Rapport från möte på Naturvårdsverket om invasiva arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Den 13/11 arrangarerar Jordruksverket en djurskyddskonferens http://www.jordbruksverket.se/presso...21cd25c85.html


    Jag vet inget om vad som skall behandlas där - men det kan ju mycket väl vara viktiga saker för oss. Vet SARF och NCS något om vad som skall behandlas och skall ni dit?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #32
      När det gäller det där med EU, ja hur hade det sett ut om vi inte varit med där? Vi behöver bara titta på Norge för att få en aning om det, sannolikt hade det varit liknande fast värre, norska reptilförbudet hade vi troligen haft här också. EU-medlemskapet är det skydd vi har mot inhemska stollar som gärna förbjuder både det ena och det andra.

      När det sen gäller det där med invasiva arter, vi kan inte hantera problemet med att bara förneka det. Det finns och måste tas på allvar. Jag har fruktansvärda problem med kanadensiskt gullris och skulle gärna ha ett lite samtal med krattskaftet som tog det eländet, det finns mer i den stilen. Visserligen är husdjurssidan i jämförelse med annat ganska oskyldig till det elände som finns men nog finns det problem. Till EU är det t ex importförbud på rödörad sköldpadda, amerikansk kopparand och en groda, allt arter som ställt till det och som kommer ur sällskapsdjurshållning.

      Den strategi jag tror är hållbar är att till att börja med acceptera att vi faktiskt är med i EU och att ett pris vi då får betala för att det blir så mycket enklare att hålla på med djur är att det som är ett problem i sydeuropa, det är nåt som är ett problem för oss också. Vidare måste vi försöka identifiera de arter som kan vara potentiella risker och hålla kontroll på dem. Samt naturligtvis se till att inget kommer ut i naturen och sprida det budskapet.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #33
        Att det finns problem med att dra in exotiska djur till olika länder i världen vet ju alla att det finns , kolla bara på australien , eller usa , massa floder helt övertagna i usa av pirayor för folk släppt ut dem , massa floder i brasilien som är helt övertagna av en arowana art som är för stor och käkat upp resten av fiskarna , fast bara för dem klarar sig i x land kommer dem ju inte klara sig i svea , alla här eller dem flesta har akvarier.. testa o stänga av doppvärmaren i karet o öppna fönstret en kväll o se vad man vaknar till.. dem kan ej köra "dem klarar sig i spanien så dem kommer klara sig i Sverige" snacket hur många gånger som helst eller att om man förbjuder tex i spanien men inte Sverige så kommer vi sälja till dem känns lite långsökt , vem orkar hålla på med sånt liksom? Sen tycker jag att alla bör behöva göra något test&prov eller något för att få ha x djur så kanske det blir lättare med vilka idioter får tag på olika djur så slipper man folk som släpper ut dem. Allt dem gör med att förbjuda allt skit kommer leda till illegal handel oavsett vad dem säger eller gör för regler vill man ha ett djur man kommer få tag på det förr eller senare om man orkar &vill.

        Usa hade problem med python ormar med folk som släpper ut dem , tillräckligt varmt dem förökar sig och överlever , testa släppa ut en python i vintern i Sverige och filma det lär bli kul

        Pirayor samma sak där idioter som släpper ut dem , gör samma sak i Sverige vilken flod ni än vill dem kommer vara döda inom veckan max (ormen ovan kommer vara död inom 2-3 timmar max)

        De som gör reglerna kan inte bara köra "dem gjorde det så vi gör det , det blir nog bra" Sverige har redan skit regler när det gäller vilka djur man får ha som husdjur , tex skator/kråkor etc helt förbjudna i Sverige , fast av egen erfarenhet riktigt kul fågel , påminner om papegoj beteende fast lite jävligare o håller gärna på mer , fast helt förbjudet i Sverige för dem är "vilddjur" ååh så arg man blir på alla efterblivna regler!!!


        Straffa dem som gör felet och inte alla.
        Senast redigerad av blaze1337; 18 November 2014, 09:39.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Fast det mesta om vad våra sällskapsdjur har ställt till med i naturen även i varmare länder är faktiskt myter som folk tycker är kul att sprida.

