"Informationsfilm" om invasiva arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    "Informationsfilm" om invasiva arter

    HaV har i samarbete med en del andra organsiationer tagit fram en "reklamsnutt" om invasiva arter. den kan ses på denna sida
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag är lite kluven.
    Vi har inga problem med invasiva fiskarter i Sverige, tillochmed svartmunnade smörbulten är egentligen rätt beskedlig, och risken att någon normal akvariefisk skulle överleva i svenska vatten är avrundningsvis noll. Om alla gör precis som det sägs i den videon kommer det att ha exakt noll effekt på spridningstakten på invasiva fiskarter, eftersom de verkliga spridningsvägarna för invasiva fiskarter som är relevanta för svenska förhållanden är ballastvatten i skepp och som "förorening" bland utsättningsfisk.
    Det är också mycket snack och lite verkstad. Vad jag vet har man fortfarande inte rotenonbehandlat det dike i Märsta där någon släppte ut sumpkräftor.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Jag är lite kluven.
      Vi har inga problem med invasiva fiskarter i Sverige, tillochmed svartmunnade smörbulten är egentligen rätt beskedlig, och risken att någon normal akvariefisk skulle överleva i svenska vatten är avrundningsvis noll. Om alla gör precis som det sägs i den videon kommer det att ha exakt noll effekt på spridningstakten på invasiva fiskarter, eftersom de verkliga spridningsvägarna för invasiva fiskarter som är relevanta för svenska förhållanden är ballastvatten i skepp och som "förorening" bland utsättningsfisk.
      Det är också mycket snack och lite verkstad. Vad jag vet har man fortfarande inte rotenonbehandlat det dike i Märsta där någon släppte ut sumpkräftor.
      Håller med men det är väl ett sätt att hålla politikerna nöjda (och för den delen väljarna) att det verkar som man gör något för att verka handlingskraftig.

      Om diket i Märsta har rotenonbehandlats det vet jag inte men det fanns väl egentligen ingen anledning till att göra det eftersom det dels därefter inte har gjorts några andra upptäcker av marmorkräftan (provfiske har också skett där och på många ställen i närområdet) samt att SVA testade de fångade kräftorna och kunde konstatera att de inte förde med sig några sjukdomar (i alla fall inte några som de testades för). Zoopetartikel om Märsta-fyndet

      Sedan att man inte skall släppa ut våra husdjur i naturen ser jag mer som en djurskyddsfråga - dvs det är djurplågeri
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 July 2014, 12:09.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sedan att man inte skall släppa ut våra husdjur i naturen ser jag mer som en djurskyddsfråga - dvs det är djurplågeri
        Tummen upp på den
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Det moraliskt felaktiga med introducerade arter som inte gör skada är att människan ändrar den evolutionära spelplanen, dvs inte evolutionen och hur den verkar men "start uppställningen" på platsen. I stället för att en lokal art får utvecklas för att fylla en ekologisk nisch, så gör den introducerade arten det. Nu tycker jag personligen start uppställningen redan är så pass förändrad att det inte spelar roll längre, men det finns nog många som inte håller med.

          Sen får man inte glömma att den största faran med att släpa ut djur i det vilda inte är att arten etablerar sig, utan risken för sjukdomsspridning och i värsta fall introduktion av nya sjukdomar, därför är det lika illa att föra inhemska djur och växter mellan olika vattendrag eller tex sin damm och sen tillbaka till det vilda. Mitt gamla fiskevatten Norrviken i Sollentuna var tex den sjö där man upptäckte det första fallet av någon speciell form av gälröta i Sverige, det utbrottet dödade åtskilliga tusen abborrar. Sen har vi förstås Kräftpest.

          Kommentar

          Arbetssätt...