Vissa sötvattenskräftor är tillåtna i Norga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Vissa sötvattenskräftor är tillåtna i Norga

    Norge har ju i likhet med Sverige i många år haft ett förbud mot att hålla sötvattenskräftor i akvarier. I Norge har det nu lättats upp en del på dessa restriktioner och sådana kräftor som är lämpliga att akvarier samtidigt som risken är minimal att de skall sprida smitta till de arter som finns i naturen har nu tillåtits. Detta medan förbudet mot "riskkräftor" kvarstår - detta är en väldigt bra väg att gå.

    Förbudet kvarstår dock i Sverige där det t.o.m. är som så att "ofarliga" kräftor fortfarande är förbjudna att hålla i akvarium, medan sådana som garanterat är olämpliga i miljösynpunkt som Pacifastacus leniusculus är tillåtna!!!!!!!

    Mer om de nya norska reglerna kan du läsa på denna sida
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 June 2014, 14:06.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Mycket diskusjoner på norska facebookgrupper och akvariesidor just nu. Det är inte helt tydligt för alla vad som är tillåtet och inte. Och eftersom det redan idag är utbrett att ha kräftor i akvarium och att det öppet handlas med det så tror jag att det är en stor risk för att detta inte är helt optimalt.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av HWH
      Mycket diskusjoner på norska facebookgrupper och akvariesidor just nu. Det är inte helt tydligt för alla vad som är tillåtet och inte. Och eftersom det redan idag är utbrett att ha kräftor i akvarium och att det öppet handlas med det så tror jag att det är en stor risk för att detta inte är helt optimalt.
      Nja, det är ju minst sagt tydligt vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet men korkade människor som inte kan läsa finns det alltid. Anledningen till att arterna i familjen Parastacidae har blivit tillåtna och inte de andra är sannolikt 1/ De överlever inte i kallt vatten 2/ De är inte kända för att sprida några sjukdomar 3/ Artena i denna familj är lätta att särskilja från övriga arter.

      Regeln har säkert tillkommit just för att det redan förekommer en hel del insmugglade kräftor i landet och att man genom detta ändå har gjort det tillåtet att hålla vissa arter är väl ett försk att komma tillrätta med den illegala handeln.

      Sedan kan jag ju tycka att det är lite tråkigt att inte de mexikanska dvärgkräftorna är tillåtna - dessa är ju egentligen de enda som är riktigt intressanta att hålla ur akvaristisk synpunkt.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 June 2014, 14:46.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        #4
        Jag är lite skeptisk milt sagt. Jag tror att totalförbud är tydligare. Men jag är inte alls speciellt insatt i kräftor då jag förstått det som att de knappt går att hålla med fisk.

        Ett problem som jag ser är att det kommer vara möjligt att av ren okunskap köpa olagliga kräftor i butik för att det även finns djuraffärer som inte riktigt kan detta.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av HWH
          Jag är lite skeptisk milt sagt. Jag tror att totalförbud är tydligare. Men jag är inte alls speciellt insatt i kräftor då jag förstått det som att de knappt går att hålla med fisk.
          Ja men det var ju uppenbarligen det totalförbud som det har varit tidigare och som då uppenbarligen inte funkade och då ville myndigheterna testa genom att tillåta några arter som dels är "ofarliga" men också lätta att identifiera.

          Jodå det finns en del kräftor som går utmärkt att hålla ihop med fisk (t.ex. de mexikanska dvärgkräftorna som jag nämner ovan) men de är ju inte tillåtna. De flesta kräftarter blir dock rätt stora och är definitivt inte "ofarliga" (om man ser det ur fiskens synpunkt) eftersom de äter fisk. Därför kan de som nu är tillåtna i Norge bara hållas i rätt stora akvarier om man vill hålla dom ihop med fiskar (bara med stora fiskar).

          Sedan tycker jag för övrigt att det borde vara hårdare straff för de som bryter mot lagarna.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...