          Visst har många "akvariefiskar" ställt till med problem i naturen men orsaken till detta är faktikst oftast att det inte är avsiktligt de har släppts ut (och inte av akvarister) som guppys för myggbekämpning och Tilapia för matfiskodling.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Fast det mesta om vad våra sällskapsdjur har ställt till med i naturen även i varmare länder är faktiskt myter som folk tycker är kul att sprida.

            Visst har många "akvariefiskar" ställt till med problem i naturen men orsaken till detta är faktikst oftast att det inte är avsiktligt de har släppts ut (och inte av akvarister) som guppys för myggbekämpning och Tilapia för matfiskodling.
            jo fast guppys hur mycket problem kan dem ställa till med? jag förstår om någon idiot köper en paroon mal för 180 kr (har sett dem för de priset) när dem är 10 cm , sätter ner dem i 200 liters o släpper ut dem efter någon månad , straffa den som gjort så , men man kan ju inte stoppa eller sätta regler för alla andra , pga vad en har gjort , sen har det ju hänt massa problem tex i usa

            Python orms forsknings center under 80 talet ~~ blev en storm alla kom loss , idag är dem överallt i de området och förstör naturen helt , ska man då stoppa förskningen pga vad stormen gjorde? man kan ju inte bara förbjuda alla pga någras misstag det är såå fel.

            Var så hypat ett tag sen med att odla fiskar för att bevara populationen i havet , problemet var bara att man var tvungen o mata med mer fisk för att föda upp odlingsfiskarna än o bara fiska upp dem direkt från havet , o såna lösningar älskar politiker för att det är helt efter , och dem lyssnar ALDRIG på dem som kan (påstår ej jag är en av dem om kan det men sett många som kan skriva o säga emot så kommer någon med 0000 kunskap om ämnet o sätter regeln ändå)
            Senast redigerad av blaze1337; 18 November 2014, 09:44.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #36
              Och ormhuvudsfiskar som har varit ämnade som mat, och rymt ur sina lådor och krupit till närmaste vattendrag/sjö. En kines erkände visst att han släppt ut ormhuvudsfiskar för att nå'n sjuk släkting skulle bli frisk Ytterligare ett exempel på vad vidskepelse ställer till med. Allt detta i USA dock, men får våra svenska politiker nys om det så förbjuder de väl ormhuvudsfiskar här med... Se'n kan man ju i och för sig fråga sig om alla Channa micropeltes som säljs här hamnar i lämpliga hem. Finns däremot flera mindre ormhuvuden som funkar även i mer "normala" kar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #37
                Ursprungligen postat av Shepard
                Och ormhuvudsfiskar som har varit ämnade som mat, och rymt ur sina lådor och krupit till närmaste vattendrag/sjö. En kines erkände visst att han släppt ut ormhuvudsfiskar för att nå'n sjuk släkting skulle bli frisk Ytterligare ett exempel på vad vidskepelse ställer till med. Allt detta i USA dock, men får våra svenska politiker nys om det så förbjuder de väl ormhuvudsfiskar här med... Se'n kan man ju i och för sig fråga sig om alla Channa micropeltes som säljs här hamnar i lämpliga hem. Finns däremot flera mindre ormhuvuden som funkar även i mer "normala" kar.
                visst hamnar många storfiskar i för små akvarier men bara för tex jag skulle vara dum o sätta en channa micropeltes i 200 liter betyder de inte dem ska förbjuda det för alla , chonna bleheri funkar ju fint i mellan stora akvarier och dem är hur fina som helst: P fast aa finns ju galningar som kommer tillbe någon orm gud o släppa ut dem för att bota cancer xD

                ps chonna bleheri är bara exempel på mindre man kan ha , vet att det är stor skillnad på micropeltes och bleheri , bara tips på ormhuven man kan ha om man vill undvika omvandla lägenheten till sea World :P

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #38
                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  jo fast guppys hur mycket problem kan dem ställa till med? jag förstår om någon idiot köper en paroon mal för 180 kr (har sett dem för de priset) när dem är 10 cm , sätter ner dem i 200 liters o släpper ut dem efter någon månad , straffa den som gjort så , men man kan ju inte stoppa eller sätta regler för alla andra , pga vad en har gjort , sen har det ju hänt massa problem tex i usa
                  Faktiskt så har just denna art ställt till med stora problem för att den är så reproduktiv och därmed äter upp maten (inte bara myggorna) för andra naturliga arter. Det är ju faktiskt just för att den är så reproduktiv som den planteras ut.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #39
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Faktiskt så har just denna art ställt till med stora problem för att den är så reproduktiv och därmed äter upp maten (inte bara myggorna) för andra naturliga arter. Det är ju faktiskt just för att den är så reproduktiv som den planteras ut.
                    jo sant guppys förökar sig som galningar i små akvarier , tänk då flod/sjö med x antal tusen liter , tänkte ej så.

