Rapport från möte på Naturvårdsverket om invasiva arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #46
    Ursprungligen postat av Bygert
    Jag ser inget som tyder på att skatan skulle vara införd, den har en lång historia i myter och annat som tyder på motsatsen. Om den nu skulle vara införd så hjälper inte det så som reglerna är skrivna, finns de i Europa så får man inte ha dem. Enligt alldeles hemsnickrade regler som det är tveksamt om vi ska beskylla politiker för. Det är egentligen så att förbudet strider mot EU-regler men det är inte så lätt att göra nåt åt det.
    jo lär inte gå ut o plocka en från träden men dem är knappast svåra o hitta finns flera tusen här i malmö vid varje park typ xD fast aye dumma regler är dumma snart vill dem att vi inte ska ha guppys o andra fiskar i våra akvarier med , dem lär säkert förbjuda ormhuven o annat skit med pga det som hänt i usa

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #47
      Ursprungligen postat av Bygert
      Jag ser inget som tyder på att skatan skulle vara införd, den har en lång historia i myter och annat som tyder på motsatsen. Om den nu skulle vara införd så hjälper inte det så som reglerna är skrivna, finns de i Europa så får man inte ha dem. Enligt alldeles hemsnickrade regler som det är tveksamt om vi ska beskylla politiker för. Det är egentligen så att förbudet strider mot EU-regler men det är inte så lätt att göra nåt åt det.
      Tja, som sagt, om jag minns rätt så var det länge se'n, typ på 1000-talet eller nå't så'nt. Men den jag hörde det av kan ju ha haft fel. Apropå myter om skator, så har det nu upptäckts att det att de gillar blanka saker verkar vara just en myt.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #48
        Angående invasiva arter.. kolla filmen i artikeln!

        If you have any doubts about just how severe the lionfish invasion is on the Atlantic Coast and Gulf of Mexico, just check out this video. This YouTube video uploaded by Alex Fogg was taken on a…
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av petnym
          Angående invasiva arter.. kolla filmen i artikeln!

          http://reefbuilders.com/2014/11/18/c...sive-lionfish/
          Sorgligt - men dom smakar uppenbarligen bra i alla fall
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #50
            Igår var jag på ett möte med HAV (Havs- och Vattenmyndigheten) här i Göteborg. Där fanns bl.a. ett antal myndigheter och intresseorganisationer samlade. Jag var där som representant for Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund.
            Vad som diskuterades var främst den artlista (innehållande 37 arter) som EU nu har kommit. Artlistan anger de arter som framöver kommer att betraktas som invasiva och därför kommer att förbjudas (brott mot lagen innebär ett rejält bötesstraff eller fängelse i upp till 2 år).

            Det fanns en del arter med på listan som i varierande grad (en del mycket vanliga, andra väldigt ovanliga) förekommer i handeln:
            Cabomba caroliana - växt
            Eichhornia crassiceps- växt
            Hydrocotyle ranunculoides - växt
            Lagarosiphon major - växt
            Ludwigia grandiflora - växt
            Ludwigia peploides - växt
            Myriophyllum aquaticum - växt
            Lithobates catesbeianus - groda
            Trachemys scripta - sköldpadda

