lägga upp bilde rpå åtminstone zebracikliden i naturligt habitat i en sjö som värms av en varm källa Warmbach.

                        Och visst jag tycker i viss mån att de överdriver, men listan var kort så det känns inte så farligt. Jag förstår argumentet att är den godkänd i en del av EU men inte en annan i kombination med fri rörlighet så lär ju folk åka upp tll sverige för att köpa de arter som finns där.

                        "På ekologspråk är arten invasiv. Vilket innebär att den tar över allt och tränger undan andra undervattensväxter." Det är väl lämpligt att akta oss för dylika saker. Läs i australien där man nu tvingas avliva 1 miljon katter som smitit. I Sverige borde katter tas som ett problem också, även om de inte lever länge vilda!
                        Jo men att en art kan överleva pga att det finns en varm källa just där gör den ju inte invasiv. Det lär ju vara samma sak vid utsläpp från våra kärnkraftverk.
                        I Österike så jobbar de för övrigt med att ta fram en obligatorisk utbildning för alla som har akvarier - detta sa i alla fall Anton Lamboj när jag träffade honom senast.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #72
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det är ju som sagt intressant att denna lagstiftningen inte gäller i Norge eftersom de inte är medlemmar i EU.
                          Det är nåt som inte behöver stämma. Norge är visserligen inte med i EU men däremot i EES. Något förenklat innebär det att de åtagit sig att införa EU-regler men inte har nån egentlig möjlighet att påverka dem.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #73
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Det är nåt som inte behöver stämma. Norge är visserligen inte med i EU men däremot i EES. Något förenklat innebär det att de åtagit sig att införa EU-regler men inte har nån egentlig möjlighet att påverka dem.
                            Det sas i alla fall på mötet med myndigheterna att detta inte skulle gälla för Norge.
                            Jag har också för mig (kan minnas fel) att Norge har (eller skall få) en egen lista över arter som de potentiellt invasiva arter som inte får hållas där. T.ex. är ju Elodea canadensis förbjuden att hållas i Norge (se denna artikel) men den är inte med på EU-listan
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 November 2015, 14:18.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #74
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Tog en promenad i trädgården förut.

                              Det är fantastiskt hur många arter vi har som överlever även om de är införda hit där de inte hör hemma från början.

                              Det är faktiskt otroligt intressant, på land kan vi göra vad vi vill. Är det bättre än cabomban i dammar?

                              EU har jag aldrig gillat men man får anpassa sig tills vi går ur eländet..
                              Det är intressant när man ser hur förbudsförslagslistan ser ut. Det kantrar väldigt mot sällskapsdjur och växter som hänger ihop med det. Ändå kan man fråga sig om det verkligen är där problemen ligger. Många växter som ställer till elände är trädgårdsrymlingar. Parkslide, tysklönn, jättebjörnloka osv. Själv har jag ett elände med kanadensiskt gullris, det här kvävt till och med salixodlingar.

                              Även i övrigt finns det andra att lägga skulden på, minkar från pälsfarmer, kanadagäss från jägarintresse, svart smörbult från ballastvatten - det går och göra en rätt lång lista. Här i Sverige är det väl vattenpest och möjligen sjögull som kanske har nåt med akvariehobbyn att göra, inte så att problemen inte finns alltså men fokus kanske borde läggas åt annat håll.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                #75
                                Stämmer nog, det är massor som inte är tillåtet alls här.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...