Tusentals utrotningshotade musslor dödade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Tusentals utrotningshotade musslor dödade

    EU har beviljat nästan 50 miljoner till Sverige för att rädda den tjockskaliga målarmusslan. Samtidigt torrlade kraftbolaget EON en kanal som tog livet av av en jäkla massa musslor. All enligt denna sida
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Fördjävligt! Tyvärr kommer väl allt att rinna ut ur sanden. Ingen döms och inget kan göras för att få tillbaka musslorna. Fanns de bara där?
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Fördjävligt! Tyvärr kommer väl allt att rinna ut ur sanden. Ingen döms och inget kan göras för att få tillbaka musslorna. Fanns de bara där?
      Nej dom finns säkert på fler ställen men detta var väl antagligen ett viktigt ställe (antar jag - för jag vet inte)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #4
        Tråkigt. Otroligt likaså att kommunikation mellan myndigheter och företag kan gå så illa. Inte minst när de har så mycket pengar att kunna informera omvärlden med...50 mille och några tusen musslor - högt kilopris.
        Själv räddade jag ett gäng flodpärlmusslor i Letälven i somras genom att informera ett gäng "pärlfiskande" ungdomar om att de är fridlysta. Kände mig som världen glädjedödare...

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Tragiskt. onödigt.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Älvräddarna är bra. Jag tror inte folk har en susning om hur destruktiva och usla svenska vattenkraftverk faktiskt är, utan tror att vattenkraft är på något vis miljövänligt, så organisationer som Älvräddarna behövs verkligen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av fisheye
              Kände mig som världen glädjedödare...
              Det ska du inte göra. Tjuvfiske är ett väldigt stort problem för pärlmusslor, i Skottland håller tjuvfisket på att utplåna pärlmusselstammen, och även i Norge är det väldigt utbrett.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...