            Min summering:
            1/ Omröstningen i EU om listan skall godtas eller inte sker den 4/12 2015 så det är snabba bud
            2/ Omröstningen kommer att ske för hela listan på en gång - dvs inte art för art. Listan (i sin helhet) går igenom om den får 2/3 majoritet bland medlemsländerna
            3/ Grunden för att en art har hamnat på listan verkar vara att det anses räcka att en art betraktas som invasiv i ett område inom EU och om ett land vill ha med den på listan så gäller sedan lagstiftningen för hela EU .
            4/ Undantag på förbud kan ges om det redan är kört att försöka utrota arten (t.ex. vissa växter) eller att arten har mycket stor ekonomisk betydelse (t.ex. signalkräftan)!!!!!!!!! Så husdjursbranschen är ett tacksamt mål eftersom vi är svaga såväl organisatoriskt som ekonomiskt
            5/ Vad gäller listningen av Trachemys scripta så var det lite oklart vad som gäller men sannolikt så avses både T. s. scripta och T. s. elegans trots att den förstnämnda knappast kan anses vara invasiv inom EU.
            6/ Det allvarligaste är dock att detta bara är steg 1. Det kommer sedan år för år att tillföras nya arter tilllistan. Så risken är stor att detta i förlängningen kommer att få mycket allvarliga konsekvenser för hobbyn.
            7/ Inga andra husdjursorganisationer eller föreningar än just SARF (som jag representerade) var representerade på mötet. Däremot deltog Zoorf som hade en bra representant (Gabriella Ekström från Akvarielagret/XL-Zoo) på mötet som framförde vettiga åsikter.
            8/ SARF kommer också att sammanställa ett remissvar som skall in till myndigheterna för att ge vår syn på saken
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 October 2015, 19:11.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #51
              Tack för rapporten Kjell,oroande att vår hobby hotas från olika håll.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #52
                Ursprungligen postat av Christer5
                Tack för rapporten Kjell,oroande att vår hobby hotas från olika håll.
                Ja definitivt - kanske är detta bara början på slutet
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #53
                  Satt just och tröskade igenom lite info på EU-sidan där de olika arterna motiveras varför de skall vara med på listan.
                  Väldigt beklämmande att läsa.
                  För att en art skall komma med på listan så måste den ha "Unionsbetydelse". För en del av växterna så står det att de just nu bara är invasiva vid Medelhavet men med tanke på klimatförändringarna kan det antas att de kan sprida sig norrut!!!!!!!
                  Man kan ju undra hur de tänker där (om de tänker) för om nu klimatet förändras så kommer det ju att innebära att alla arters spridning förflyttas längre norrut och då kommer ju även de arter som vi idag har naturligt att försvinna
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #54
                    Den senast inlagda artbeskrivningen på Zoopet (som visar Cabomba caroliniana) visar faktiskt en av de arter som nu kommer att förbjudas.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #55
                      Jag som tycker om cabomba-arterna blir ju lite extra ledsen. Sedan är ju hela detta med lagstiftning kring invasiva arter precis som sagts, beklämmande. Men jag undrar vad du menar med början till slutet, Kjell?
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #56
                        Ursprungligen postat av Knax
                        Men jag undrar vad du menar med början till slutet, Kjell?
                        Risken är uppenbar att väldigt många fler arter (och inte "bara" växter) kommer att listas.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #57
                          Nu har jag lagt här på Zoopet lagt in en artikel om den nya lagstiftningen och dess konsekvenser. Artikeln kan ses på denna sida
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #58
                            Angående artikeln kan ju också nämnas att de bägge sköldpaddsarterna kommer att få egna namn - istället som det nu är vara underarter.

                            Det verkar som om den rödörade då blir Trachemys elegans och den gulbukade Trachemys scripta och då blir märkligt nog som så att den rödörade blir tillåten trots att den verkligen är potentiellt invasiv, medan den gulbukade blir förbjuden och den kan knappast anses vara potentiellt invasiv.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #59
                              Varför är ni emot att de arter som kan överleva i vår natur inte tillåts. Bevisligen sprids ju arterna i vår natur. Finns ju många exempel på detta.

                              Just Cabomba som nämna har ju överlevt i dammar i alla fall trots istäcke så den lär ju kunna sprida sig.

                              btw, var det några diskussioner om ciklider?
                              Checking out...

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #60
                                Ursprungligen postat av DaRe
                                Varför är ni emot att de arter som kan överleva i vår natur inte tillåts. Bevisligen sprids ju arterna i vår natur. Finns ju många exempel på detta.
                                "Vår" natur är ju idag EU och de flesta akvarieväxter kan överleva utomhus någonstans inom EU och även väldigt många fiskarter.
                                Nu är det dock som tur var inte riktigt så myndigheterna resonerar utan "bara" de som kan bli invasiva och det är ju inte samma sak som att de kan överleva.
                                btw, var det några diskussioner om ciklider?
                                De enda fiskar som överhuvudtaget är med på listan är Percottus glenii samt Pseudorasbora parva och de är knappast ens akvariefiskar. Jag tror att EU helt enkelt inte ha med att utreda fiskar i denna vända - men de kommer - var så säker
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...