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #40
                      Ursprungligen postat av blaze1337
                      dem kan ej köra "dem klarar sig i spanien så dem kommer klara sig i Sverige" snacket hur många gånger som helst eller att om man förbjuder tex i spanien men inte Sverige så kommer vi sälja till dem känns lite långsökt , vem orkar hålla på med sånt liksom?

                      De som gör reglerna kan inte bara köra "dem gjorde det så vi gör det , det blir nog bra" Sverige har redan skit regler när det gäller vilka djur man får ha som husdjur , tex skator/kråkor etc helt förbjudna i Sverige , fast av egen erfarenhet riktigt kul fågel , påminner om papegoj beteende fast lite jävligare o håller gärna på mer , fast helt förbjudet i Sverige för dem är "vilddjur" ååh så arg man blir på alla efterblivna regler!!!
                      Många orkar hålla på... Bara att åka till terraristika i Hamm, bilar från hela Europa och tusentals besökare från alla håll. Eller för all del reptilmässorna i Sverige och Danmark, det är säljare från Tyskland, Ungern, Holland, Österrike... Och själv är jag ju van att få åka till Danmark eller Tyskland för att hitta det jag vill ha. Så jo, det som finns på ett ställe i Europa, det sprids, så är det bara.

                      Skator och kråkor, jo det får man ha men inte de arter som finns i Europa. Det går alldeles utmärkt med en afrikansk korp t ex. Anledningen till förbudet påstås vara behov av skydd av europeiska fåglar. Samtidigt så får man skjuta kråkor och skator lite hur som helst. Och man pratar om problem med invasiva arter samtidigt som det är helt ok att ha fågelarter som är kända för att kunna sprida sig och ställa till elände men europeiska arter som inte kan ställa till nåt om de kommer lös ska man inte få ha. Total idioti...
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Har för mig att jag hört att skatan vi har här inte ens är europeisk, tror den är införd från Asien, om jag inte minns fel.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #42
                          Aldrig hört. Fasan dock som ett ex?
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #43
                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Har för mig att jag hört att skatan vi har här inte ens är europeisk, tror den är införd från Asien, om jag inte minns fel.
                            har du rätt så betyder det att jag ska få ha skata som husdjur med mina andra fåglar? Dock har jag för mig att jag ställt den frågan till jordbruksverket förut och dem nekade mig direkt , gällande skator/korp

                            anyway sorry ifall de känns som jag "avledde" denna tråden från syftet ,


                            någon som har någon aning om när dem tänker sätta ner reglerna för just exotiska fiskar?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #44
                              Ursprungligen postat av blaze1337
                              har du rätt så betyder det att jag ska få ha skata som husdjur med mina andra fåglar? Dock har jag för mig att jag ställt den frågan till jordbruksverket förut och dem nekade mig direkt , gällande skator/korp

                              anyway sorry ifall de känns som jag "avledde" denna tråden från syftet ,


                              någon som har någon aning om när dem tänker sätta ner reglerna för just exotiska fiskar?
                              Tja, även om jag har rätt så har ju politikerna aldrig fel (tror de), så de lär ju bestämma som de vill ändå. I en demokrati har man rätt att klaga så mycket man vill utan att bli fängslad, men man ska nog inte hoppas på att de lyssnar. Men som sagt så har jag för mig att nå'n sa att den infördes för länge se'n, som prydnadsfågel eller så, men kan minnas fel.
                              Senast redigerad av Shepard; 19 November 2014, 11:09.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Bygert
                                • March 2010
                                • 2169

                                #45
                                Jag ser inget som tyder på att skatan skulle vara införd, den har en lång historia i myter och annat som tyder på motsatsen. Om den nu skulle vara införd så hjälper inte det så som reglerna är skrivna, finns de i Europa så får man inte ha dem. Enligt alldeles hemsnickrade regler som det är tveksamt om vi ska beskylla politiker för. Det är egentligen så att förbudet strider mot EU-regler men det är inte så lätt att göra nåt åt det.
                                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...