Orm som "invaderar" Gran Canaria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Orm som "invaderar" Gran Canaria

    I denna artikel kan man läsa om att en albinoorm (framgår inte vilken art det rör sig om) sprider sig som en farsot på Gran Canaria. Det sägs i artikeln att orsaken skall vara att det är några ormar som hållits som husdjur som har rymt. Det verkar underligt att några enstaka rymda albinoormar skulle kunna ställa till med detta eftersom albinoormar är betydligt ovanligare som husdjur än icke albino och det nogs krävs att en del har släppts ut/rymt för att de skall kunna etablera sig så brett.

    Nåväl oavsett vilket - släpp aldrig ut våra husdjur eller växter i naturen för de kan ställa till med skada.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    De har problem med samma sak i Florida. Där har en art av pytonormar, både normalformen och albinoformen (albinoformer av t.ex majsorm och pyton är vanliga i fångenskap), hållts länge som husdjur, och nu har de spridit sig rätt ordentligt i Everglades, och de tävlar inte bara med alligatorerna om mat, ibland blir alligatorerna mat själva.

    Nu hoppas man ju bara att våra svenska politiker inte får några idéer, utan inser att de aldrig skulle kunna sprida sig här. Se'n kan man ju ifrågasätta lämpligheten i att hålla en 5-6 meter lång, urstark orm som husdjur. Finns ju betydligt mindre arter, som även är betydligt mer lämpade som husdjur.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Fast angående arten så stod det att den är ca. 2 meter och det låter väl lite för en pyton men väl stor för en majsorm.

      fast strunt samma - helt tokigt är det att släppa ut våra husdjur i naturen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Kan vara nå'n form av kejde/kungssnok, de förekommer också som albino i handeln. De livnär sig dock mest på andra ormar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Hemi
          • February 2013
          • 180

          #5
          Tydligen Kungssnok en amerikansk art. Vad jag vet fanns det tidigare inga ormar på Grand Canaria. Däremot är både amerikansk Bass och även vanlig Karp inplanterad i de uppdämda sjöarna..har själv fiskat dem på plats. F.ö. påstås det finnas ett litet bestånd av amerikansk Strumpebandssnok i Halland..Kungsbacka kommun oxå olagligt utsläppta från början..men har inte hört att de ställt till några problem..
          Senast redigerad av Hemi; 07 May 2014, 22:48.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Har sett en bild på en överkörd strumpebandssnokshona, som höll på att föda när hon blev överkörd, och den bilden var tagen nå'nstans i Sverige, minns inte var. Tydligen förökar de sig här. Men tror inte de finns i några mängder, och de äter mest fisk, och konkurrerar väl närmast med våran inhemska snok.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Har sett en bild på en överkörd strumpebandssnokshona, som höll på att föda när hon blev överkörd, och den bilden var tagen nå'nstans i Sverige, minns inte var. Tydligen förökar de sig här. Men tror inte de finns i några mängder, och de äter mest fisk, och konkurrerar väl närmast med våran inhemska snok.
              Ja men det är ju inget bevis på att de förökar sig ute i naturen - det var väl i så fall snarare en hona som redan var befruktad som hade rymt. Sedan lär de nog dessutom ha svårt att klara vintern - dock oavsett vilket - självklart skall man aldrig släppa ut dom i naturen eller hålla dom på ett sådant sätt att de kan rymma.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tja, sannolikheten att en hona ska vara gravid när den rymmer är kanske inte så stor. Och de går i dvala även i USA, och kommer fram på våren och parar sig, redan innan snön försvinner, har jag för mig. Så vintrar med snö har de även där de kommer från, de kan nog anpassa sig till våra vintrar, kan jag tänka mig. Och på Hemi låter det som det är ett etablerat bestånd.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Det har genom året varit en massa myter om att det skulle finnas ett sådant bestånd , bl.a. i Halland och det kan bl.a. läsas här och här ) - men jag har aldrig sett detta bekräftat så uppriktigt sagt så jag tror inte på det. Lägg också märke till att det står i artikeln att den om ca. 10 år kommer att ha fått en större spridning och det är idag 14 år sedan som artiklen skrevs och man kan ju inte direkt påstå att så har blivit fallet

                  Ja det är även vintrar med snö där de kommer ifrån, men vintrarna är långa här + att de är väldigt kalla så dvalan kommer i längden att bli för lång för att de skulle kunna överleva i längden. Kanske en vinter som denna - men som sagt knappast inte i längden.
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 May 2014, 14:10.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    Frågan är väl främst vilken lokalitet våra husdjursstrumpebandssnokar kommer ifrån, antagligen sydliga populationer skulle jag gissa. Men arten ska ju finnas upp i de sydligaste delarna av Alaska och individer från den populationen kanske skulle klara sig i sydligaste Sverige.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hemi
                      F.ö. påstås det finnas ett litet bestånd av amerikansk Strumpebandssnok i Halland
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Har sett en bild på en överkörd strumpebandssnokshona, som höll på att föda när hon blev överkörd
                      Det är samma. Det är den överkörda honan som är grunden för uppgiften om självförökande strumpebandssnok i Sverige, enligt antagandet att finns det en finns det flera.
                      Honan hittades nån gång på 80-talet, så vitt jag vet har inga fler fynd gjorts -- fast jag har pratat med herpetologer från Göteborg som visserligen inte själv sett nån strumpebandssnok men alla känner nån som känner nån som vet var snokarna bor... Jag misstänker den svenska strumpebandssnoken idag mest är en modern myt.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #12
                        Aha..fattade det som det handlade om flera påträffade individer och bedömde att i.o.m strumpan (har haft några i yngre år)kan gå i vinterdvala att det var möjligt och rentav bekräftat. Har herpetologer i Gbrg inte kunna få tag i något exemplar tyder det på att inget etablerat bestånd finns. Vore ju ganska enkelt att leta rätt på om de fanns för några kunniga herpetologer.

                        Var f.ö. själv tidigare med i Sveriges herpetologiska förening (sthlm) haft en hel del djur (5 m pyton, många giftormar osv..) Även fångat flera hundratals huggormar och vanliga snokar .. även 6 hasselsnokar varav 3 här i Sthlm..

                        Jo jag vet att ormar är fridslysta numera, helt rätt. Ibland roar jag mig med att leta rätt på några ormar t.e.x huggormar (sista gången 7 st) bara för att kolla på och visa andra ... låter givetvis de vara numera .. intressanta djur..Tidigare hade jag ett 25-tal svenska ormar varje år i inne eller uteterrarium släppt givetvis dem sedan och även ganska många ungar som föddes eller kläcktes. Vid ett tillfälle 300 st. snok-ungar.. lärde mig hur man fick nästan alla ägg att kläckas..(snarare att ungarna skär hål på det sega skalet f.ö..Gäller att äggen förvaras i lämpligt fuktig miljö ganska länge..Även släppt hasselsnoksungar födda hos mig..
                        Senast redigerad av Hemi; 08 May 2014, 19:24.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...